Recenze: Vizuálně podmanivá Kráska a Zvíře

Vydáno: 14.03.2014 18:30 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Nesmrtelný příběh lásky mezi Kráskou a záhadným Zvířetem znovu ožívá a přichází na plátna kin. Nejnovější adaptace se chopil francouzský režisér Christophe Gans a pokusil se jít trošku jinou cestou než ostatní. Podařilo se mu to?

Kráska a zvířeRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 14.03.2014 18:30. Nesmrtelný příběh lásky mezi Kráskou a záhadným Zvířetem znovu ožívá a přichází na plátna kin. Nejnovější adaptace se chopil francouzský režisér Christophe Gans a pokusil se jít trošku jinou cestou než ostatní. Podařilo se mu to? Hodnocení: 3
Kráska a zvíře
La belle et la bête
Romantický / Fantazie
Francie, 2014 , 112 min.

Režie: Christophe Gans
Scénář: Sandra Vo-Anh, Christophe Gans
Kamera: Christophe Beaucarne
Herci: Vincent Cassel, Léa Seydoux, André Dussollier, Eduardo Noriega, Myriam Charleins, Audrey Lamy, Sara Giraudeau, Jonathan Demurger, Nicolas Gob, Louka Meliava, Yvonne Catterfeld, Dejan Bucin, Wolfgang Menardi, Mickey Hardt, Arthur Doppler

Česká premiéra: 13.03.2014

Kráska a zvíře hodnocení na Kinobox.cz: 63.99 %
Jsou příběhy, které i přes svou jednoduchost přetrvají staletí a stále je objevují nové a nové generace čtenářů / diváků / posluchačů. To platí mimo jiné i o nesmrtelné romanci mezi Kráskou a Zvířetem, která už se dočkala nespočtu verzí a evidentně ještě má co říci, protože do kin aktuálně přichází verze nejnovější, která je tentokráte čistě francouzská. A předchozí snímky prý ignoruje, neboť vychází z původní předlohy z osmnáctého století.

Léa Seydoux ve filmu Kráska a zvíře / La belle et la bêteÚstřední zápletka zůstává stejná. Bohatý kupec přijde při jedné bouři o náklad zboží a tím pádem i o veškeré zisky. Exekuce tak na sebe nenechá dlouho čekat a jeho početná rodina je nucena se přestěhovat z honosného sídla na venkov, kde se líbí jen nejmladší dceři Belle. Když hlava rodiny jednoho dne zabloudí v lese, objeví krásný zámek, který se zdá být opuštěný. Jakmile však chce utrhnout růži pro svou oblíbenou dceru, je přistižen majitelem, obludným Zvířetem.

Ten žádá jeho smrt, ale dá mu jediný den na to rozloučit se s rodinou. Pak se nebohý muž musí vrátit, jinak ji Zvíře celou vyvraždí. Belle si ale připadá za celou situaci zodpovědná a uprosí otce, aby si s ní své místo vyměnil. Druhý den tak dívka odjíždí na tajemný zámek v očekávání kruté smrti. Jenže smrt je to poslední, co tu na ni čeká. Ačkoli je to nepravděpodobné, mezi ní a Zvířetem se začíná vyvíjet hodně křehký vztah, který by mohl oběma změnit život.

Vincent Cassel ve filmu Kráska a zvíře / La belle et la bêteKlíčový je pro aktuální adaptaci fakt, že se jí režijně chopil Christophe Gans, který má na svém kontě už dva vizuálně podmanivé snímky Bratrstvo vlků - Hon na bestii a Silent Hill. To je ta nejdůležitější informace, kterou byste měli vědět. I nová Kráska a zvíře naprosto uchvátí svou vizuální stránkou. Celé výtvarné řešení je opravdu fascinující a dost možná by stálo za samostatný rozbor. Tvůrce tu potvrzuje, že v současnosti patří k nejzajímavějším francouzským režisérům a nápadů má poměrně dost. Celý příběh je rámován čtením z knihy, takže se dočkáme i často využívaných přechodů z papírové kresby do klasického obrazu, které jsou tu ale řešeny opravdu úchvatně a přirozeně a patří k tomu vůbec nejlepšímu co film nabízí.

Celková stylizace je navíc nepohádková, což potěší všechny, kteří se obávají příliš sladké romance. Je to opravdu tak, že Gans vše zachycuje a snímá tak, že to působí surrealisticky a jakoby z jiného světa a má to hodně blízko k fantasy. I samotný zámek titulního Zvířete je zobrazen spíše jako "snový" objekt řídící se vlastními pravidly a tvořící vlastní stát, kam prakticky nikdo nemůže.

Tomu odpovídá i atmosféra, která pro změnu evokuje horor a tajemství z ní jen čiší. Chvílemi film z tohoto hlediska hodně připomíná tuzemskou verzi Juraje Herze Panna a netvor, která mě osobně v první polovině často vyplouvala na mysl. Je určitě dobře, že se autor rozhodl jít podobnou cestou, protože má šanci zaujmout i dospívající diváky vyrůstající na vlnách komiksů a různých videoher, kterým klasické pohádky nic neříkají.

Léa Seydoux, Vincent Cassel ve filmu Kráska a zvíře / La belle et la bêteTitulní příběh je samozřejmě předvídatelný, ačkoli Gans se snaží o oživení v podobě flashbacků, jimiž odhaluje krutý osud zakletého prince, což se mu poměrně daří. Jenže problém je s ústředním vztahem mezi onou Kráskou a Zvířetem. Ačkoli Léa Seydoux je skutečně panensky půvabná a hraje velmi slušně, motivace její postavy nejsou úplně vysvětleny a klíčové vzplanutí láskou k netvorovi není zkrátka úplně uvěřitelné, protože přichází náhle a příliš překotně.

Vincent Cassel výrazně nezklame, i když prakticky nemá co hrát, protože ve své civilní podobě je tu hodně málo a většinu času tráví pod maskou. A tím jsem se dostal k největší bolístce celého snímku. Tou jsou právě masky a efekty, které se tak úplně nepovedly. Zvíře rozhodně nepůsobí děsivě, protože jeho vzhled je nedotažený a strašně laciný. Totéž platí i o digitálních efektech, které jsou trestuhodně viditelné a v žádném případě tak neplní svou úlohu.

Léa Seydoux ve filmu Kráska a zvíře / La belle et la bêteI kvůli nim musím z celkového hodnocení jinak příjemně rozjetého snímku ubrat jeden bodík, protože poslední třetina už je pouze přehlídkou nezdařených efektů, která víc než co jiného působí jako úlitba teenagerům, kteří čekají na nějakou tu akci. A je to vlastně škoda, protože Kráska a zvíře je po většinu stopáže sympatický pokus o uchopení klasické látky trošku jinak a přiblížení jí nové generaci diváků. Mít tvůrce k dispozici lepší scénář, možná by to celé dopadlo o fous lépe. Takhle zůstává v lehkém nadprůměru.

PS: Snímek míří do kin s českým dabingem, který rozhodně není špatný, ale jeho účel vzhledem k celkové stylizaci filmu zůstává záhadou.

Český trailer filmu Kráska a Zvíře / La Belle et la Bête