Denzel Washington se vrací pod režijní křídla Antoina Fuquy a v jeho novém thrilleru ztvárňuje bývalého vojáka, jenž se mstí ruskému gangu, který zmrzačil nezletilou dívku. Lze mu to ale v jeho letech ještě věřit?
To, že i herec nad padesát let věku může být akční hvězdou, už dnes nikoho nepřekvapí. Když pomineme sérii
Expendables, tak tuto "módu" vlastně částečně nechtíc odstartoval
Liam Neeson v thrilleru
96 hodin, jenž po komerčním úspěchu začal dostávát nabídky na velmi podobné role. V jeho stopách pak šli další veteráni (
Kevin Costner,
Pierce Brosnan), jejichž řady teď rozšiřuje letos v prosinci šedesátiletý
Denzel Washington.
Ten si ve snímku
Equalizer zahrál bývalého člena elitní vojenské jednotky Roberta McCalla, který kdysi nafingoval svou smrt, aby mohl žít poklidný život kdesi v Bostonu, kde pracuje jako skladník v obchodu s kutilskými potřebami. Jednoho dne se seznámí s mladinkou Alinou alias Teri, jež je společnicí různých pochybných existencí. Když se Robert dozví, že s ní její pasáci nezacházejí dobře a po jejich posledním zásahu skončila v nemocnici, rozhodne se nastoupit cestu pomsty. Kruté, nelítostné a drsné.
Jestli se vám zdá výše zmiňovaná synopse průhledná a zaměnitelná, nejste daleko od pravdy, protože snímek toho po příběhové stránce nenabízí o moc víc. Přesto by byla škoda ho jen tak mávnutím ruky odepsat. Režírující
Antoine Fuqua, který už navždy bude tím, pod jehož vedením
vyhrál Washington Oscara, má totiž na všechno dost času a místo zběsilé akční podívané servíruje spíše pomalejší žánrovku evokující sedmdesátá a částečně i devadesátá léta.
Od začátku nikam nespěchá a buduje kolem hlavního hrdiny auru tajemna a zajímavou atmosféru, což se mu poměrně daří. A vůbec nevadí, že se nijak netají tím (vzhledem ke knihám, o kterých McCall vypráví Teri), že vlastně točí jakousi hodně vzdálenou variaci na klasická literární díla
Stařec a moře a
Don Quijote. Oproti ostatním podobným filmům tu navíc není ani problém s motivací hlavní postavy, protože všem je jasné, proč vlastně dělá, co dělá, i když vůbec nemusí. Potěší i to, že rozhodně není jednorozměrná. Sledovat její činnost tak hodně baví, o to víc, když se stále prohlubuje určitá záhadnost minulosti, která nikdy není úplně vyřčena.
Jednoznačným plusem je právě
Denzel Washington v titulní roli. Ten "válí" od první minuty a v ne až tak velké nadsázce se dá mluvit o jeho vlastním minimalistickém koncertu. Jeden jediný pohled mu stačí k tomu, abychom pochopili, že s ním i přes pokročilý věk fakt nebude žádná legrace a měli bychom mu raději jít z cesty. Výhodu má i v tom, že jeho charakter nechce primárně zabíjet, ale každému dá šanci své hříchy odčinit a až potom koná, což zvyšuje divácké sympatie. Dokonalého spolu/protihráče má v
Martonu Csokasovi, jenž si svého záporáka viditelně užívá a právě on nejvíc evokuje devadesátá léta, včetně občasného přehrávání. Jejich společnou scénu, v níž se jen sedí u stolu a mluví (!), řadím k absolutním vrcholům snímku.
Nejslabším článkem se tak ukazuje být paradoxně
Antoine Fuqua, který celou dobu zůstává vesměs v jednom tempu a nikdy nepřejde do trošku svižnějšího módu, který by byl potřeba. Akci sice relativně zvládá (a nebojí se ani určité krvavosti a brutality), jenže občas se nevyhne tomu, že je hůř sestříhaná, tím pádem méně přehledná a odehrává se ve tmě, takže toho není moc vidět. To ale na druhou stranu částečně vyvažuje nápaditost používání různých nástrojů (hrdina přeci pracuje v obchodě pro kutily a má k lecčemu přístup).
Velkým problémem je ovšem stopáž, která dosahuje bezmála dvou a čtvrt hodiny, a to je na tento žánr většinou až moc. I v tomto případě tomu tak je, neboť extrémně rozvleklý začátek, lehce zbytečný moskevský epilog a protahovaný konec mohly klidně zůstat na podlaze střižny a nic moc by se nedělo. Samozřejmě platí, že nad dějem jako takovým nesmíte moc přemýšlet, protože s přibývajícím časem je McCall de facto superman, jemuž se nic nestane a je schopen se dostat prakticky kamkoliv, neboť to tak scenárista chtěl a postupně také hapruje logika.
Equalizer (volně přeloženo jako "ten, který vrací věci do rovnováhy") tak je slušná žánrovka, která rozhodně neurazí a neudělá nikomu ostudu. Je pravda, že možná mohla být něčím víc než jen lepší jednohubkou, protože určitý potenciál v ní je, ale to bychom asi chtěli moc. Pravdou ovšem je, že nebýt
Washingtona, byl by výsledek o dost horší.
Český trailer filmu Equalizer / The Equalizer