Soundtrack: Bláznivě rychlí Rivalové

Vydáno: 27.10.2013 12:00 - Alžběta Fridrichová | foto: Imagine Entertainment

Strhující snímek Rivalové o dvou legendách F1 dostal do kolen nejen nadšené fanoušky rychlých strojů. Ron Howard vyšperkoval film jednak přesvědčivou titulní dvojicí, ale především naprosto nezapomenutelnou hudbou. A zase je to Zimmer.

Hans Zimmer je letos prostě na roztrhání. Pětice filmů a jeden seriál je pozoruhodný výsledek, i když se jeho jednotlivé části setkaly se vcelku rozporuplnými ohlasy. Zimmer se musel vypořádat s ne příliš nadšenými recenzemi na Muže z oceli, naopak při poslechu Osamělého jezdce už zase kritici souhlasně kývali hlavou. Ačkoliv mu po Rivalech zbývá ještě jedno želízko v ohni, může si být hodně jistý, že za Rush OST mu plešatá nominace spadne do klína. 

 

Zimmer neskládá pro Rona Howarda poprvé, ať už to byla Šifra mistra Leonarda nebo Oheň, vždycky to dopadlo nad očekávání. Rivalové jsou ovšem něco víc. Soundtrack se stopáží pro Zimmera typicky pohybuje kolem šedesáti minut a čítá celkem čtyřiadvacet tracků, z nichž ovšem ne všechny vzešly z pera německého skladatele. Soundtrack se totiž slavný filmový hitmaker rozhodl pojmout rokenrolově a mezi vlastní instrumentální tracky zařadil i několik tematických písní.

 

Daniel Brühl ve filmu Rivalové / Album otevírá neklidná skladba 1976, jejímž prvním klavírním tónům předchází zvuk závodících formulí. Zimmer po několika desítkách sekund plně rozvíjí jedno z ústředních témat na violloncelo, které je nesmírně silné i na první poslech. V závěru se ještě připojí syntetizátory a motiv přebírá na moment celý orchestr, ale Zimmer skladbu vzápětí utíná a navazuje dvojkou I Could If You’d Like. Sotva tři čtvrtě minuty stačí, abyste přehodili na rockovou notu. S trojkou totiž přichází na scénu Dave Edmunds a píseň I Hear You Knocking, kterou nazpíval v roce 1970. Od té doby se skladba dočkala nespočtu coverů, dokonce i od Bryana Adamse, ale původní verze zůstala nepřekonána.

 

V následujícím tracku Stopwatch Zimmer představuje i druhé hlavní téma, které je pozoruhodnou kombinací klasického zvuku smyčců a elektrické kytary, doplněné o syntetizátory. Na Stopwatch přímo navazuje Into The Red, která je o poznání dynamičtější a elektrické kytary nabírají na agresivitě.
 

Hans Zimmer - Stopwatch

Jako osmý track servíruje autor další dobovou pecku a to Gimme Some Lovin‘ Steva Winwooda. Ten se při psaní této skladby, která poprvé vyšla v roce 1966, inspiroval u kapely Homer Banks a jejich písně (Ain't That) A Lot of Love. Další ze škatulky tematických songů je Dyna-Mite britské glam-rockové skupiny Mud. Skladbu napsali Mike Chapman and Nicky Chinn a poprvé ji ve svém repertoáru měla kapela The Sweet. Teprve verze od Mud ji ale proslavila po celém světě. 

 

Olivia Wilde, Chris Hemsworth ve filmu Rivalové / Zimmer navazuje s velmi rytmickou skladbou Watkins Glen, kde dominují perkuse, které doplňují elektrické rify a houslové sólo. Loose Cannon je jenom šestatřicetisekundová předehra k písni The Rocker od irské formace Thin Lizzy. Skladba pochází z jejich nejznámějšího alba Vagabonds of the Western World a v minulosti už doprovázela v remixové verzi PlayStation hru Gran Turismo. Poslední zpívanou píseň si střihne David Bowie. Singl Fame vydal v roce 1975 a krom Rivalů doprovázel v minulosti už celou řadu filmů. 

 

S blížícím se koncem alba Zimmer prodlužuje délku skladeb, aby mohl v jediném tracku vystřídat všechny nálady od něžné variace hlavního tématu na cello přes neklidná intermezza až k vygradovanému elektronikou podpořenému vrcholu. Nejdelší skladbou je předposlední Lost But Won, která začíná motivem z úvodní skladby, jenž se nejprve line jako sólo jediného violoncella, ale postupně se rozvíjí v říši celého orchestru. Skladatel melodii rytmizuje, stupňuje, aby  v závěru utlumil na minimum a nechal ji překlenout se v závěrečnou My Best Enemy.

 

Rush OST je Zimmerovou letošní nejlepší prací. Bez debat. Strávila jsem poslechem soundtracku více než týden a není mu co vytknout, naopak mě s každou další repeticí utvrzoval v tom, jak moc si jeho tvůrce dal na tomhle filmu záležet. A na plátně? To už je jenom třešnička na dortu perfektně natočeného snímku.

Album: Hans Zimmer - Rush OST
Celkový čas: 64:33
Skladby: 1976 // I Could Show You If You'd Like // I Hear You Knocking - Dave Edmunds // Stopwatch // Into the Red // Budgie // Scuderia // Gimme Some Lovin - Steve Winwood // Oysters in the Pits // 20% // Dyna-Mite – Mud // Watkins Glen // Loose Cannon // The Rocker - Thin Lizzy // Car Trouble // Gluck // Nurburgring // Inferno // Mount Fuji // For Love // Reign // Fame - David Bowie // Lost But Won // My Best Enemy.



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY