Oscar 2014: technické kategorie, část 1.

Vydáno: 15.02.2014 17:00 - | foto: facebook tvůrce

Existuje žurnalistické klišé, že k technickým kategoriím se skoro nikdo nevyjadřuje, protože jim málokdo rozumí. V první části oscarových analýz si probereme ty pochopitelné pro každého: kameru, výpravu, kostýmy a triky.
Automaticky se očekává, že zde bude jako tip na vítěze nejčastěji skloňována Gravitace. Proč tomu tak ve většině případů opravdu bude, ale i o tom, že můžeme být ještě překvapeni, pojednává první část dvoudílných oscarových "analýz" zaměřených na technické kategorie (kamera, kostýmy, výprava, triky, make-up, střih zvuku, mix zvuku, střih).

NEJLEPŠÍ KAMERA
Fotografie z filmu Gravitace / V kategorii Nejlepší kamera není o čem pochybovat, vítěz je na sto procent jasný a bylo by opravdu velikým překvapením, kdyby Oscara nezískal Roger Deakins za Zmizení. Ne, teď vážně: Roger Deakins, stálý (ok, téměř) spolupracovník s bratry Coenovými, si na své konto připíše jedenáctou neproměněnou nominaci, protože Emmanuel Lubezki s Gravitací nemá konkurenci.

O spolupráci Lubezkého a Alfonso Cuaróna se jako o revoluční psalo ještě před tím, než snímek zhlédli první festivaloví diváci, a po uvedení v kinech nikdo nezpochybňoval, že vynalezení přístroje pro snímání prostoru bez pevného bodu a choreografie i kompozice dlouhých záběrů zdánlivě bez střihu jsou promyšlené a nemálo opojné. Výtky byly slyšet pouze na adresu toho, že dříve ozvláštňující postup (záběry-sekvence, byť vzniklé mnohdy post-produkčně za pomocí triků) byl zautomatizován v klasickém hollywoodském vyprávění. 

Nebýt ovšem sci-fi survivalu, jednalo by se o velmi vyrovnaný ročník. Philippe Le Sound by se svými geometricky přesnými kompozicemi a expresivním svícením byl konkurentem Deakinsovi, jenž velmi atmosfericky nasnímal nekonvenční thriller Zmizení, o kterém se ještě krátce po jeho premiéře psalo jako o jednom z hlavních oscarových laureátů. Práce Bruno DelbonnelaPhedona Papamichaela sice není tak okázalá, ale rozhodně na sebe strhává pozornost (ať již pro volbu černobílého materiálu, na kterou se zaměřovala část předoscarové marketingové kampaně, nebo pro měkké svícení vytvářející cílenou melancholickou náladu).

Šance podle FilmServeru: 

Rozhovor s Emmanuelem Lubezkim po předávání cen ASC.

NEJLEPŠÍ KOSTÝMY
Jennifer Lawrence ve filmu Špinavý trik / American Hustle
I v případě kostýmů je jisté, který snímek je favoritem. Někteří publicisté mají dokonce za to, že tato kategorie je jedinou, ve které bude oceněn Špinavý trik. Má se za to, že při vyhlašování budou nejčastěji slyšet názvy dvou titulů, Gravitace a 12 let v řetězech. A právě druhý jmenovaný je jedinou hrozbou, s kterou by přeceňovaný Russellův počin mohl prohrát.

Sázka na jistotu se ale nejspíš vyplatí, protože právě retro může vyniknout svými kostýmy - a sedmdesátky jsou navíc v kurzu, takže by kalkul mohl vyjít. Je ale možné, že přece jenom dají Akademici přednost přesnosti a úslužnosti vyprávění a stylů před okázalostí, tedy 12 let v řetězech.

Překvapit může Velký Gatsby, ale nejspíš se bude opakovat situace z roku 2008 (Austrálie) a 1997 (Romeo a Julie), kdy si společnost Baze Luhrmanna musela vystačit pouze s nominacemi. A přitom právě fitzgeraldovská adaptace by si za svou komplexnost cenu zasloužila, protože vedle spolupráce se zavedenými módními značkami se tvůrci ohlíželi i na dobovou přesnost a funkčnost s ohledem na vývoj postav a vyprávění.


Mini-dokument o kostýmech ve filmu Špinavý trik.

