Recenze: Atmosférický horor Chraň nás od zlého

Vydáno: 05.07.2014 07:00 - Vratislav Šálek | foto: Falcon

Eric Bana pátrá po otřesných zločinech, které zřejmě mají co dělat se samotným Ďáblem, v nadějně vypadajícím hororu žánrově ostříleného Scotta Derricksona. Potvrdil talentovaný tvůrce svou pověst, nebo po delší době zklamal?

Chraň nás od zléhoRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 05.07.2014 07:00. Eric Bana pátrá po otřesných zločinech, které zřejmě mají co dělat se samotným Ďáblem, v nadějně vypadajícím hororu žánrově ostříleného Scotta Derricksona. Potvrdil talentovaný tvůrce svou pověst, nebo po delší době zklamal? Hodnocení: 3.5
Paranormální jevy fascinují člověka prakticky od počátku existence světa. Křesťanská nauka přichází nejen s myšlenkou Boha, ale také Ďábla, který je jeho pravým opakem. Ať už patříte mezi ty, kteří na něco podobného věří, nebo ne, hororů se satanskou tématikou jste asi už pár viděli. Zda-li to nějak změnilo vaše přesvědčení, už nechám na vás, každopádně dalším snímkem, který se pokusí vám nasadit "brouka do hlavy", je kriminální horor Chraň nás od zlého.

Eric Bana, Joel McHale ve filmu Chraň nás od zlého / Deliver Us from EvilTen diváka přivádí do temných uliček New Yorku, kde po nocích slouží policista Ralph Sarchie, který má svých problémů dost. Jenže zločinci se ho neptají a dál pilně "pracují". Momentálně je přidělen k sérii brutálních a nevysvětlitelných zločinů, jejichž stopy vedou k veteránům války v Iráku. Při vyšetřování ale vyjde najevo pár znepokojivých věcí a Ralph se spojuje s nekonvenčním knězem Mendozou, jenž ho upozorňuje na to, že má co dělat s tzv. prvotním zlem, které nepochází od člověka. Ačkoli tomu nechce moc věřit, postupem času musí dát pastorovi za pravdu a odhalit tak něco, co by raději nikdy nepoznal.

Snímek se opět honosí oním v současnosti populárním natočeno podle skutečné události, tento fakt ale berte dost s rezervou, protože tvůrci sice vycházejí z románu Ralpha Sarchieho, ale události, které v něm popisuje, si samozřejmě upravují k obrazu svému a zřejmě i skládají dohromady (ostatně stačí zadat do vyhledávače jeho jméno a zjistíte, že s jeho přechodem k okultismu to bylo trošku jinak). Toto upozornění jim tak nejspíš slouží jako alibi, které by mělo vysvětlit pár nelogičností, které se v příběhu objeví.

Je pravda, že patříte-li k fanouškům hororů a máte tzv. "něco nakoukáno", Chraň nás od zlého vás nikterak výrazně nepřekvapí ani nešokuje, protože jede víceméně po zajetých žánrových kolejích a není nijak těžké odhadnout, jaké bude finální rozuzlení. Nic z toho by ale nemělo vadit, protože je tu je jeden člověk, který dá do značné míry na většinu chybiček zapomenout a posouvá film do nadprůměru. Jeho jméno je Scott Derrickson.

Fotografie z filmu Chraň nás od zlého / Deliver Us from EvilPrávě tenhle zkušený harcovník nemá problém s tím vytvořit opravdu hutnou až nepříjemnou atmosféru, která je od úvodních minut plíživá a dává tušit, že na tohle se nebude koukat úplně dobře. Tvůrce moc dobře ví, co si může dovolit a co vesměs vždy funguje a přesně to nabízí, což v tomto případě vůbec není na škodu. Je sice pravda, že lekačky moc nevyděsí a dají se předvídat, to ale zase tolik nevadí. Je to totiž vykompenzováno několika opravdu napínavými a fantastickými momenty (scéna pátrání ve sklepě italské rodiny a zejména pak ta v ZOO, která patří k tomu nejlepšímu, co jsem v podobném žánru v poslední době viděl).

K tomu si můžete připočíst spolehlivého Erica Banu v titulní roli (svému předobrazu tedy podobný moc není, ale to už je detail), jehož skvěle doplňují zatím ne moc známý Edgar Ramirez a démonický Sean Harris, který postavu, která by se velmi snadno mohla stát karikaturou a nechtěně směšnou, zvládá vskutku velmi dobře a v rámci možností děsivě. Z tohoto ohledu si tak není nač stěžovat.

Edgar Ramirez ve filmu Chraň nás od zlého / Deliver Us from EvilDo tří čvrtin je tedy Chraň nás od zlého výborná záležitost, která je sice "jen" kompilátem z toho nejlepšího z různých jiných temných thrillerů, ale poměrně funguje. Samotný závěr pak celkový dojem bohužel trochu pokazí, protože najednou hutná a děsivá atmosféra ustupuje do pozadí a snímek se mění pouze v přehlídku efektů, které navíc nejsou úplně dokonalé, takže rozhodně to nepůsobí tak, jak bylo asi zamýšleno.

Problémem je také délka, která už ve zmiňovaném finále začíná být až uměle natahovaná a domnívám se, že kompletní "vymítací" scéna mohla být klidně o kus kratší a nic zásadního by se nestalo. Takhle zůstává lehká pachuť toho, že tvůrce chtěl přece jen spíše šokovat než zaujmout atmosférou a napětím, což se mu tak úplně nepovedlo.

Když ale přijmete premisu, že Chraň nás od zlého není originální film a je pouze další variací na legendárního a dodnes nepřekonaného Vymítače ďábla, lze si ho poměrně užít. Pokud ale od něj budete očekávat nemožné a něco víc než jen slušnou žánrovku, spokojeni určitě nebudete.

PS: Pokud se Derrickson s Marvelem nerozhádá, budu se na jeho Doctora Strange dost těšit.

Český trailer filmu Chraň nás od zlého / Deliver Us from Evil