Za měsíc bude mít v kinech premiéru nový film britského režiséra Dannyho Boylea nazvaný trochu tajuplně Trans. Na co všechno se můžete připravit, se dozvíte v dnešním preview.
Jistě nejsem sám, kdo s velkým napětím očekává každý nový snímek britského vizuálního mága a zaníceného vypravěče
Dannyho Boylea. Tento tvůrce si už od svých začátků vypěstoval svůj vlastní nenapodobitelný styl a mnohé jeho filmy mají už dnes zcela po právu status kultu. Patří mezi ně například jeho celovečerní debut
Mělký hrob, což byl nenápadný nízkorozpočtový thriller, jenž upoutal osobitým vizuálním stylem, černým humorem, žánrovou rozmanitostí a hereckým obsazením.
Boyle v něm pro film objevil herce
Ewana McGregora a v následujícím, dnes už kultovním „existenciálním“ drogovém dramatu s prvky thrilleru i komedie
Trainspotting potvrdil, že se na scéně nejen britského filmu objevil velmi talentovaný a originální tvůrce.
Trans by měl být psychologický thriller s prvky krimi a tajemna, v němž Simon (
James McAvoy) představuje dražitele obrazů aukční síně, který se zaplete do krádeže obrazu s gangsterem Franckem (
Vincent Cassel) a během toho mezi nimi dojde k potyčce, která má za následky Simonovu amnézii. To je samozřejmě problém, protože jen on ví, kde je ukrytý ukradený obraz. Ve snaze dílo znovu vypátrat angažují hypnotizérku Elizabeth (
Rosario Dawson). Ta se pokusí obnovit Simonu ztrátu paměti, přitom se ale spolčí s Franckem a pokusí se Simona přelstít a podvést tím, že ho nejdříve svede. Přičemž se jistě dočkáme ještě nejednoho zvratu a odboček v poměrně komplikovaném a rozvětveném syžetu.
Námět a zápletka filmu mi nepřijde nijak originální. Při zjištění, že se ve filmu bude vyskytovat hypnóza, se mi ihned vybavila krimi komedie
Prokletí žlutozeleného škorpiona, kde si s ní pohrával
Woody Allen. Filmů o loupežích uměleckých děl nebo cenností byla natočená také už celá řada, stačí vzpomenout například
Růžového pantera nebo
Kdo s koho. Lze ovšem tušit, proč si
Danny Boyle vybral tento námět.
Jistě mu nabídl prostor pro to, aby v něm opět předvedl svůj pověstný dynamický vizuální styl. Stačí vzpomenout na jeho poslední „horolezecký“ opus
127 hodin a je jasné, že se má divák na co těšit. Boyle dokáže i na omezené ploše „vytřískat“ z příběhu maximum a natočit ho strhujícím a dechberoucím způsobem.
Trans mu navíc nabízí možnost pohrát si s lineární strukturou příběhu a ozvláštnit kriminální zápletku snovými, „tranzovými“ scénami. Stačí si vybavit, jak podobné odbočky v podobě vizuálně atraktivních snově laděných flashbacků vyřešil právě ve svém předposledním filmu s
Jamesem Francem. Jsem zvědavý a těším na způsob, jak ztvární Simonovy snové vize a výpadek paměti zde.
Je zajímavé, že scénář k
Transu vznikl už v roce 1994 a jeho autor
Joe Ahearne ho
Boyleovi poslal hned po natočení
Mělkého hrobu.
Boyle se ale tehdy do projektu zdráhal pustit s tím, že se mu zdála jeho realizace pro debutujícího scenáristu poměrně náročná.
Ahearne potom sám v roce 2001 podle svého scénáře natočil televizní film.
Boyle na něj nezapomněl a téměř po dvaceti letech se rozhodl k jeho látce vrátit a s pomocí svého kmenového scenáristy
Johna Hodgeho ho realizoval jako svůj další celovečerní projekt.
Sešel se na něm opět s kameramanem
Anthony Dod Mantlem, který patří do jeho tvůrčího týmu od filmu
28 dní poté a také s Rickem Smithem z elektronické kapely Underworld, s kterým už také několikrát spolupracoval. K jejich nejznámějším společným projektům patří již zmíněný
Trainspotting, dále také
Pláž nebo
Sunshine. Další zajímavostí je, že režisér plánoval tento film natočit v New Yorku. Nepochybně by tím měl větší šanci oslovit americké publikum a zřejmě cítil, že by se pro jeho film kulisy „Velkého jablka“ hodí více. Nakonec ale film realizoval v Londýně, protože se mu do jeho filmování „připletla“ letní olympiáda, pro kterou zrovna točil ceremoniál slavnostního zahájení.
Trans tedy můžeme počítat mezi režisérův další čistě britský projekt, jímž byl naposled jeho oscarový
Milionář z chatrče. Premiéru ve Velké Británii měl už sedmadvacátého března, v USA pak pátého dubna. My se ho dočkáme už za měsíc. Film má zatím poměrně pozitivní ohlasy a věřím, že fanoušky
Dannyho Boylea, mezi které se taky počítám, jeho nový film po tříleté pauze nezklame.
Trans má premiéru v českých kinech 13. června 2013.
Necenzurovaný trailer filmu Trans