Stárnoucí agent Kevin Costner umírá a v posledních měsících života se chce sblížit se svou dcerou. Jenže netuší, že bude muset splnit ještě jednu zakázku. Má další film z produkce Luca Bessona vůbec nějaký větší smysl?
Luc Besson býval svého času nadějným a vyhlíženým filmařem, jehož estetické a vizuální cítění ohromilo Hollywood, který mu dal několikrát prostředky k tomu, aby upoutal diváky. Jenže na konci devadesátých let přišel komerční průšvih s nezdařenou
Johankou z Arku a on se raději rozhodl, že režírovat nějakou dobu přestane a začne se věnovat scenáristice a produkci nenáročných podívaných.
Z těch se ale nikdy žádné jistoty nestaly a ve většině případů šlo nejlépe o průměrné kousky, které sice neurazí, ale málokoho uspokojí. Pak ovšem přišel nečekaný hit v podobě
96 hodin, který jako by ukázal, jakým směrem se vydat a jak Bessonova další produkce bude vypadat. A nejnovější počin
3 dny na zabití by chtěl jít ve stopách zmiňovaného snímku.
Jeho hrdinou je stárnoucí agent Ethan Renner, který celý život zasvětil své práci. Jenže po poslední misi mu je diagnostikována rakovina v posledním stádiu a on si uvědomí, že je čas věnovat se zanedbávané rodině a z tajných služeb odejde. Rád by se sblížil s dospívající dcerou Zooey, která o to ale moc nestojí. Příležitost k tomu nicméně bude mít, protože jeho manželka odjíždí pracovně do Londýna a po delším rozhodování mu děvče svěří. Ethan ale netuší, že bývalý zaměstnavatel má jiné úmysly a přijde za ním s nabídkou, kterou vzhledem ke své situaci zkrátka nemůže odmítnout. Podaří se mu skloubit důležitou zakázku s péčí o potomka?
Už podle "nástřelu" děje se dá velmi dobře odhadnout, jakým způsobem bude vše probíhat. Sluší se ovšem říci, že pokud čekáte nějakou zběsilou akční jízdu, tak jste na omylu. Opravdu akční scény jsou tu de facto pouze dvě a zbytek stopáže tvoří právě jakási snaha o kombinaci rodinné dramedie a rádoby akčního snímku. Ta ale vůbec a trestuhodně nefunguje.
Těžko říci, zda je to vinou neoriginálního a klišovitého příběhu z pera
Luca Bessona a
Adiho Hasaka, nebo nenápaditou režií akčně-komediálního rutinéra
McG. Druhý jmenovaný vše točí jakoby bez zájmu a veškerý pokus o humor a vtipy zcela zabíjí nevhodným načasováním a vypointováním (jedinou výjimkou je snad jen výborná scéna s Italem a receptem na špagety). To je viditelné zejména v první polovině, která vázne a drhne a navíc trpí silně nevyrovnaným tempem, které místy překročí hranice nudy.
Z té trošku vytrhne o malinko lepší polovina druhá, kde zaujme solidně zvládnuté akční finále, které pouze potvrdí, že
McG sice není nijak zázračný režisér, ale když už se někdo bije, střílí nebo nahání, vše je přehledné a naprosto standardní, takže si není vlastně nač stěžovat. Je tedy pravda, že občas zahapruje střih a chybí tomu větší syrovost, ale rozhodně to není nikterak zásadní.
Platí pochopitelně to, že za celou dobu nesmíte řešit ústřední příběh, protože to je cesta do záhuby. Logiku totiž postrádá více, než je i v tomto žánru zdrávo a některé jeho problémy jsou bohužel nepřehlédnutelné, takže si budete dost často pokládat otázky, na něž neexistuje odpověď (dcera, která dle svých slov netuší, co její otec celý život dělá, se ani na okamžik nepodiví, když ten ji přijde zachránit na diskotéku, kde s klidem zbije trojici výrazně mladších protivníků).
A je svým způsobem škoda, že výsledek je takto nezáživný a zaměnitelný, protože
Kevin Costner, který si zahrál hlavní roli, v sobě pořád má určitou jiskru a nepostrádá charisma a stárnoucího agenta mu nemáte problém věřit. Navíc mu skvěle přihrávají ostatní a i jeho slovní výměny s dcerou v podání
Hailee Steinfeld jsou relativně vydařené a právě díky jim dvěma se v nich dokonce najdou i zbytky zamýšleného humoru.
Kromě nich je pak nejvýraznější určitě
Amber Heard, jejíž pojetí sexuálně nejasně orientované agentky patří k tomu nejbizarnějšímu za poslední roky. Svou roli si viditelně užívá a čas od času se záměrně uchýlí až k parodickému přehrávání, čímž působí jako z úplně jiného filmu.
3 dny na zabití je sotva průměrná záležitost, které by to na videu, na němž se dá přeskakovat v čase, slušelo přece jenom víc. Jde totiž o žánrovou jednohubku, která po pár dnech z hlavy vyšumí a splyne s podobně nepodařenými a zapomenutelnými produkty "made by Besson".
Český trailer filmu 3 dny na zabití / Three days to Kill