Říkali jste si někdy, jak by vypadal Michael Bay nebo Woody Allen v české produkci? Nyní máte ojedinělou, ale poměrně bolestivou možnost opravdu poznat, jak vypadá český film v americkém obalu.
Svatba je odnepaměti oblíbené filmové
prostředí. Má to svou logiku: sejde se na ní celá řada postav s romantickým (ženich a nevěsta) nebo komickým potenciálem (příbuzní z obou stran), alkohol i emoce tečou proudem. Jde zároveň o významný přechodový rituál: podle romantiků jím život začíná, podle cyniků naopak končí. Někdy je cílem filmové svatbě zabránit, jako když se
Julia Roberts snaží překazit svatbu svého nejlepšího přítele nebo od oltáře dalším nešťastníkům utéct, jindy je svatební veselice vítanou záminkou k obšťastnění ochotných družiček (
Nesvatbovi). Bohužel, tohle není ten případ rozverné komedie, při níž se slzou v oku vzpomenete na jihočeskou veselku, kterou jste absolvovali jako dítko školou povinné.
Premisa je jednoduchá: adoptovaný americký chlapec s jihoamerickými kořeny si bere blonďatou princeznu (
Amanda Seyfried) ze snobské rodiny. Na svatbu má přijet jeho biologická pobožná matka z Kolumbie, a protože se jeho pohanští adoptivní rodiče (
Robert De Niro a
Diane Keaton) před deseti lety rozvedli, musí kvůli ní na svatební víkend předstírat, že se nerozvedli a že jim to klape, aby matinku netrefil šlak.
Což se ale nelíbí otcově dlouholeté přítelkyni (
Susan Sarandon). Problémy jsou i s dalšími sourozenci: sestra právnička (
Katherine Heigl) je neurotická hysterka, bratr doktor (
Topher Grace) třicetiletý panic. Dále v obsazení defiluje komický katolický farář
Robin Williams, panoptikální příbuzenstvo nevěsty, zhýralá kolumbijská sestra a další figurky. Bohužel figurky jak z Hoštic, nikoliv vtipné karikatury z Nerudových
Malostranských povídek.
Zhruba ve dvacáté minutě si uvědomíte, že jste tohle všechno už někde viděli, stačí usedlost u jezera zaměnit za polorozpadlou chalupu se svinčíkem na dvorku. Našinec by se tedy měl v kině cítit jako doma: když dosadíte za zpustlého ochlastu de Nira
Bolka Polívku a některé z jeho ženštin za hrdinky od
Poledňákové nebo
Vejděleka, nepoznáte rozdíl. Po ideové stránce je film crossoverem mezi
Líbáš jako bůh a
Muži v naději, okořeněným troškou
Trošky.
Poctivá dávka nevěry, solidní dávka sexu mezi dříve narozenými ve stylu každý s každým (naštěstí spíše po zvukové stránce), spousta maloměšťáckých klišé, nesmyslný vývoj charakterů a kopa zdánlivě laskavého humoru ve stylu "to přece děláme všichni". Rozdíl je jen ve fotogeničtější lokaci, kvalitních hercích a lepší kameře. Film se navíc prsí (doslova, ale nemyslím to jako návnadu!) svým eRkovým ratingem, takže kromě neustálého fuckování uslyšíte mj. o přednostech modré pilulky, hbitém mužském jazyku v klíně a nesmí chybět ani devítihodinový orgasmus
Diane Keaton. Škoda, že distributor nezvolil jiný název: např. "Všechno, co jste nikdy nechtěli vědět (vidět a slyšet) o sexu".
Pokud hodláte z nějakého důvodu (např. pokročilý masochismus, příprava vlastní svatby) vydržet až do šťastného konce, vězte, že ani podprůměrný soundtrack ten zvrácený šrumec bez kouska vtipu nespasí. Jedinou výhodou oproti hrůzostrašné takysvatbě
Mamma Mia! (kde šla chudinka Amanda Seyfried rovněž pod čepec) je to, že se na konci nevynoří
Pierce Brosnan a nezačne falešně zpívat.
Český trailer filmu Velká svatba