Makrorecenze: precizní Star Trek: Do temnoty

Vydáno: 11.06.2013 17:00 - Redakce | foto: facebook tvůrce

Star Trek se stihl v kinech usadit pouhé dva týdny a už je popisován jako jedno z nejpovedenějších sci-fi posledních let, která má co říct jak obyčejným divákům, tak i hardcore fanouškům. Na jakou stranu se řadíme my?

Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Čtyři lidé, čtyři názory.

JAK VYROBIT DOKONALÝ BLOCKBUSTER

Zoe Saldana ve filmu Star Trek: Do temnoty / J.J. Abrams je mimozemštan, kterého nám sem poslali z budoucnosti, aby smrtelníkům ukázal, jak vyrobit dokonalý blockbuster.  Při té příležitosti mu vpravili do žil hravost a dětskou duši Stevena Spielberga a smysl pro destruktivní spektákl Michaela Baye, ale ponechali mu dost osobitosti, aby přidal něco svého. Možná proto je každá drobná postava propracovaná k dokonalosti, proto mezi lehkovážnými hláškami problikávají odkazy na americkou zahraniční politiku, střet civilizací a problém terorismu ve světě, kdy nepřítel může udeřit kdekoli. Snad proto je špičkování mezi inertním Vulkáncem Spockem a horkokrevným kapitánem Kirkem zábavné i symbolické, i když všichni víme, že rozum a chtíč nemohou být v opozici natrvalo... Celý startrekovský systém zvratů a charakterů dává přesný smysl a přináší spoustu humoru a vizuálních parádiček. To něco navíc je brilantní Benedict Cumberbatch v roli Johna Harrisona, záporák bondovského kalibru. Jeho postava nabízí několik interpretací a celou Federaci a její snažení relativizuje, protože ačkoli je "pro většinu lidí zabiják, pro někoho může být bojovníkem za svobodu". Cesta vesmírem pro Abramse nekončí. Hvězdné toulky zanedlouho nahradí Hvězdné války. A já se nemůžu dočkat: když mne Abrams ve dvou dílech konvertoval ke klanu trekkies, je pravděpodobné, že v dalším sčítání lidu uvedu jako vyznání víru v řád rytíře Jedi.

Natálie Bergerová: 9/10

NOVODOBÝ STAR TREK ZÁŘÍ V TEMNOTĚ

Chris Pine ve filmu Star Trek: Do temnoty / Příběhy o chrabrosti, cti a morálce kladných hrdinů, kteří tak trochu zlobí (copyright Kirk), jsou sice klišé, nicméně klišé v tomhle žánru stále použitelná. Co na tom, že motivace a jednání hlavních postav dvakrát moc smyslu nedávají. Slabinou je možná až příliš strojová dynamika filmu, kdy se všechno stane přesně v tu chvíli, kdy se to v zájmu efektnosti stát má; příliš šťastnou volbou nebyly ani přepálené patetické momentky („nevěřím, že dokážeš zabít tolik nevinných lidí a pokud ano, zemřu s nimi"), každopádně ta jedna klíčová je ve své podstatě dojemná i vtipná. Nový Star Trek se pohybuje v odlehčených končinách kosmu, což je pro jeho slabosti určitým alibi, soustřeďme se tedy na přednosti: Spocko-Kirkovská chemie opět skvěle funguje a záporák v podání Benedicta Cumberbatche je výborným extraktem neurčitého nebezpečí. Film nejednou cituje a parafrázuje stařičký Khanův hněv, dovolí si vůči němu i jednu drzou kličku (fandové poznají), jinak je ovšem novinka po všech stránkách dostatečně svébytným dílem. Triková, potažmo celá audiovizuální stránka je našlapaná a 3D projekce za svou cenu rozhodně stojí. Nutno zmínit, že velice zábavné je po premiéře druhého filmu opětovné sledování toho prvního – čistě jen proto, aby si divák připomenul, jak se tahle fantasticky fungující sestava efektních postaviček dávala dohromady. O herectví tu nejde; Kirkova posádka je prostě jedním velkým a radostným souborem rekvizit, neuvěřitelně vděčným z tvůrčího i diváckého hlediska. Už jen kvůli nim se na další pokračování vyloženě těším.

Pavel Pinker: 8/10

DO VZNIKU STAR WARS BEZ KONKURENCE

Simon Pegg ve filmu Star Trek: Do temnoty / J. J. Abrams přepisuje trekovské dějiny. Doslova. Nejen, že v jeho podání je Star Trek chytře vystavěnou stylovou sci-fi s naprosto přesně naplněným kalichem naivního hrdinského floutkovství, ale Džej Džej navíc skládá tu nejúžasnější poctu klasice série a z klíčové scény ždíme tolik emocí, že vám to rozerve srdce. Charakterové čachry fungují, dialogy odsýpají, Cumberbatch je jako na cracku, triky snad ještě lepší než dřív a mezi Kirkem a Spockem zatím nikdy nebyla takováhle chemie. Nový Star Trek je komplexní a velkolepý a do vzniku Star Wars nejspíš nebude mít konkurenci. Místy se sice narozdíl od naspeedované jedničky trochu táhne, ale to je daň za osobnější přístup k postavám. Jinak nemám, co bych vyktnul. Abrams dál sebejistě pokračuje ve svém tažení za titulem krále sci-fi a já si nedokážu představit, co by ho mohlo zastavit. Z ložnice Stevena Spielberga zní jen nepříčetné: "ABRAAAAAAAAMS!!!!"

Jakub Brych: 9/10

PO VŠECH STRÁNKÁCH PRECIZNÍ

Benedict Cumberbatch ve filmu Star Trek: Do temnoty / Za tím, co jsem psal v prvních dojmech, si stojím a i s odstupem času je pro mě Star Trek: Do temnoty inteligentní sci-fi, které má co nabídnout i úplným neznalcům této ságy. J. J. Abrams jako jeden z mála dokáže skloubit precizní řemeslo, opulentní trikovou stránku a silný příběh, aniž by jedna ze složek vyčnívala a přebíjela tu další. Je tu tak úplně všechno, co divák od podobného filmu očekává a může z kina vycházet s pocitem, že své peníze investoval výborně a nešlo o ztrátu času. Herecké výkony jsou naprosto strhující a mezi Chrisem Pinem a Zacharym Quintem funguje potřebná „kamarádská“ chemie a i ostatní jsou naprosto výteční. O dokonalosti Benedicta Cumberbatche se toho napíše a namluví ještě hodně, takže nebudu plýtvat místem a jen podotknu, že je naprosto boží. Je opravdu škoda, že tu není víc emocí, protože to by možná byl zážitek ještě o chloupek lepší. Ale to je jen zoufání věčně nespokojeného filmového recenzenta. Nový Star Trek je precizní snímek, který důrazně doporučuji vidět v IMAXu, protože 3D a práce s hloubkou obrazu a barvami jsou naprosto fantastické.

Vratislav Šálek: 8/10

Český teaser filmu Star Trek: Do temnoty

Pozn.: Naši hlavní recenzi filmu Star Trek: Do temnoty najdete zde.