Recenze: Nepřekvapivý sequel Thor: Temný svět

Vydáno: 06.11.2013 18:30 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Chris Hemsworth se vrací jako asgardský bůh Thor, aby konečně nastolil mír ve všech krajích, jimž bude brzy vládnout, a mohl se tak věnovat milované Jane Foster. Bude mít konečně klid? A jak jeho další mise dopadla?

Thor: Temný světRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 06.11.2013 18:30. Chris Hemsworth se vrací jako asgardský bůh Thor, aby konečně nastolil mír ve všech krajích, jimž bude brzy vládnout, a mohl se tak věnovat milované Jane Foster. Bude mít konečně klid? A jak jeho další mise dopadla? Hodnocení: 3.5
Před dvěma lety se filmoví diváci poprvé na plátně setkali s asgardským následníkem trůnu Thorem, který tehdy neuposlechl svého otce a dlouho budovaný mír rázem zničil, za což byl potrestán ztrátou svých schopností a vyhnanstvím na Zemi. Posléze si vystřihl týmovku Avengers, aby se v letošním roce vrátil a na oba zmiňované filmy navázal.

Tom Hiddleston, Jaimie Alexander, Natalie Portman, Chris Hemsworth ve filmu Thor: Temný svět / Thor: The Dark WorldDěj Temného světa, jak zní podtitul druhého pokračování Thorových dobrodružství, se skutečně odehrává po událostech z obou výše zmíněných snímků. Božský syn se svým způsobem uklidnil, zachránil Zemi a vybojoval znovu mír mezi všemi devíti světy, jimž bude brzy vládnout. Zlotřilý bratr Loki je uvězněn, co víc si tedy přát? Snad jen blízkost milované vědkyně Jane Foster. Jenže nikdo netuší, že nejen na lidstvo se žene ohromné nebezpečí a Thor bude muset stanout tváří v tvář nepříteli, který je mocnější než samotný Odin. Co všechno obětuje?

Oproti jedničce se změnily hlavně dvě věci - ambiciózní pokračování se přiblížilo více žánru fantasy a shakespearovského Kennetha Branagha vystřídal na režijní sesli podstatně méně známý Alan Taylor. Po zhlédnutí filmu mi na mysli vyvstala otázka, zda by nebylo lepší, kdyby si pánové oba díly prohodili. Je to totiž tak, že Temný svět se snaží mnohdy brnkat na strunu osudovosti, což ne vždy vyzní tak, jak by v těchto případech mělo, a to může být pro někoho opravdu velký problém.

To, co Branagh zvládal "levou zadní", Taylor nedokáže. Zásadní věci, které se tu odehrávají, se v jeho podání dějí pouze mimochodem a emočně s divákem nikterak nezamávají, i když jde třeba o smrt jedné důležité postavy. Podobně jsou na tom dialogy, z nichž osudovost přímo čiší, jenže nikdo je nedokáže prodat. Víc než co jiného šustí papírem a při představě, jak podobné dialogy brilantně předvedl britský tvůrce, je jednomu až smutno.

Chris Hemsworth, Natalie Portman ve filmu Thor: Temný svět / Thor: The Dark WorldOn vůbec celý scénář není tolik zajímavý, jak by možná mnozí z vás očekávali, a mytologie, se kterou se tu pracuje, je vystavěna dost nahodile a hlavně není dobře vysvětlena, takže nečtenáři komiksu zřejmě nepochopí, proti komu se tu bojuje a co že je vlastně ta esence, která je mocnější než samotný Odin. Ani ústřední příběh není nijak atraktivní a při podrobnějším rozboru by možná působil hodně banálně. Pokusy o jeho odlehčení tu fungují jen napůl a někdy jsem měl dojem, že je to takový ten humor za každou cenu, jenž se ke konci mění v křeč.

Příliš nepotěší ani značná předvídatelnost, kterou projdou některé charaktery, takže žádná větší překvapení v tomto směru rozhodně neočekávejte. I z toho důvodu se mnozí z vás přistihnou u toho, že zkrátka a dobře o nikoho nemají strach, protože v podobných filmech ty nejdůležitější postavy neumírají, nebo umírají pro dobro věci. Také proto se může stát, že se budete místy malinko nudit, protože se tu nic moc neděje, případně se všechno točí v kruhu, z něhož se vystupuje jen těžko.

Taylorovi budiž připsáno výrazně k dobru to, že po rozpačitém začátku už se pomalu "otrkává" a jakmile dojde na akční scény, je ve svém živlu. Na těch je nejvíc vidět jeho nedávná seriálová průprava (hlavně vzývaná Hra o trůny). Nečekejte rozhodně nic převratného, ale spíše standardní a rutinní akci, jenž je přehledně sestříhaná a zoufale korektní (takže žádná krev nebo useknuté končetiny, protože většinou se bojuje s nějakými monstry).

Natalie Portman, Chris Hemsworth ve filmu Thor: Temný svět / Thor: The Dark WorldHerecky jde taktéž o jednu velkou jistotu. Chris Hemsworth už se s Thorem plně sžil a nechybí mu charisma, Tom Hiddleston, k němuž jsem měl u prvního filmu spousty výhrad, je už mnohem jistější a nevyzpytatelného Lokiho si užívá, Anthony Hopkins jede na jistotu, i když příliš nemá co hrát a Natalie Portman je pořád stejně roztomilá, ač je její postava děsivě plochá a možná nejotravnější v celém filmovém marvelovském universu. Ostatní už jsou víceméně do počtu (a to včetně dost nevýrazného záporáka) a působí jen jako rádoby vtipný doplněk (Stellan Skarsgård to odnesla zdaleka nejvíc).

Thor: Temný svět přes veškerou kritiku není špatný film a stavím ho na úroveň podobně solidní jedničky. Ve výsledku tak jde o typicky hollywoodský blockbuster, který sází na osvědčené prostředky - je to podle komiksu, hezky to vypadá, je tam humor, pěkný hlavní hrdina, jeho sexy přítelkyně a nějaká ta akce - a drží se hesla hlavně neriskovat a nezkoušet nic odvážného, aby nám na to lidi přišli. Jestli vám to stačí, už si musíte rozhodnout sami.

P.S.: 3D není bůhvíjak výrazné a ve své podstatě je úplně zbytečné.

P.P.S.: Distributor tentokráte posílá do kin také verzi titulkovanou, takže před koupí lístku se pořádně podívejte do programu, ať nemusíte trpět u českého dabingu.

Český trailer filmu Thor: Temný svět / Thor: The Dark World