Recenze: Podfukáři

Vydáno: 19.06.2013 18:30 - Adam Hencze | foto: Lionsgate

Charismatická partička mladých sexy Copperfieldů svými iluzionistickými triky nemotá hlavu jen zástupci složek zákona Marku Ruffalovi, ale i filmovému divákovi, kterého dokáže solidně vytočit. Letterier mu štědří podpásovky a na svůj vlastní souboj s neobvyklou látkou zapomíná.

PodfukářiRecenzoval/a Adam Hencze dne 19.06.2013 18:30. Charismatická partička mladých sexy Copperfieldů svými iluzionistickými triky nemotá hlavu jen zástupci složek zákona Marku Ruffalovi, ale i filmovému divákovi, kterého dokáže solidně vytočit. Letterier mu štědří podpásovky a na svůj vlastní souboj s neobvyklou látkou zapomíná. Hodnocení: 2.5
Podfukáři
Now You See Me
Tajemný / Thriller / Krimi
USA, 2013 , 115 min.

Režie: Louis Leterrier
Scénář: Ed Solomon, Boaz Yakin, Edward Ricourt, Boaz Yakin, Edward Ricourt
Kamera: Mitchell Amundsen, Larry Fong
Herci: Jesse Eisenberg, Mark Ruffalo, Woody Harrelson, Isla Fisher, Dave Franco, Mélanie Laurent, Morgan Freeman, Michael Caine, Common, David Warshofsky, José Garcia, Jessica Lindsey, Caitriona Balfe, Stephanie Honore, Stanley Wong

Česká premiéra: 13.06.2013

Hodnocení: 5/10

Distributor: Bontonfilm

Podfukáři hodnocení na Kinobox.cz: 77.62 %
Netvrdím ale, že se u toho nebude určité procento zemské populace bavit. Hodnocení filmových kvalit zdaleka není jen o zábavě, i když její vliv na diváka (a tudíž i na recenzenta) je nepopiratelný. Na Babovřesky taky chodil prostý lid se smíchem potřetí a Troškův majstrštyk nedostával od kritiků víc jak jedna z deseti.

Podfukáři jsou přesně tímto typem zábavy - nablýskaní, sexy, svěží s fancy létající kamerou. Taky jsou ale nekonečně hloupí, nelogičtí a drze prvoplánoví. Dějová stupidita se stupňuje lineárně s narůstající náročností velkých trikových show, které jsou celkem tři, a vrcholí momentem, který vyhlašuji nejvíc cheesy twistem roku. O scénář se celkem postaralo pět autorů - už to by měl být showstopper pro většinu normálně smýšlících sedláků - a jeho limita se blíží k iracionálnímu nekonečnu.

Isla Fisher ve filmu Podfukáři / Now You See MeDo efektní polévky míchá francouzský režisér tunu CGI, takže naprostá většina kouzelnických triků vyzní úplně naprázdno a bez jakéhokoliv "žjóva" efektu. Všechna humánní ospravedlnění se tváří hluboce a s nějakým vnitřním smyslem, s pravidly, která samozřejmě ve finále postrádá. "Bohatým brát, chudým dávat" vykrystalizuje možná tak ve slušnou zmatenost Michaela Cainea a zdviženým obočím člověka v kinosedačce.

V čem má Leterrier slabé eso v rukávu, je akce. Škoda, že kinetických scén je na bezmála dvou hodin stopáže asi deset minut. Francouz nicméně potvrzuje, že se svými zkušenostmi z Kurýra umí zacházet a v jeho atributech je jako rybička ve vodě. Kromě nápaditých soubojů (čti nápaditého souboje) baví i perfektní autohoničkou, která sice hraje hlavně na efekt (ostatně jako celí Podfukáři), body k dobru za ní snímek ale dostane. Navíc se na mysli dost možná octne čtvrthodinové automobilové burácení z Jacka Reachera.

Michael Caine, Isla Fisher, Dave Franco, Woody Harrelson ve filmu Podfukáři / Now You See MeOsobně nemám nic proti kouzelnickým tématům - například Nolanův Dokonalý trik mám v žebříčku zatraceně vysoko. Cením si na něm dobové atmosféry a hlavně chytrého děje, který dává trademarku "the closer you look, the less you see" opravdový smysl. Podfukáři jsou ale mnohem více parodií na Dannyho parťáky se zmatenými herci, dysfunkční režií a idiotským přístupem ke skriptu.

Výčet kritiky by mohl být ještě delší, už je jí ale napácháno více než dost. Skončeme to tím, že je to občas i trochu zábavné. Jména v obsazení jsou zvučná, postavy jsou ploché, hraní je odpovídající. Mark Ruffalo se snaží, Jesse Eisenberg pracuje se stejnou lišáckou drzostí jako v The Social Network a ostatní je zbytečné více rozebírat.

U drahého diváctva je sice zaručen občasný údiv, povětšinou se ale bude filmový fanda cítit jako idiot, protože k příběhovým rozuzlením nevedou žádná pojítka. Indicie jsou spatřitelné pouze k nedůležitostem, což je základní nedostatek. Režisér rezignuje kromě všeho ostatního i na pokusy o romanci a úmyslné nasazení postavy Mélanie Laurent tak absolutně ztrácí smysl. V ději neustále opakuje jakási pevná pravidla, snímek samotný ale žádná nemá a po namlsaném traileru je zklamání o to větší.