Alespoň ze dvou důvodů má smysl sledovat žebříčky. Jedním z nich je, že se jimi můžete inspirovat a začít se zajímat či si rovnou sehnat filmy, o nichž jste možná ani netušili, že existují. Druhým je, že se dají vysledovat dlouhodobé tendence daného periodika či filmového magazínu, který se jím nějak prezentuje.
Cahiers du Cinéma letos poněkud předčasně přišlo se svou desítkou titulů, které jsou podle nich ty nejlepší, jež tamní redaktoři mohli vidět na světových festivalech či v oficiální kinodistribuci. Na vrcholu je (jak jinak než) francouzské drama L´inconnu du lac (do češtiny přeložitelné jako Cizinec od jezera), které bylo k vidění na filmovém festivalu v Cannes v sekci Un Certain Regard (Jistý pohled), kde obdrželo Queer palmu a tvůrce Alain Guiraudie si odnesl cenu za režii. Na druhém místě překvapí Spring Breakers, protože málokdo u takto rozporuplně přijímaného snímku očekával shodu a umístění na vysoké příčce v redakčním hlasování. Naopak se nejspíš nikdo nepozastaví nad tím, že na třetí „pozici“ je Život Adéle Abdellatifa Kechiche, oceněný v Cannes Zlatou palmou.
Mezi převážně festivalovými tituly může neznalé zarazit přítomnost Cuarónovy Gravitace a Spielbergova Lincolna, ale čtenáři kdysi prestižního francouzského periodika ví, že redakce dlouhodobě zařazuje hollywoodské snímky a pro Stevena Spielberga má slabost. Při vyhlašování nejlepších filmů za uplynulou dekádu se Válka světů umístila jako osmá a Super 8, jež vzdává hold spielbergovské poetice, se v TOPce z roku 2011 taktéž objevilo. Zbytek letošní „desítky“ je tvořen převážně auteurskými jmény (Jia Zhang-ke, Phillippe Garrel, Hang Sang-soo).
1. L'inconnu du lac (r. Alain Guiraudie)
2. Spring Breakers (r. Harmony Korine)
3. Život Adele (r. Abdellatif Kechiche)
4. Gravitace (r. Alfonso Cuarón)
5. Dotek hříchu (r. Jia Zhang-ke)
6. Lincoln (r. Steven Spielberg)
7. La Jalousie (r. Phillippe Garrel)
8. Haewon, dcera nikoho (r. Hong Sang-soo)
9. Les rencontres d'après minuit (r. Yann Gonzales)
10. La Bataille de Solférino (r. Justine Triet)