Recenze: Show! - děti jsou malý lidi

Vydáno: 07.12.2013 18:09 - Markéta Jindřichová | foto: facebook tvůrce

Dokumenty, které tematizují bídu a utrpení těch, jež jsou na tom hůře než my, bývají působivé. Snímek Show! ukazuje, že uchopit každodenní realitu, která nás obklopuje, může být stejně silné.

Show!Recenzoval/a Markéta Jindřichová dne 07.12.2013 18:09. Dokumenty, které tematizují bídu a utrpení těch, jež jsou na tom hůře než my, bývají působivé. Snímek Show! ukazuje, že uchopit každodenní realitu, která nás obklopuje, může být stejně silné. Hodnocení: 3.5
Show!
Show!
Dokumentární
Česká republika, 2013 , 69 min.

Režie: Bohdan Bláhovec
Kamera: Prokop Souček, Marek Dvořák

Česká premiéra: 28.11.2013

Distributor: AČFK

Dokumentarista Bohdan Bláhovec přes rok sledoval dívčí uskupení 5Angels především skrze postavu manažera a otce jedné z dívek Michala Mertla. V sevřeném portrétu se mu podařilo nahlédnout pod pozlátko českého showbyznysu, v němž jsou vycházející (a nezřídka kdy záhy zapadající) dětské hvězdy častou pouhým nástrojem na peníze, případně jsou rukojmími dospělých, kteří si skrze ně realizují své vlastní nesplněné sny. Časový rámec, v němž Bohdan Bláhovec 5Angels sledoval, je pevně vymezený dvěma titulky. Úvodní diváka stručně a jasně uvede do tématu a závěrečný lehce nastíní, co se s jednotlivými protagonisty dělo dál.

Fotografie z filmu Show! / Show!V druhém plánu se tu Bláhovec věnuje každodennosti. Tomu, že každý má více tváří, z nichž druzí vidí většinou jen tu, kterou se jim dotyčný rozhodne ukázat. Na první pohled nikdy netušíme, co se odehrává za tvářemi, které kolem nás procházejí. Pokud ale s někým strávíme delší dobu a zažijeme jeho chování a reakce v nejrůznějších situacích, můžeme leccos odhadnout. A právě tímto způsobem nám autor odhaluje postavu Michala Mertla. Drží si odstup a pozoruje. Nejprve je přítomný pouze ve skladbě a jazyce zobrazovaného světa, do dění vstoupí otázkami až v druhé půlce filmu. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že ani observační metoda není úplně nestranná.

Každý filmový tvůrce musí výsledný film poskládat jen z určitého množství natočených záběrů a rozhodnout se, v jakém pořadí budou po sobě následovat. Právě těmito volbami Bohdan Bláhovec modifikuje divácké vnímání manažera a bizarnosti celého jeho podniku. To je patrné především v momentech, kdy rodiče některých dívek hovoří o mizivých výdělcích svých ratolestí a jejich výpovědi jsou prostříhávány záběry Mertlovy honosné vily. Zároveň se mu tímto postupem daří problematizovat současnou mainstreamovou mediální scénu.

Fotografie z filmu Show! / Show!Celkově snímek Show! působí, že se autor nechal spíše unášet vývojem konkrétních situací, jimž byl při natáčení přítomen, než že by se řídil podle předem připraveného scénáře. Vzdáleně to trochu připomíná improvizační postupy slam poetry, jíž je v rámci České republiky Bohdan Bláhovec předním představitelem. Možná že právě tato tvůrčí svoboda umožňuje autorovi balancovat na hranici závažnosti a trapnosti a zároveň využívat momentů, které nastanou. V tomto kontextu by neměla zůstat opomenutá scéna s Karlem Gottem, který uvidí kameru a začne se před ní automaticky připravovat na otázky, ale nic se nestane, protože on není - oproti svému očekávání - předmětem zájmu.

Dokument Show! je sice vizuálně konvenční, ale má skvělý střih a hlavně dramaturgii. Ze střídání ročních období v jednotlivých záběrech je patrné, že natáčení probíhalo delší dobu, a natočeného materiálu muselo být požehnaně. Nicméně z celkové skladby filmu je zjevný cit pro výstavbu příběhu a tématu a prezentování zamýšlené pointy. Snímek velmi funkčně vychází od obrazu chlapíka, který to myslí se svými holkami vlastně dobře. On je ten, po jehož zádech se mají vyšplhat nahoru. On do toho dává vše a to samé chce od svých svěřenkyň. Jenže zpoza kamery je ten rozdíl propastnější, než jak ho vidí on sám svýma vlastníma očima.

Fotografie z filmu Show! / Show!Film pak graduje portrétem manipulátora a částečného vykořisťovatele. Zároveň se spolu s eskalující absurditou a odhalováním druhé tváře manažera zrychluje střih, což dodává celému vyznění snímku příjemně svižný rytmus. Určitě by bylo zajímavé se vrátit o pár let později a podívat se, co se s jednotlivými protagonistkami stalo. Minimálně s dcerou Michala Mertla - zatím jedinou členkou 5Angels - která zde působí od samého začátku do současnosti.

Originální trailer filmu Show!

• show (martin, 10.12.2013 23:06) Reagovat

dobrý den chci se zeptat jestli dokument bude taky na DVD děkuji Martin z Děčína