
Cestujícími jsou v našem případě fotograf Andrew a dcera jeho šéfa Samantha. On touží po fotce monster, ona se má v jeho doprovodu dostat přes zónu do Ameriky. Abych to ale zkrátil, příliš nezáleží na důvodech, kdo ti dva jsou a proč cestují přes smrtelně nebezpečnou oblast. To hlavní totiž přijde až po začátku cesty.

Výsledku napomáhá rovněž fakt, že se film nesnaží v žádném ohledu být opulentní, efektní či patetický. Plyne pomalu vpřed, konejší diváka atraktivními záběry a chilloutovou hudbou a jen občas navodí pocit decentního vzruchu. Ze setkání s monstry obvykle zůstávají pouhé zvukové ruchy někde v dáli, případně se vše odehrává ve tmě a naprostém zmatku. Tady je ale nutné zmínit, že se Edwards nedopouští žádného šizení diváka - celý film je koncipován jako first-person záležitost, takže podstatnou většinu všeho vidíme z perspektivy hlavních postav (tenhle postup si režisér v nemalé míře přetáhl také do Godzilly). Funguje to - spíše než lacině vypadají všechny napínavější scény prostě autenticky. Zvědavost bojuje s hrůzou, co se tam venku pohybuje.
Autenticitu umocňují i drobné detaily a zážitky ústřední dvojice. Nesmyslné papírování a dohady na hranicích zóny, nepřehledná situace, reportáže v televizi. Drobné komentáře civilistů skutečně znějí jako drobné komentáře civilistů, nikoliv jako repliky bezvýznamného komparzu. Prostředí třetího světa a neklidná skoroválečná situace také dělají svoje.

Film se nakonec stal Edwardsovou účinnou vizitkou zanechanou v Hollywoodu. Jeho letošní Godzilla utržila během prvního víkendu dvě stě milionů po celém světě, tudíž můžeme mluvit o další filmařské pohádce se šťastným koncem. Kariérní paralela s Neillem Blomkampem, jenž také propadl netradičním sci-fi filmům, se přímo nabízí a bude zajímavé sledovat, kudy se budou cesty nadějných mladých tvůrců ubírat. Zakázaná zóna nadále zůstává skvělým důkazem, že i s mizivým rozpočtem se dá natočit působivý a přesvědčivý počin. Stačí zvolit správný přístup, mít schopnost z minima vytěžit maximum a hlavně - mít natáčenou látku rád.
P. S. Chystá se pokračování v režii Toma Greena. Trailer můžete zhlédnout zde.