NEJLEPŠÍ VÝPRAVA
Carey Mulligan ve filmu Velký Gatsby / The Great GatsbyNejlepší výprava je kategorie, která se nejhůře odhaduje, protože šance v ní jsou téměř rovnocenné. "Téměř", protože v pětici nominovaných je jeden, který se neuchází o Oscara za nejlepší film. Je možné, že se Catherine Martine dočká své třetí pozlacené sošky (předchozí dvě má za postmoderní muzikál Moulin Rouge - za výpravu a kostýmy)? Nebo to naopak znamená, že o Velkém Gatsbym nemá smysl uvažovat jako o možném vítězi, protože dle hlasujících členů vyčnívají jenom některé stylistické prvky?

Protože je Velký Gatsby favorit části redakce, dáváme ho jako náš tip. Ovšem dobovky i sci-fi představují vděčný materiál, co se týče výpravy, a tak jde jenom o to, jestli Akademici dají přednost Gravitaci, u níž ale ve velkém úřadovaly počítače; Ona, kde je vytvořen promyšlený fikční svět budoucnosti, či Špinavému triku, potažmo 12 let v řetězech, v nichž šlo o zachování věrnosti době, do které jsou snímky zasazeny. Udělená cena zde může být jak pro jinak opomíjený titul (Velký Gatsby), tak "kompenzační" (řada nominací, ale málo z nich proměněných - potenciální případ Gravitace, spíše Špinavého triku), ale může dojít i k překvapení (Ona, které už cenu za výpravu má).

Šance podle FilmServeru:
  • Špinavý trik - Judy Becker (výprava), Heather Loeffer (dekorace): 20%.
  • Gravitace - Andy Nicholson (výprava), Rosie Goodwin a Joanne Woolard (dekorace): 20%.
  • Velký Gatsby - Catherine Martin (výprava), Beverly Dunn (dekorace): 25%.
  • Ona - K. K. Barrett (výprava), Gene Serdena (dekorace): 15%.
  • 12 let v řetězech - Adam Stockhausen (výprava), Alice Baker (dekorace): 20%.

Rozhovor s Catherine Martin.

NEJLEPŠÍ VIZUÁLNÍ EFEKTY
Sandra Bullock, George Clooney ve filmu Gravitace / Stejně jako v případě oscarové sošky za kameru, i zde by nemělo být pochyb o vítězství Gravitace. Jaký jiný film by měl získat Oscara, když ne ten, ve kterém je vše s výjimkou herců a několika kusů rekvizit (a epilogu) počítačem animované, a to hyper-realisticky?

Dobře, je tu ještě Hobit: Šmakova dračí poušť, ale doby, kdy byly oceňovány animované postavy, odešly spolu s koncem trilogie Pána prstenů. A triková koncepce pokračování Hobita může snímku spíš uškodit, protože jak přejde z dobrodružné fantasy na fantasy temnou, začne upřednostňovat spíše optické triky před těmi digitálními, aby se víc blížil prstenovské trilogii, které předchází.

Zbytek je v podstatě bez šance. Přítomnost Osamělého jezdce, který nemá vyrovnanou trikovou stránku, dokonce zarazí.

Šance podle FilmServeru:

  • Gravitace - Tim Webber, Chris Lawrence, Dave Shirk, Neil Courbould: 40%.
  • Hobit: Šmakova dračí poušť - Joe Letteri, Eric Saindon, David Clayton, Eric Reynolds: 30%.
  • Iron Man 3 - Christopher Townsend, Guy Williams, Erik Nash, Dan Sudick: 10%
  • Osamělý jezdec - Tim Alexander, Gary Brozenich, Edson Williams, John Frazier: 10%.
  • Star Trek: Do temnoty - Roger Guyett, Patric Tubach, Ben Brossmann, Burt Dalton: 20%.

Dokument Gravitace: VFX Breakdown.

And The Oscar Goes To...
Málokdo pochybuje o tom, že Gravitace získá Oscara za kameru a vizuální efekty. Ještě méně lidí si myslí, že by to byly ceny nezasloužené. A takový názor zastávají i ti, kteří mají za to, že sci-fi survival představuje z hlediska spolupráce Cuaróna a Lubezkiho spíše krok zpět než vpřed a že triky místy vytrhávají z ponořeného sledování svou "atrakčností". Jediná kategorie, kde nominaci nemusí proměnit, je výprava. Nechme se překvapit.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY