Recenze: děsivé V zajetí démonů

Vydáno: 23.07.2013 18:30 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Uznávaný hororový tvůrce James Wan přináší do kin snímek, který předchází pověst komerčního trháku a taktéž nejlepšího žánrového příspěvku letošního roku. Naplní tedy tato zdánlivě tuctová záležitost poměrně vysoká očekávání?

V zajetí démonůRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 23.07.2013 18:30. Uznávaný hororový tvůrce James Wan přináší do kin snímek, který předchází pověst komerčního trháku a taktéž nejlepšího žánrového příspěvku letošního roku. Naplní tedy tato zdánlivě tuctová záležitost poměrně vysoká očekávání? Hodnocení: 4
Opravdu oddaní fanoušci hororového žánru to mají v posledních letech v kinech dost těžké. Objevit v programu povedenou žánrovku je takřka nemožné a hledat se tak musí v útrobách videodistribuce, případně v jiných zdrojích. Kupříkladu velmi chválený Insidious se u nás na velkém plátně vůbec nepromítal, podobně dopadla i hříčka Chata v horách. Teď to ale začíná vypadat, že i v tomto směru se karta pomalu obrací. První vlaštovkou by měl být snímek V zajetí démonů, který už ztemnělé sály v našich končinách nemine.

Vera Farmiga ve filmu V zajetí démonů / The ConjuringTen vychází ze skutečných událostí zpracovaných manželským párem Eda a Lorraine Warrenových (podle jejichž zážitků vznikl už 3:15 zemřeš), kteří se živili mimo jiné jako vyšetřovatelé paranormálních jevů. A právě oni byli pozváni na odlehlou farmu rodiny Perronových, kde se dějí divné věci. V noci se ozývají zvláštní zvuky, v určitý čas se zastaví všechny hodiny, obrazy padají samy od sebe a všichni mají pocit, že v místnosti s nimi někdo je. To, co se Warrenovým jeví jako banalita, se brzy stává nejtěžším a nejhrůznějším případem jejich kariéry.

Nebudeme si nic nalhávat - námět vypadá tuctově a scénář takový vskutku je. Podobných filmů o posedlosti démony, přítomnosti duchů a jiných nadpřirozených existencí tu bylo a ještě bude dost a dost. Jenže V zajetí démonů (český distributor opět vsadil na otřepaný titul, který je snadno zaměnitelný a bude se plést s jinými) má jednu obrovskou výhodu. Natočil ho žánrový polobůh James Wan, který zde opět prokázal svou extratřídu.

Jeho práce s napětím a tzv. lekačkami je ukázková a mohlo by se podle ní vyučovat. Atmosféru vytvoří bez mrknutí oka tak hutnou, že z toho mnohým nemusí být příjemně. Už od chvíle, kdy se inkriminovaná rodina nastěhuje do nového obydlí, cítíte, že tady se bude dít něco zlého, přesto nejste schopni se odtrhnout. Vzhledem k malému rozpočtu je tvůrce nucen sázet na neviditelné zlo, což jak víme, skoro vždy funguje víc než potoky krve. A ani toto není výjimka.

Fotografie z filmu V zajetí démonů / The ConjuringSofistikovanost Wanovy režie spočívá v tom, že dobře ví, co divák chce a přesně to mu dává, ale velmi dobře si s tím zároveň pohrává. Dokáže ho napnout a vede si ho přesně tam, kam potřebuje - když už se zdá, že na někoho odněkud něco vyskočí a atmosférická a zároveň minimalistická hudba graduje, nic se nestane a slabší povahy si zhluboka vydechnou, aby v příští vteřině dostaly nečekaný úder v podobě výtečné "lekačky". V kombinaci s na horor až geniální a místy ruční kamerou, která volí vskutku zajímavé úhly a nabízí parádní záběry, to všechno výtečně funguje a navíc působí dokumentaristicky.

Sympatické je i to, že Wan si na nic nehraje a nestydí se za inspiraci dnes už legendárními a klasickými příspěvky do žánrové škatulky a ostentativně dává najevo, že jde jen o "vykrádačku" takřka kultovního Vymítače ďábla, k němuž ovšem několikrát přímo odkáže (nejmarkantněji hned v úvodním titulku, který je velmi podobný), tudíž se snímek mění vlastně v jednu velkou poctu.

Patrick Wilson, Vera Farmiga, Ron Livingston, Lili Taylor ve filmu V zajetí démonů / The ConjuringPochvalu ale zaslouží kompletně celá stylizace a "retro" výprava, která vskutku evokuje sedmdesátá léta a pouze dotváří sugestivní a autentickou atmosféru. Potěší i to, že z méně známého hereckého obsazení (nejslavnější je suverénně Vera Farmiga, někdo možná pozná i Patricka Wilsona) nikdo neirituje (to platí zejména pro dětské herce), což se v podobných hororech moc často nestává.

Z výše uvedených důvodů je škoda, že poslední třetina se změní v přehlídku nepříliš povedených (čti laciných) efektů, které jakoby měly uspokojit i diváky, kteří přišli právě na něco podobného. I tempo v této části lehce upadne a vše už je vyřešeno malinko v křeči a nuceně. Striktní logiku tu snad nikdo hledat nebude, nicméně vězte, že pověstné "kopance" nejsou tak znatelné a dají se v rámci možností tolerovat.

Přiznám se, že už dlouho jsem po zhlédnutí nějakého hororu (zejména pak v kině) neměl tak intenzivní pocit fyzického zážitku. I z toho důvodu nakonec dávám V zajetí démonů osm bodů, ač to tedy není úplně čistá "osmička" (zasloužilo by spíš sedm a půl, to ale na stupnici nemáme) a vyzývám všechny příznivce hrůz, aby šli do kina, protože tenhle film si to zaslouží jako máloco.

Originální trailer filmu V zajetí démonů / The Conjuring