Recenze: Snadný prachy 3: Život deluxe

Vydáno: 14.06.2014 12:10 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Život v luxusu něco stojí. Snadný prachy 3: Život deluxe je završením švédské kriminální trilogie podle románového bestselleru Jense Lapiduse s Joelem Kinnamanem v hlavní roli.

Snadný prachy 3: Život deluxeRecenzoval/a Václav Limberk dne 14.06.2014 12:10. Život v luxusu něco stojí. Snadný prachy 3: Život deluxe je završením švédské kriminální trilogie podle románového bestselleru Jense Lapiduse s Joelem Kinnamanem v hlavní roli. Hodnocení: 3
Švédská filmová kriminální trilogie Snadný prachy natočená podle bestselleru švédského spisovatele Jense Lapiduse je vlastně jeden pětiapůlhodinový film. Kvůli délce je rozdělen do tří samostatných pokračování, z nichž každé zpracoval jiný režisér. Režie třetího dílu se ujal Jens Jonsson. Ve všech třech vystupují jako společní jmenovatelé Joel Kinnaman jako mladý ambiciózní student JW a Matias Varela v roli drogového dealera Jorgeho.

Fotografie z filmu Snadný prachy 3: Život deluxe / Snabba cash - Livet deluxeV prvním dílu jsme sledovali především postavu JW a srbského nájemného vraha Mrada (Dragomir Mrsic). Ve druhém navíc ještě Mahmouda (Fares Fares), jenž měl za úkol zlikvidovat Jorgeho, na kterého měl spadeno srbský mafián Radovan (Dejan Čukić). Ve třetím díle se do popředí dostává právě Jorge a jeho přítelkyně Nadja (Madeleine Martin), která se objevila už v druhém díle. Postava JW se v tomto díle objevuje jen asi ve dvou scénách a do příběhu jsou zařazeny nové postavy. Jednak je to Radovanova dcera a nástupkyně Natalje (Malin Buska) a potom mladý policista Martin (Martin Wallström), který se v přestrojení snaží proniknout mezi Radovanův mafiánský klan. Opět půjde o peníze a o to, kdo na konci vyjde ze soupeření o ně jako vítěz.

Třetí díl Snadných prachů je jednoznačně nejslabším dílem trilogie a na první pohled stojí minimálně o třídu níže než předchozí dva díly. Ačkoliv se drží stylu vyprávění svých předchůdců, nedaří se mu vyrovnat kvalitě dialogů jedničky nebo psychologickému vývoji postav dvojky. Ve scénáři, a tím pádem i ve filmové podobě trojky najdeme hodně nelogičností a děr, míst, která nedávají moc smysl a co hůř, ani příliš nebaví. Trojce neprospělo, že je z ní téměř úplně vyloučena postava JW. Nová postava Martina i díky nevýraznému hereckému představitelovi postrádá jakoukoliv větší zajímavost a charisma. Ani postava Radovanovy dcery Natalje není příliš přesvědčivá a celá tato dějová linka působí dost matně.

Fotografie z filmu Snadný prachy 3: Život deluxe / Snabba cash - Livet deluxeJediným, kdo drží třetí díl trilogie těsně nad hladinou průměru, je Jorge, který zde převzal hlavní otěže zodpovědnosti, které na něj scénáristé trochu překvapivě přenesli. Především  jeho představitel Matias Varela dokáže ještě udržet zájem o osudy jeho postavy a také o jeho vztah k Nadje. Přesto je to málo a fakt, že tu chybí postava Mrada z prvních dvou dílů a především JWho, je dost znatelně cítit. Film má sice dvě hodiny, ale většinu času se tu neděje nic moc zajímavého. Celé zakončení je ovšem poněkud hořké, ač se v zásadě jedná o formu happyendu. Život v luxusu ale není pro všechny a jeho cena přijde většinu postav příliš draho.

Podivně tu působí akční scény. Přestřelky mezi znepřátelenými tábory působí dost amatérsky a mnohem béčkověji než u prvních dvou částí. Když se v jedné scéně střílí samopalem na auto, aniž by se mu rozbilo sklo, pak to prostě nepůsobí věrohodně. Rovněž snaha autorů udělat z třetího dílu Snadných prachů thriller ve stylu Nelítostného souboje nebo Kmotra tu za oběma dost pokulhává. Když se tedy po dvou hodinách rozpačité akce a celé řadě nelogičností doklopýtá celý film do finále a osudy postav se nadobro uzavřou, zůstane pocit, že třetí díl se prostě povedl nejméně.

Fotografie z filmu Snadný prachy 3: Život deluxe / Snabba cash - Livet deluxeJe to docela škoda, protože to poněkud sráží solidní úroveň předchozích dvou dílů a tím i celého díla, které je jako celek ale stále nadprůměrný a ve srovnání například s filmovou verzí Milénia vychází lépe. Zatímco Dívka, která si hrála s ohněm a Dívka, která kopla do vosího hnízda jen zbytečně rozmělňovala silný potenciál Mužů, kteří nenávidí ženy, trilogie Snadný prachů rozvíjí osudy svých postav a neopakují dokola už vyřčené. A nic na tom nemění fakt, že to ve trojce poněkud drhne.

I tak se ale vcelku jedná o nadprůměrnou kriminální záležitost, která má své osobité kouzlo a stojí za vidění. Třeba i proto, že předvádí méně známou tvář severské kinematografie, která po trilogii o Lisbeth Salanderové vyprodukovala další zajímavou a divácky vděčnou sérii.

Oficiální trailer filmu Snadný prachy 3: Život deluxe