Za měsíc poctí naše kina návštěvou nový film Andrewa Niccola podle předlohy Stephenie Meyer, autorky Twlilight ságy. Bude vyprávět o dívce, která se potýká s mimozemskou rasou ovládající mysl.
Když se váš nejoblíbenější režisér upíše adaptaci knihy od
Stephenie Meyer, nepotěší vás to. V hlavě se ihned vyrojí otázky jako "zešílel snad?", "došly mu prachy?" a nebo ta nejpošetilejší "že by ta knížka byla fakt dobrá?" (tomu ale uvnitř příliš nevěříte). Nejlogičtější a eticky a morálně nejsprávnější by bylo si předlohu hezky poctivě přečíst a pak vynášet soudy. Na to ale není čas a tak budeme vycházet prostě z toho, že
Stmívání je na filmovém poli nezpochybnitelný škvár, a proto budeme vůči osobě
Stephenie Meyer coby autorce téhle profláklé ságy mírně zaujatí. Ale jen mírně. Vlastně bych stejně tohle preview coby skalní fanda
Andrew Niccola vůbec neměl psát, protože objektivní nebudu ani za mák, ale koneckonců, kdo je kdy opravdu objektivní?
Na místě je teď hlavně strach o směřování geniálního režiséra. Po tom, co napsal scénář k
Truman Show a natočil svůj majstrštyk
Gattacu, následovaly filmy jako ne úplně povedená
S1m0ne, naopak skvělý a stylový
Obchodník se smrtí a po dlouhé odmlce hodně rozpačitý
Vyměřený čas, s nímž si režisér zřejmě stanovil za cíl vrátit se do časů fenomenální
Gattacy, ovšem bohužel zůstal někde na půlce cesty.
Logicky bych tudíž doufal v nějaký krok jiným směrem, snahu natočit něco, co opravdu má výpovědní hodnotu a nesmrskne se to ke konci na pohou přehlídku bankovních loupeží. Místo toho ale
Andrew Niccol zaplul do vod pro něj zatím neprobádaných, aneb poprvé se uchýlil k adaptaci knihy. Což by samo o sobě vůbec nebylo špatně - nějakou inteligentní civilizační sci-fi bych mu do ruky vtiskl milerád i s tučným šekem na její realizaci a nepochyboval bych, že podle ní natočí přinejmenším dobrý film.
Hostitel je ale látka docela rozporuplná. Vypráví o dívce jménem Melanie žijící v budoucnosti, v době, kdy Zemi ovládly nehmotné mimozemské bytosti, které pronikají do lidských myslí, potlačují je a zmocňují se jejich těl. Melanie jako jedna z mála dokázala ale tomuto osudu uniknout a skrývá se před mimozemšťany spolu se svým bratrem Jamiem a přítelem Jaredem. Jak už to tak ale bývá, něco se zvrtne a Melanie se dostane milým mimozemšťanům do rukou, načež je jí do mysli implantována duše jménem Poutnice. Ta ji ovšem nedokáže úplně ovládnout, jelikož Melaniina vůle a láska k Jaredovi je příliš silná. Začíná boj o Melaniino tělo, během kterého se postupně mezi oběma soupeřícími dušemi vyvine jistý vztah, který bude klíčový pro otázku soužití lidí a mimozemských duší.
Hlavní zápletka přeci jen má nějaký ten potenciál. Je jasné, co na ní
Niccola láká. Ta analogie s
Gattacou ve věci síly lidské vůle a schopnosti nevzdat se tam prostě je. Na druhou stranu to ale pořád zní jako prachobyčejná love story, do níž
Stephenie Meyer přidala pár sci-fi ingrediencí. Dívka miluje svého chlapce a kvůli tomu se nevzdává. Není to naštěstí žádné druhé
Stmívání, ale když
Saoirse Ronan v úvodu traileru pronese
"This is the beginning of a love story.", je nad slunce jasné, že tady se hraje na odkaz upírů a vlkodlaků. A jak by taky ne, bylo by šílenství potenciál jména
Stephenie Meyer nevyužít.
Fanynky na diskuzních forech už jsou totiž celé žhavé, aby svou oblíbenou předlohu viděly na plátně, a do zemdlení debatují o tom, co a jak bude ve filmu jinak než v knize a jak by byly nejradši, kdyby trval alespoň tři hodiny.
Hostitel má vlastně úspěch poměrně zaručený. Nevypadá tak přízemně jako
Stmívání, do pytle bychom ho hodili spíše k
Hunger Games (i když ta sestava "jedna dívka a dva mlaďasové v pozadí" to trochu sráží) a v rámci trailerové stopáže má docela šťávu. Sem tam se i vynoří matný náznak
Niccolova rukopisu (stříbrná auta, vrtulníky), ale strohý kolorit
Gattacy samozřejmě nečekejme, Hostitel je po vizuální stránce klasicky teenagerovsky sterilní a obyčejný.
Přidanou hodnotu tak kromě režisérského vedení
Andrew Niccola můžeme hledat asi jen v
Saoirse Ronan, která zatím excelovala hlavně u
Joe Wrighta a naštěstí kromě hezké tvářičky nabízí i nezanedbatelný herecký potenciál. V jejím podání by souboj dvou osobností v jednom těle nakonec mohl být i celkem poutavou záležitostí (zajímavostí je, že rozhovory se sebou samotnou prováděla
Saoirse tak, že nejdřív namluvila jednu postavu a tu si potom pouštěla na place ze sluchátka a odpovídala jí, musel to být docela bizarní zážitek pro všechny kolem, ale zní to jako fajn nápad a příslib jisté autentičnosti). Z dalších herců pak zaujme ještě
William Hurt nebo
Diane Kruger, jinak tu máme samé obličeje prozatím neznámého charakteru.
Člověk by asi radši neměl nic čekat.
Hostitel je určený hlavně fanouškům předlohy a vyznavači díla
Andrewa Niccola by ho měli brát s rezervou. Nutná návštěva kina z úcty k režisérovi proběhne, ale nejvíc na místě je v tuhle chvíli přání, aby film vydělal pořádný balík peněz, režisér shrábl tučnou odměnu a s nově nabytou pevnou finanční půdou pod nohama se pustil do něčeho vlastního, přinejmenším z poloviny tak osobitého a intenzivního jako byla stará dobrá
Gattaca.
Film Hostitel má v českých kinech premiéru 28. března 2013.
Český trailer filmu Hostitel