Recenze: Zlodějka knih vzdává poctu všem knihám a knížkám

Vydáno: 15.01.2014 12:00 - Linda Kováčová | foto: facebook tvůrce

Do českých kin přichází tento týden magickou atmosférou opředený snímek o síle slov, která dokáží v lidech probudit obyčejnou prostou nezištnost i v časech Hitlerova nacistického Německa.

Zlodějka knihRecenzoval/a Linda Kováčová dne 15.01.2014 12:00. Do českých kin přichází tento týden magickou atmosférou opředený snímek o síle slov, která dokáží v lidech probudit obyčejnou prostou nezištnost i v časech Hitlerova nacistického Německa. Hodnocení: 3.5
Zlodějka knih
The Book Thief
Válečný / Drama
USA, 2013 , 131 min.

Režie: Brian Percival
Scénář: Markus Zusak, Michael Petroni
Kamera: Florian Ballhaus
Hudba: John Williams
Herci: Roger Allam, Sophie Nélisse, Heike Makatsch, Julian Lehmann, Gotthard Lange, Rainer Reiners, Kirsten Block, Geoffrey Rush, Emily Watson, Nico Liersch, Ludger Bökelmann, Paul Schaefer, Nozomi Linus Kaisar, Oliver Stokowski, Robert Beyer

Česká premiéra: 16.01.2014

Zlodějka knih hodnocení na Kinobox.cz: 77.10 %
Snímek Zlodějka knih vypráví příběh malé Liesel, jejíž matka je coby komunistka na útěku před nacisty nucena odložit děvčátko prostřednictvím Německého červeného kříže k pěstounům. Liesel se tak ocitá v rodině dobrosrdečného Hanse Hubermanna a jeho ženy Rosy. Zakřiknuté a nejisté děvčátko trpí smrtí mladšího bratříčka i nepříliš vlídným macešiným přijetím, navíc se hned první den ve škole ukáže, že neumí číst a psát. Aby toho nebylo málo, vpadne jednoho sychravého večera do dveří její nové rodiny židovský mladík Max, kterého Hans a Rosa začnou ukrývat.

Sophie Nélisse ve filmu Zlodějka knih / The Book ThiefFilm natočil zatím nepříliš známý britský režisér Brian Percival podle knižního bestselleru Markuse Zusaka. Pro Percivala je Zlodějka knih teprve druhým celovečerním snímkem distribuovaným do kin. Nicméně na poli televizní tvorby už režisér dokázal, že bychom si měli jeho jméno pořádně zapamatovat - na svém kontě totiž má již několik cen BAFTA Britské filmové a televizní akademie, naposledy za práci na oblíbeném televizním seriálu Panství Downton. Za tento seriál obdržel také cenu Emmy a na další byl nominován.

Právě scénář a sebejistá režie snímku sluší nejvíce, společně s dosti povedeným castingem. U něj mám výhrady snad jen u postavy Rudyho (Nico Liersch), chlapce ze sousedství a Lieselina nejlepšího kamaráda. Jestliže obsadíte do hlavní role sympatickou okatou blondýnku, nemůžete do druhé dětské role obsadit stejně sympatického okatého blonďáka, pak se postavy nedoplňují, dokonce je výsledný efekt spíše rušivý. Nemluvě o tom, že Rudy dokonale ztělesňuje ideál toho nejčistšího Árijce, což snad mohlo být záměrem relativizujícím stereotypy, na podstatě věci to ale mnoho nemění.

Fotografie z filmu Zlodějka knih / The Book ThiefNaopak Sophie Nélisse v roli Liesel podává výkon hodný obdivu, protože za celé dvě hodiny téměř nesleze z plátna a přesto vás její postava ani na chviličku nenudí a neustále vás ponechává v mírném napětí, co bude s malou hrdinkou dál. Na druhou stranu v psychologické drobnokresbě mohli zajít tvůrci ještě o něco hlouběji pod povrch a více se pokusit vystihnout jemné nuance dospívání a postupného chápání komplikovaného světa dospělých. Protože i o tom Zlodějka knih mimoděk vypráví.

Výkon mladé herečky by ale možná nebyl zcela úplný bez vynikajících Geoffreyho Rushe a Emily Watson. Na jejich výstup se divák vždycky těší, zejména Emily Watson dodává své Rose, která musí z ničeho obstarat celou rodinu, patřičný náboj té správné "Mutter". Jinotajnou atmosféru celého příběhu pomáhá utvořit do mlžného oparu zahalená kamera i rámování prostřednictvím zcizujícího vypravěče. Žádných výtek nemůže být ani proti hudebnímu podkresu z dílny jednoho z největších velikánů současné filmové hudební tvorby Johna Williamse.

Fotografie z filmu Zlodějka knih / The Book ThiefJen je škoda, že film odehrávající se celý v Německu sledujeme v angličtině. Chápu důvody producenta - zejména v anglosaských zemích o úspěchu snímku rozhoduje i to, zda jde o film cizojazyčný, potažmo s titulky nebo anglicky mluvený. Nesoulad jazyka a prostředí nicméně jeho přirozenosti neprospívá. A pár replik v němčině to určitě nezachrání. Velkou přednost filmu však představuje jeho otevřenost jak starším dětem, tak i jejich rodičům. A filmů, na které by do kina mohla vyrazit skutečně celá rodina bez toho, že starší divák bude už po deseti minutách zívat, je v dnešních časech povážlivě málo. I proto by byla škoda tento snímek v kinech přehlédnout.

Zlodějka knih sice není velkolepým majstrštykem, který by se zapsal do zlatého fondu světové kinematografie, dokonce je v některých okamžicích snad až příliš patetický, přesto byste si ho v kinech neměli nechat ujít. Už jen proto, že dobrých filmů pro mládež i odrostlejší diváky v našich končinách příliš mnoho není. A třeba pak budete mít chuť začíst se i do její knižní podoby. Protože slova a jejich síla mají moc probudit naši duši.

Originální trailer filmu Zlodějka knih

• Výtky nejsou na místě... (nineweh, 15.01.2014 22:44) Reagovat

Recenzentka pravděpodobně nečetla knižní předlohu, že?