
V postmoderní verzi doyleovské klasiky ze současného Londýna je Holmes géniem se smartphonem v ruce, vysoce funkčním sociopatem s nezapomenutelnou tváří. Cumberbatch v jediném díle vymazal všechny předchozí verze včetně povedeného Downeyho kousku, jako by jiný Sherlock nikdy neexistoval. Kulometná "ale" v Cumberbatchově podání je něco navíc, zdá se, že hraje očima a mimické svaly má i v zorničkách podivně modrých očí. Jeho Sherlock v sobě má vedle nevyhnutelné dávky spratkovství i jistou aristokratičnost, privilegovanost britské vyšší třídy, s níž se člověk rodí, něco, co se člověk nenaučí pilováním bezchybného akcentu a nejdražším oblekem od Paula Smithe. Ani na to nepotřeboval své výjimečné herecké schopnosti. Cumberbatch se totiž jako příslušník vyšší střední třídy narodil: dědeček byl válečným hrdinou z námořnictva a on sám patří k absolventům prestižní chlapecké internátní školy Harrow, kam chodil Winston Churchill nebo potomci lordů a šejků. Jako rozmazlený jedináček z herecké rodiny (rodiče jsou úspěšní filmoví a televizní herci) proto publikum neoblomí srdceryvným příběhem o tom, jak po nocích pucoval stoly nebo spal s deseti zoufalci na cimře. Dokonce i jeho cesta k herectví byla přímočará: po střední škole, kde byl cennou posilou dramatického kroužku a kde získal umělecké stipendium, následovala univerzita v Manchesteru, kde vystudoval drama.

Aby vás však nemátla chlapecká tvář a mediální neokoukanost - Cumberbatch si na svých patnáct minut slávy musel téměř patnáct let počkat. Průlomem nebyla ani nominace na cenu BAFTA v roce 2004 za hlavní roli ve filmu Hawking, ani vedlejší role v dramatu Joe Wrighta Pokání, ani celá řada zásadních divadelních a televizních rolí. Hvězdná hodinka přišla až se Sherlockem, který z neznámého Angličana udělal přes noc superhvězdu a k jeho vlastnímu údivu i nový sexsymbol. Sexsymbol, který v sobě nese něco znepokojivého (zvláště, když s oblibou hraje génie nebo sociopaty) a má daleko k metrosexuálním hezounkům se sladkým kukučem. Za tenhle veřejný úspěch zaplatil soukromou cenu: skončil jeho dvanáctiletý partnerský vztah s herečkou Olivií Poulet, kterou potkal během studií na univerzitě, což pochopitelně posedlost jeho fanynek po svobodném idolovi ještě zvýšilo.

S barvou na vlasy má ostatně bohaté zkušenosti - pro roli Sherlocka jde pokaždé znovu na černo. Bez ohledu na aktuální odstín vlasové pokrývky je Benedict momentálně mužem na roztrhání. Připravuje řadu filmových, divadelních a televizních projektů (mj. Crimson Peak s Guillermem del Torem), na hvězdném žebříčku trůní v čele všech herců (http://pro.imdb.com/people/), japonské fanynky vyvádějí jako v šedesátých letech po příletu Beatles a už několikrát byl v seriálu Simpsonovi, což je neomylným popkulturním potvrzením hvězdného statutu. Cumberbatchovo herectví je navzdory divadelním kořenům poměrně minimalistické, často (i vzhledem k postavám, které hraje) chladné a precizní. Přesto však působí intenzivně - Benedicta si publikum všimne, třebaže na scéně kdesi vzadu v rohu jen tak postává. Říká se tomu charisma a buď je, nebo není. On sám by ho mohl prodávat méně šťastným kolegům.

5 rolí Benedicta Cumberbatche, které byste měli vidět, až zajdete na Star Trek:
Hawking (2004) První nominace na BAFTU za titulní roli geniálního fyzika Hawkinga v době jeho doktorských studií na univerzitě v Cambridge, kdy se Hawkingovo zdraví začalo prudce zhoršovat. Stuart: život pozpátku (2007) V televizním snímku podle skutečného příběhu o přátelství mezi bezdomovcem Stuartem (Tom Hardy) a spisovatelem Alexandrem se Cumberbatch ohlíží zpět na život svého kamaráda, bezdomovce a alkoholika, který v dětství zažil traumatickou událost. Sherlock (2010) Netřeba nic dodávat. Televizní diamant. Pokud jste to ještě neviděli, zavřete se doma a pusťte si všech šest dílů najednou. A pak znovu. Jeden musí z kola ven (2011) Špionské drama ze sedmdesátých let dalo dohromady výkvět anglické herecké školy: Garyho Oldmana, Colina Firtha, Toma Hardyho, Marka Stronga a Cumberbatche, jehož charakter, tajemná pravá ruky hlavní postavy, je jedním z klíčových prvků filmu. Parade's End / Konec přehlídky (2012) Britská minisérie se odehrává v edvardiánském období do konce první světové války, v době, kdy se tradiční hodnoty staré dobré Anglie střetávají s modernou a klid s válečnou vřavou. Cumberbatch hraje mladého anglického aristokrata, muže mezi dvěma odlišnými ženami.