9. Raymond Tango (Tango & Cash, 1989) V devadesátých letech se Stallone pokusil vymanit ze škatulky nemluvných drsňáků. Předehrou této poněkud nešťastné snahy (připomeňme si úlety Stůj, nebo maminka vystřelí! či Oscar) byl Ray Tango z detektivní komedie Tango & Cash z roku 1989. Sylvester ztvárnil elegantního, předpisů znalého a předpisy ctícího detektiva, partnerem mu byl zhýralý ranař Kurt Russell. Samozřejmě, že to mezi nimi skřípalo. Prostě klasická buddy movie. Ovšem ve Stallonově filmografii to je dozajista nejlepší komediální role.
8. Ray Quick (Specialista / The Specialist, 1994) V polovině devadesátých let byli Sylvester Stallone i Sharon Stone na vrcholu, takže dát je spolu do jednoho filmu, byla sázka na jistotu. A vyšla, aspoň co se komerčního dopadu týče. Jiné aspekty už se hodnotí hůř. Nicméně Ray Quick, bývalý expert CIA na výbušniny, má jednu výhodu před jinými Slyovými rolemi - vášnivý sex plný základního instinktu ve sprše se Sharon. Ano, uzlíky svalů s naběhlými tepnami sice nejsou tak úplně sexy, ale partnerka to dohnala i za ně. Pak stojí za to i pasáž z doků s nášlapnými minami pod prkny. A to je asi tak všechno.
7. Robert Hatch (Vítězství / Victory, 1981) Na tomhle filmu je zase pozoruhodné, do jaké společnosti se Sylvester dostal. Doslova dream team, ale jiného ražení než Expendables: Postradatelní. Do jedné řady se postavili Michael Caine, Pelé či Bobby Moore. Podle posledních dvou jmen asi uhodnete i to, o čem snímek pojednává - o fotbalu. Ale ne ledasjakém. Příběh se odehrává za 2. světové války a střetnou se mančafty válečných zajatců a esesmanů, kteří se snaží soupeře zašlapat do země všemi myslitelnými i nemyslitelnými triky a podfuky. Sly si vystřihnul roli brankáře-důstojníka americké armády.
6. John Spartan (Demolition Man, 1993) Nebýt Wesleyho Snipese, asi by Demolition Man v tomto výčtu nebyl, protože naspeedovaný kriminálník v jeho podání je faktickým lídrem příběhu. Sylvester tak nějak z podstaty, byť má hlavní roli, brnká na druhé housle. Zápletka: po letech z hibernace probuzení policista a gangster svádí souboj v hi-tech budoucnosti, záda jim přitom kryje mladičká Sandra Bullock. Zhruba v téže době Sly vypustil do světa i tematicky podobnou komiksovou adaptaci Soudce Dredd, u nás ale přednost dostala lépe obsazená řezničina.
5. Gabe Walker (Cliffhanger, 1993) Nepochybně nejúspěšnější Stalloneův film z devadesátých let, který po světě vydělal víc než čtvrt miliardy dolarů. Ukazuje horského průvodce, jenž se proti své vůli stane protivníkem skupiny vrahounů, toužících po kufrech plných peněz. Řemeslně - a to u Sylvestra obvykle stačí - výborně odvedená práce. Film stojí za to už jen kvůli scéně s přelézáním propasti na laně, při níž budete pociťovat stejnou závrať, jako byste tam viseli sami. Naopak jindy je lépe moc nepřemýšlet...
4. Barney Ross (Expendables: Postradatelní / The Expendables, 2010) Testosteronová jízda, kterou Sylvester kočíruje od začátku do konce, letos vtrhla do kin jako velká motorka bez šoféra, prostě bum prásk. Italský skororodák v něm nabízí podobnou zábavu jako v posledním Rambovi. Tedy návrat ke kořenům: svaly, akce, svaly, křivý úsměv, svaly, náznak milostného vztahu, akce, akce, svaly. Obklopen akčními hvězdami nejen osmdesátých a devadesátých let ukazuje divákům, že si na sklonku své kariéry umí nejen udělat ze sebe legraci, ale že už definitivně ví, kde je jeho filmové místo.
3. Marion Cobretti (Cobra, 1986) Tenhle film byl slavný i v socialistickém Československu, stejně jako třeba Rambo: První krev. Na poutích se totiž prodávaly obrázky plakátu, které se nažehlovaly na trička a bundy. A to jste pak po škole chodili a Sly si všechny z vašich prsou měřil zpod černých brýlí a se sirkou v koutku. Je to vlastně hodně stylový snímek, takový násilnický, temný noir kousek. Žádná moudra nečekejte, je to osmdesátkový popkorn, v němž byl Sylvester v plné síle. Na zlé kritiky nic nehleďte.
2. John Rambo (Rambo: První krev / First Blood, 1982) Ikonická postava, která udala tón žánru. Právě díky svalnatému veteránovi z vietnamské války se ze Sylvestra Stalloneho stal spolu s Arnoldem Schwarzeneggerem prototyp představitele akčního hrdiny. Přitom první díl nakonec čtyřdílné ságy o Johnu Rambovi není ani zdaleka pustou střílečkou a přehlídkou pyrotechnických fíglů. Film, sice poněkud násilně, zpracovává téma postválečného traumatu a problémů se začleněním do společnosti, které bývalí vojáci zažívají. Z dalších pokračování stojí za zmínku hlavně poslední část z před dvou let, která byla návratem Ramba ve velké, krvavém stylu.
1. Rocky Balboa (Rocky, 1976) Vybrat si, zda je pro Stalloneho klíčovější role boxera Rockyho či válečníka Ramba, je podobně zapeklité, jako určit, zda bylo dřív vejce, nebo slepice. Ale jelikož výčet připravujeme u příležitosti boxerské pocty, jež se Slyovi dostane, nechť má přednost Rocky. Šestidílná série má hodně kolísavou kvalitu, především čtvrtý díl s Dolphem Lundgrenem spíš než vážně míněný film připomíná antisovětskou agitku z dílny amerického ministerstva zahraničí. Platí zde totéž co u Ramba - první díl byl poctivou životní sondou, ty další už toho měly s realitou vždy společného méně a méně.