Příběh se zabývá válkou mezi démony a chrliči (gargoyly). Démoni jsou lůzři, nosí barvy ohně a po smrti explodují. Chrliči jsou namachrovaní šutráci, nosí modrou barvu a po smrti se teleportují do nebe. Vůdce démonů Naberius ví, že chrliče efektivně zabíjí pouze těla bez duše, takže si skladuje tisícovky mrtvol a doufá, že se mu povede odhalit tajemství Frankensteinova experimentu. Proč? Frankensteinovo monstrum přeci duši nemá. Obě frakce už monstrum kdysi našly, nicméně Adam - tak ho chrliči pokřtí - po krátké šarvátce a směšné zbrojířské epizodce na dvě století mizí. Mezitím zjišťujeme, že se z něj stalo cosi na způsob komiksového hrdiny, takže přežívá pády z obrovských výšek, efektně likviduje nepřátele, skvěle vypadá a teď mi odpusťte, ale...
...WTF, KDO SAKRA VYMYSLEL TAKOVOUHLE KRÁVOVINU?!
Ještě než se vrátím zpátky k příběhu, musím vás upozornit, že film neobsahuje sebemenší špetku nadhledu, není v něm ani stopové množství humoru a navíc dostal razítko přístupnosti PG-13, takže v něm není žádná brutalita, žádné drsné hlášky a žádný mezirasový (ani jiný) sex. Já, Frankenstein se od začátku až do konce tváří smrtelně vážně a když postavy promlouvají - a že se tohohle zlozvyku dopouštějí často - litujete, že jim za ty žvásty nevybuchují hlavy.
Pod film se podepsal scenáristicky relativně ostřílený (mj. Collateral či 30 dní dlouhá noc), nicméně režijně začínající Stuart Beattie a těžko říci, co ho k tomu vedlo. Stupidita koukala výslednému produktu z očí v každém propagačním materiálu a kritický neúspěch v kinech Frankensteina roztrhal i přes poměrně nízký rozpočet (65 milionů dolarů). O jednohlasně negativní kritice nemluvě...
Vraťme se tedy do děje. Zatímco dvousetletý sešívaný hrdina proti vlastní vůli bloudí světem, Naberius si staví svou armádu, sestávající z mrtvých těl. Přestože má očividně bezedné finanční/mocenské možnosti, na jeho velkém oživovacím projektu pracuje odborný tým celých dvou (!!!) vědců. S lidmi je nicméně nějaká potíž, jelikož se nikdo nevzrušuje tím, že nad městem poletují oživlé sochy, explodují všelijaké ohnivé efekty a celkově je nad ním větší světelná show, než při zahájení olympiády v Soči. Lidstvo zřejmě neexistuje, nebo nadpřirozené bytosti nevidí (což ale není ve filmu nikterak objasněno), nebo dřepí doma a kouká na něco zajímavějšího. Co si pamatuju, kromě dvou vědců se za celou dobu objeví pouze jeden policajt a pár anonymních tváří v metru. A Frankenstein! (několik sekund v úvodu)
Dá se předpokládat, že by film mohl zaujmout diváky, kteří si oblíbili (o něco lepší) opus Stephenna Sommerse Van Helsing. Možná i ty, jimž se líbí tematické výplachovky ve stylu Krev jako čokoláda nebo Underworld. Moc si ale neumím představit, že by kolem téhle taškařice, po níž Mary Shelley rotuje v rakvi jako vrtule, vzniknul jakýkoliv kult.
Po technické stránce je film fajn. Triky jsou kvalitní, démoni se hezky ohnivě rozprskávají, chrliči krásně poletují a občasný detail či zpomalovačka lahodí oku. Pokud bych měl vyslovit nějaký příměr, vizuálně to celé připomíná sekvenci z kvalitní počítačové hry. Tečka. Vlastní nápad bohužel vizuál nemá a akční sekvence příliš spoléhají na světelnou show, takže víceméně neexistuje jediný důvod, proč chtít Frankensteina vidět znovu. A příběh je navíc přes veškerou svou imbecilitu mrzce předvídatelný, primitivní a nezajímavý.
Kdokoliv může samozřejmě namítnout, že vyčítat stupiditu podobnému snímku je malinko nefér. Možná je. Já, Frankenstein ostatně není nákladným blockbusterem, o nějž by pečoval tým ošlehaných filmařských profíků, takže ho nemůžeme porovnávat s produkcí Jamese Camerona. Nedosáhne ani na Michaela Baye. Jeho míra imbecility je bohužel tak vysoká, že divákovi nedovoluje kochat se pěknými triky a efektní akcí... a už jsme v tom zase! No, vážně - například je tam scéna, v níž chrliči dostanou jasný příkaz bránit Adama před démony, načež Adam zaškemrá, že by chtěl dát několika démonům po hubě a hurá, chrliči ho pošlou tlupě ohnivých pablbů vstříc. A zase u toho blbě kecaj!
Závěrem zmíním nečekaně nabušenou hereckou sestavu, čítající Aarona Eckharta (Adam), Billa Nighyho (Naberius) či Mirandu Otto (královna chrličů Leonore). Proč a jak se k filmu dostali - nevím. Jejich přítomnost na výsledku ale moc nemění. Představitelé démonů jsou pro jistotu často ukrytí ve směšných maskách. Já, Frankenstein je jednoduše naprosto příšerným filmem, jehož stupiditu nezachraňují ani pohledné triky. Bohužel, není stupidní tím způsobem, aby byl fetišisticky zábavný. Je jenom stupidní.
P.S. - SPOILER - V závěru stane Frankenstein (Adam/netvor/monstrum/sešívaný) proti Naberiovi a ten s hrůzou zjišťuje, že objekt jeho zájmu má duši! Tohle překvápko, které ve filmu nikdy nikoho ani na okamžik nenapadlo, nikdo s ním nepočítal a samotného Naberia konsternuje tak, že se nechá vykuchat s kadencí laboratorní žabky, divák prokoukne asi po třech minutách filmu.