V souvislosti s adaptací mezinárodního literárního bestselleru s dlouhým názvem často uslyšíte přirovnání k legendárnímu Forrestu Gumpovi. Zaslouží si nejdražší švédský film historie podobná prohlášení?
Už několikrát jste si na Filmserveru mohli přečíst to, že severská kultura je u nás momentálně v kurzu. Stačí se podívat mezi literární bestsellery v tuzemsku a jistě tam najdete hned několik temných a mrazivých detektivek. Vedle nich ale zřejmě bude uveden i švédský román od
Jonase Jonassona s dlouhým a hodně zajímavým a všeříkajícím názvem
Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel. Jelikož ve své domovině jde opravdu o velký trhák, není se co divit, že světlo světa spatřila i
stejnojmenná filmová adaptace.

Titulním staříkem je Allan Karlsson, který se právě dožívá sta let. Domov důchodců, kde tráví zbytek svého života, pro něho chystá velkolepé oslavy. Jenže vitální senior rozhodně nechce jen nečinně sedět a přijímat gratulace. Tak udělá přesně to, co je uvedeno v názvu filmu - jen v pantoflích prostě vyleze z okna a zmizí. Tím pro něj začíná asi největší dobrodružství už tak bohatého života, protože se mu rázem dostane do ruky kufr plný peněz a záhy na to má v patách velmi nebezpečné gangstery, kteří by rádi zavazadlo získali zpět.
V souvislosti se
Staříkem zřejmě často uslyšíte, že se jedná o takového švédského
Forresta Gumpa. To je do značné míry pravda, protože hlavní hrdina má stejně pohnutý osud, v jehož průběhu nenuceně a významně zasahuje do evropských historických událostí. Srovnávat ho s tímto "majstrštykem" je ale trošku nefér, protože jeho tvůrce se vydává přece jen jinou cestou, na druhou stranu se něčemu podobnému neubráníte, protože těch podobností je tu víc než dost.
Režisér
Felix Herngren totiž prolíná současnou linii (kufr a trable s ním spojené) se vzpomínkami na staříkovo mládí. A v první polovině mu to "šlape" celkem bez chyb. Rozehrává se tu zajímavá zápletka, která není nepodobná některým filmům bratří Coenů, nabízí velké množství humoru a několik parádních hlášek. Obě dvě příběhové linky se skvěle doplňují a vyloženě lákají na další sledování.
Herngren navíc nemá potřebu jakkoli exhibovat, a ačkoli jde o nejdražší švédský film, rozhodně se nedočkáte žádného opulentního vizuálu, z něhož by přecházel zrak. Je to spíše naopak. Má to svižné tempo, jeho styl je nenápadný, dost úsporný a zároveň stoprocentně funkční. Nechybí mu ani smysl pro správné načasování vtípků. Pozitivem je, že dokáže prodat i scény, které by primárně k smíchu být vlastně neměly (chlapec si hraje s výbušninou a nešťastnou náhodou zabije boháče, který se do experimentu připletl), tak, že se jim divák směje, aniž by se výrazně styděl. Všechno to halí do pohodové atmosféry, která je jen ku prospěchu.
Potěší i obsazení, které sestává z u nás neznámých jmen a je zcela přesné. Nikdo ze zúčastněných není toporný a víceméně všichni dovedou prodat jakýkoli vtip a humor, aniž by to bylo příliš nucené nebo trapné, takže i díky nim se příjemně bavíte a de facto si nejste vědomi větších nedostatků.
I proto je škoda, že od druhé poloviny začne snímek zadrhávat a najednou už není tak svěží jako polovina předchozí. Obě dějové linie se bohužel začnou navzájem bít a chvílemi už to vypadá, jako bychom sledovali dva různé filmy se stejnými hrdiny a to určitě není dobře. Je to dáno asi hlavně tím, že tvůrci se z nejspíš příběhově bohaté knihy pokusili obsáhnout co nejvíc epizod. Tím pádem se tu objevuje spousta postav, které jakkoli jsou vtipné, zůstávají nevyužité.

Jak je postupem času odhalována historie titulního staříka, začnou být jeho současná dobrodružství čím dál méně zajímavá a tuctová a později už ani atmosférou mírně černého humoru do celkové kompozice moc nezapadají. Možná se pak neubráníte dojmu, že všechno jen brzdí, a kdyby tu nebyly, bylo by to možná lepší a ucelenější.
Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel je ve výsledku příjemný film, na němž je víc než co jiného znát, že jeho knižní předloha byla příběhově hodně nosná a spousta věcí musela být vypuštěna. I přes určitou přehuštěnost a epizodičnost je ovšem velmi vtipný a nechybí mu ani potřebná nadsázka. Být o takových patnáct minut kratší a přímočařejší, nejspíš bych hodnotil ještě o bod výše. I tak jde ale o velmi slušnou záležitost, která rozežene případné (nejen) jarní chmury a dost naláká k přečtení údajně výborného románu. Co můžeme chtít víc?
Český trailer filmu Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel / Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann