TOPlist

Recenze: Trabantem až na konec světa

Vydáno: 30.03.2014 19:03 - Pavel Pinker | foto: facebook tvůrce

Dva trabanty, polský fiátek, stařičká jawa, tisíce kilometrů a kopec skvělé zábavy. Spíše než suchý cestopisný dokument připomíná Přibáňovo dílo podařenou sbírku komediálních střípků s neortodoxním dopravním prostředkem. Už zase.

Trabantem až na konec světaRecenzoval/a Pavel Pinker dne 30.03.2014 19:03. Dva trabanty, polský fiátek, stařičká jawa, tisíce kilometrů a kopec skvělé zábavy. Spíše než suchý cestopisný dokument připomíná Přibáňovo dílo podařenou sbírku komediálních střípků s neortodoxním dopravním prostředkem. Už zase. Hodnocení: 4.5
Trabantem až na konec světa
Trabantem až na konec světa
Dokumentární
Česká republika, 2014 , 98 min.

Režie: Dan Přibáň
Scénář: Dan Přibáň
Kamera: Zdeněk Krátký
Hudba: Tatiana Miková
Herci: David Novotný, Dan Přibáň, Dana Zlatohlávková, Zdeněk Krátký, Aleš Vašíček

Česká premiéra: 13.03.2014

Hodnocení: 9/10

Distributor: Aerofilms

Protože už film nějakou dobu řádí v kinech a má recenze je tak de facto dodatková, můžu hned v úvodu jednoduše říci, že je třetí epizoda trabantích eskapád dosud rozhodně nejprofesionálněji působícím a nejzábavnějším dílem ze série výprav. Srdce projektu, redaktor, novinář a trabantolog Dan Přibáň je člověk, který nechce nudit sebe ani diváka, což je na výsledku znát v každé minutě. 

„Brazílie je dobrá v hokeji, tak maj rovník označenej hokejkou. Škoda, že nejsou tak dobří i ve fotbale.“ rovníkový komentář

Fotografie z filmu  / Trabantem až na konec světaPokud divák prahne po informacích o zemích Jižní Ameriky, kam se neobvyklá sestava prehistorických vozidel tentokrát vydala, bude se muset poohlédnout jinde. Poznávání bylo totiž dobyto hladovým zážitkoměrem, díky němuž se dokument soustředí především na vtipně komentované příhody s neortodoxními dopravními prostředky. Věčné zapadávání do bláta/písku, přejíždění chatrných dřevěných mostů, nemohoucnost v kopcích a nízká konzistence vozidel se tak před kamerou promenádují mnohem častěji než bohatá panorámata a cestopisné údaje. Tvůrci byli nicméně tentokrát cílevědomější, takže občas kameramana postavili bokem a dovolili mu nasnímat hezké obrázky projíždějící kolony, což postprodukčně dovybavili dynamickým střihem a říznou hudbou. Audiovizuálně je film ošetřen prvotřídně.

„Kdyby vám vypad motor, my vám řeknem.“ - povzbuzování polských kolegů

Jelikož by bylo devadesátiminutové sledování zapadávajících trabantů patrně poněkud neúnosné, je film průběžně doplňován drobnými místopisnými poznámkami (natahování cizinců u Machu Picchu, problémové papírování na startu v Guyaně) s neodbytným čecháčkovským odérem (Slováci a Poláci odpustí), což je myšleno spíše pozitivně - k humornému duchu projektu se to nesmírně hodí. Kapitolou sama pro sebe jsou ryze komické výstupy, ať už chtěné či nechtěné - od závodů na solných pláních, přes jedno v opilosti vyhozené rameno až k dvakrát ztracenému pasu, jenž v druhém případě přináší jednu zajímavou situaci. Všechny tyhle drobnosti posouvají film od dokumentu bezmála k žánru road movie, z níž byste chtěli vidět více.

„Svět patří těm, co se neposerou“ - Charles Bukowski (motto expedice)

Jednoho by napadlo, proč zrovna trabant. Proč se trmácet přes půl světa v podobných vozítkách? Proč podstupovat nekonečné patálie na tříměsíční cestě? Taková otázka je samozřejmě mířena především na tvůrce, kteří ji ve filmu hned v úvodu odbyjí poznámkou, že na lepší auta nemají. Je jasné, že pokud by expedice vyjela v supramoderních SUV, přišla by o polovinu problémů (a mohl by vzniknout tradiční cestopisný dokument), ale jak už jsem uvedl výše, v hlavní roli je tu zážitek. Věčný boj s nepřízní okolností, jenž dává ve finálním sestřihu vzniknout neopakovatelné zábavě a zkušenosti. Co na tom, že se jedná o boj uměle vytvořený - zážitek je z nemalé části o subjektivních touhách a preferencích, o svobodné volbě. A ta měla tentokrát papundeklovou tvář a dvoutaktní motor.

Fotografie z filmu  / Trabantem až na konec světaJak sám Přibáň uvedl v jednom rozhovoru, polský fiátek (Fiat 126, všeobecně známý jako Maluch) byl nakonec přijat proto, že se díky svým miniaturním rozměrům přesně vešel do kontejneru ke dvojici trabantů. Polští spolujezdci měli zkušenosti až z Mongolska, takže se na dálkové výpravě neztratili. Poté už nebyl problém doplnit ještě slovenského jawistu Marka Slobodníka, jenž před několika lety s přáteli dojel na pionýrech k Aralskému jezeru. Zdá se, že lepší partu osud nemohl dát dohromady.

„První jedou poláci!“poznámka před ztrouchnivělým dřevěným mostem

V závěru mohu třetí epizodu trabantí expedice už jen doporučit. Ti, kteří znají Dana Přibáně či jeho předchozí počiny, budou vědět, do čeho jdou, a zřejmě budou moci stejně jako já říci, že je to zase o kus lepší. No a vy všichni, co jste ještě neměli tu čest, si můžete jít užít skvělou zábavu na pomezí cestopisu a road movie. Možná budete překvapeni, jak dobrou náladu ve vás tenhle „nejsem-suchopárný-dokument“ počin zanechá - proč jednou nenechat zvítězit zobrazené před samotným zobrazováním. Užijte si to.

Originální trailer filmu Trabantem až na konec světa


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • Trabantem až na konec světa (Kočvarová, 26.06.2014 16:22) Reagovat

    Ahojte všichni, hlavně pane Přibáň,

    super seriál (dívala jsem se na internetu), chodím o berlích.
    Ale, když se na to člověk dívá, zahodil by nejraději berle a vydal se za dobrodružstvím s Vámi.
    Moc a moc děkuju za prima zážitky.
    Zdravím a fandím Vám Marcela

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím