Makrorecenze: Iron Man 3

Vydáno: 06.05.2013 17:37 - Redakce | foto: facebook tvůrce

Tony Stark je zpět, pokladny se plní, multiplexy praskají ve švech a diváci opouštějí kinosály se spokojeným úsměvem na tváři. Jaké je kouzlo Iron Mana, který nás dokázal i napotřetí překvapit?
Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Pět lidí, pět názorů.
POTŘETÍ STÁLE V ŽELEZNÉ FORMĚ
Ač budou mnozí protiargumentovat Nolanovým Batmanem, z Iron Mana se ve finále stává kvalitativně nejvyrovnanější komiksová série. Třetí díl ságy o milionáři v hi-tech brnění hravě pracuje s obvyklými motivy: titulní hrdina na okraji propasti, životní láska v ohrožení, groteskní scénky s věčně nevyladěným oblekem, zvraty ohledně identit. Film je přes avizované osudovější pojetí paradoxně vtipnější a odlehčenější, přičemž drtivou většinu pozornosti na sebe tradičně strhává Robert Downey Jr. – záporáci zaujmou spíše jedním podařeným zvratem. Nečekaně zábavná je linie s klukem, který se připlete hlavnímu hrdinovi do cesty, škodolibě (rozuměj - je to zábava) ze strany tvůrců vyznívají Tonyho záchvaty úzkosti. Co se týká akce, je intenzivní, epická a perfektní trikovou stránkou opatřená, takže když dojde na finální "house party", dostává divákova první signální slušně zabrat. Dějové semifinále se záchranou cestujících z letadla je kapitolou sama pro sebe. Ve zkratce: Iron Man 3 skvěle pracuje s vlastními trademarky, přináší více humoru, obsahuje drzý zvrat a má zajímavější scénář i postavy, než předchozí filmy. Shane Black natočil nejlepší díl trilogie.
Pavel Pinker: 8/10

PRVNÍ DÍL V NEDOHLEDNU
Nebýt extrémně nabušených třiceti minut perfektně akčního závěru, nebál bych se celé vyvrcholení trilogie označit zklamáním. Budování prostředků do epického finále totiž působí jako nezáživná vata, která obsahuje nezajímavé postavy (stále stejně nudná Pepper, Stark ve dvouhodinovém hledání ztraceného charisma) a komiksově průhlednou klišé zápletku s Mandarinem (který působí doslova jako špatný vtip). Ve finále jsem si nejvíc užil nadlehčující humor a Gwyneth v prádle. Stojím si za názorem, že celý Iron Man měl skočit šťavnatou jedničkou - trojka je sice pořád ještě zajímavější než nesmyslně zkoněné pokračování s Mickeym Rourkem, k prvnímu dílu má ale pořád předaleko.
Adam Hencze: 6/10

STARÁ LÁSKA NEREZAVÍ
Stará láska nerezaví, železo nekoroduje. Železný muž dobývá do třetice všeho dobrého kasovní rekordy i okoralá srdce kritiků. A co je nejdůležitější: pod režijní taktovkou Shanea Blacka nachází sám sebe a své místo v marvelovském univerzu. Třetí Iron Man je nahláškovaný až na půdu jako staré dobré devadesátkové komedie a nabízí očekávanou kulervoucí akční zábavu. Ale má v sobě daleko víc: nabízí podvratnou sebeironii i hloubavý podtext o světě v éře teroristických symbolů a démonů, které si sami vytváříme. Tonyho Starka trápí po avengerovské invazi z vesmíru krize superhrdinské identity, ale za vydatné pomoci věrné Pepper, jednoho malého kluka (spielbergovské pomrknutí) a své vlastní invence přijde na to, že Iron Man není role, do které se převléká díky svým technologickým hračkám, ale že on sám, se svým magnetickým srdcem, atomovým mozkem a nekonečnou vynalézavostí, je Iron Man. K lahůdkám filmu patří i Ben Kingsley v komické úloze záporáka, v níž vystřihl podivuhodný mix mezi shakespearovským šmírákem, J. X. Doležalem a Usámou bin Ládinem. A to je ve filmu, kterému jinak železnou rukou vládne ve všech polohách nedostižný Downey, husarský kousek. P.S. Neprchejte z kina a počkejte si na potitulkovou scénu z gauče, možná přijde i .............Vy víte kdo.
Natálie Bergerová: 9/10

SMRTONOSNÉ BRNĚNÍ 3: VÁNOČNÍ PŘÍBĚH
Rukopis Shanea Black se samozřejmě nezapře – v jeho podání opouští Iron Man vcelku konvenční pojetí Jona Favreau a pouští se do mnohem odvážnějších machinací se strukturou vyprávění, překvapivými zvraty a také poetikou buddy movies nebo důrazem na cynického hrdinu s hubou plnou hlášek. Právě v této odlehčené rovině, která se nebojí vnést do ironmanovského světa svěží závan nápaditosti a neokoukanosti, funguje začátek Fáze 2, jak má – hlavně kvůli tomu, že vypadá přesně tak, jak by si ho diváci představovali pod označením „od scenáristy Posledního skauta“. Blockbusterová poetika tedy poměrně ustupuje značně ukecané akční komedii, která se velmi vzdaluje od pojmu „velkofilm za stovky milionů dolarů“. Žádná osudová atmosféra nebo potemnění Tonyho Starka tedy naštěstí nečeká. Potud OK – jenže u takového megatrháku musíme bohužel počítat i s velkými zásahy studia, což je zde hlavním kamenem úrazu. Marvel jakoby toho chtěl do svého filmu narvat co nejvíce jak pro zaryté komiksové fanoušky všeho věku, kvůli čemuž se Iron Man 3 občas zvrhne v přepálené a přeplácané digitální orgie bez hlubšího smyslu. Zmatené poletování trikově nepříliš vydařených botů navíc připomene, že v akčních scénách se Shane Black přeci jen teprve hledá. Na jejich smysluplnosti nepřidává ani ničím objevný příběh – ten je překvapivě matný, plochý, po hlubším průzkumu také logicky docela haprující. Když se však nad těmito nepodarky mávne rukou, stále tady máme nadprůměrnou popcornovku tak akorát ušitou na míru cílové skupině, navíc s přidanou hodnotou v podobě marvelovsky netypického experimentování. Někoho to svou hravostí nadchne, jiný zase dá přednost po mnoha stránkách vyváženějším Avengers.
Martin Bubrín: 7/10

LEPŠÍ NEŽ DVOJKA, HORŠÍ NEŽ JEDNIČKA
Sice jsem viděl první dva Iron Many, ale o celý marvelácký (filmový, ne comicsový) svět jsem se začal opravdu zajímat, až když byl do role scenáristy a režiséra Avengers potvrzen Joss Whedon, jehož jsem nekritický fanoušek. Zpětně jsem tak dokoukal Captaina Americu i Thora a na třetí sólovku Tonyho Starka jsem se velmi těšil. A opět mě nezklamal. Téměř by se dalo říci, že mít v hlavní roli tohoto herce už stačí samo o sobě, charisma z něj jen prýští, ženy by chtěly být s ním a chlapi jím. Když se k tomu přidá velký rozpočet na speciální efekty, alespoň průměrný scénář s několika zvraty a břitké dialogy, minimálně o dobrou zábavu je v kině postaráno. Nejlepší část snímku se odehrává bezpochyby na maloměstě, kde Downeymu dělá sidekicka malý kluk, škoda že na plátně nemá více času. A je vlastně téměř jedno, že si velkou dobu ani neužijeme obleku, jenž dal Downeymu postavě jméno. Úplně stačí, když si ti dva vyměňují štiplavé poznámky. Kromě akčních scén jsou to totiž právě hlášky, které film nakopávají dopředu a starají se o zábavnost. Nejde se netěšit na další film z vesmíru Marvelu...
Honza Balušek: 8/10

Český trailer filmu Iron Man 3
Pozn.: Naši hlavní recenze filmu Iron Man 3 najdete zde.