Yves Saint Laurent patřil k nejvýznamnějším módním návrhářům minulého století a jeho jméno je zároveň značkou, kterou dodnes oblékají mnohé celebrity a určují tím trendy. Jak ale dopadl film o jeho životě a tvorbě?
Ať už patříte k těm, kteří obchází módní přehlídky a potrpí si na současných trendech, nebo vám je naopak víceméně jedno, co máte na sobě, hlavně když je to pohodlné a plní to svůj účel, písmena YSL by vám neměla být úplně neznámá. Zastupují totiž jméno Yves Saint Laurent, což byl jeden z nejznámějších módních návrhářů dvacátého století, který později ona tři písmena zaregistroval jako vlastní značku, která vyrábí a obléká (nejen) slavné lidi dodnes. Jeho životní osudy se nám pokouší přiblížit
stejnojmenný francouzský snímek.
Saint Laurent odešel do Paříže v sedmnácti letech, kde se stává spolupracovníkem tehdejší ikony Christiana Diora. Když ten nečekaně zemře, je v listopadu 1957 pověřen jedenadvacetiletý mladík, aby dohlížel nad Diorovým módním domem. Stává se uměleckým ředitelem a nápady jen srší. Jenže prostředí velké společnosti mu začne být poněkud těsné a on si připadá nedoceněný. Když na jedné z přehlídek potká Pierra Bergého, který se později stane jeho životním i obchodním partnerem, na základě jeho rady se rozhodne osamostatnit a velký módní dům opustit. Ale žít s podobně komplikovaným člověkem není vůbec jednoduché.
Právě osoba návrhářova "životního muže" Pierra Bergého je pro snímek velmi důležitá. Režírující
Jalil Lespert se totiž netají tím, že kromě literární předlohy od
Laurence Benaïma vychází scénář, na němž se podílel, i z exkluzivních materiálů, které získal ze Saint Laurentových archivů a se souhlasem jeho partnera mohl použít.
A je škoda, že nic podobného tu není vidět, protože když už se někdo zaštiťuje exkluzivitou, čeká divák minimálně něco, co není všeobecně známé, nebo alespoň nějakou pikantérii ze soukromí. Nic takového se tu neobjeví a naopak budete mít zřejmě problém s tím se vůbec zorientovat a pochopit, co se na plátně děje.
Celý snímek je odvyprávěn dost chaoticky, a i když se vždy objeví časové zařazení aktuálního dění, příliš to nepomáhá. To je ale dáno i tím, že tvůrce chce zobrazit co nejvíce událostí na relativně malé ploše a vše pak působí spíše jako pilotní díl seriálu. Za kardinální nedostatek však považuji to, že za celou dobu není nijak osvětleno to, proč po Yvesu Saint Laurentovi šílel celý svět, proč pro něho chtěly předvádět nejžádanější modelky a hlavně to, v čem byl vlastně revoluční (z tohoto hlediska je jedinou výjimkou zdůrazněný fakt, že YSL byl tím, kdo ženám navrhoval kostýmy na základě pánských obleků a z žen tak místo partnerek mužů udělal jejich konkurentky).
Zamrzí to o to víc, že
Lespert není jako režisér úplně marný. Většina scén má pod jeho vedením potřebný švih a spád a záležet si dal také na v tomto případě důležité výpravě, i když na film o módním návrháři bych přece jen očekával větší ukázku jeho kostýmů a různých modelů. Tím pádem se naštěstí nikdy nedostaví úplná nuda, protože vždy se najde moment, který děj nějak oživí.
Pierre Niney, který návrháře ztvárňuje ve všech obdobích jeho života, je velmi dobrý a v rámci příběhem omezených možností se svou postavu snaží vykreslit jako komplikovaného muže, který neví co sám se sebou a doplácí na to, že neměl prakticky žádné dospívání, ale byl vržen rovnou do světa dospělých. K přehrávání se uchyluje jen minimálně a to hlavně v momentech hysterických výjevů, v jejichž sérii se film, potažmo vztah dvou hlavních hrdinů chvílemi mění.
Guillaume Gallienne je jako Bergé taktéž výborný, ačkoli lehce upozaděný. Je ale pravda, že pozornost na sebe strhnout dokáže.
Yves Saint Laurent je tak ve výsledku rutinní filmový životopis, který zůstal někde na půli cesty a vyloženě potěší jen málokoho. Ti, co o slavném návrháři něco vědí, se tu totiž nic nového nedozví a spoustu věcí si musí domyslet, a ti, kteří o něm nevědí prakticky vůbec nic, nebudou po skončení o nic moudřejší. Potenciál, jenž podobná látka skrývala, tak zůstal ke škodě všech nevyužit.
Oficiální trailer filmu Yves Saint Laurent / Yves Saint Laurent