Recenze: Konečná

Vydáno: 05.02.2013 16:32 - Vratislav Šálek | foto: Lionsgate

Arnold Schwarzenegger se po letech v politice vrací na plátna kin ve filmu, který jakoby vypadl z doby, kdy se s herectvím loučil. V zámoří ale krutě propadl, což evokuje otázku, zda neměl Arnie zůstat raději v důchodu.

KonečnáRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 05.02.2013 16:32. Arnold Schwarzenegger se po letech v politice vrací na plátna kin ve filmu, který jakoby vypadl z doby, kdy se s herectvím loučil. V zámoří ale krutě propadl, což evokuje otázku, zda neměl Arnie zůstat raději v důchodu. Hodnocení: 3.5
Konečná
The Last Stand
Thriller / Akční / Krimi
USA, 2013 , 107 min.

Režie: Kim Ji-Woon
Scénář: Andrew Knauer
Kamera: Ji-yong Kim
Hudba: Mowg
Herci: Arron Shiver, Arnold Schwarzenegger, Forest Whitaker, Titos Menchaca, Richard Dillard, Eduardo Noriega, Luis Guzmán, Doug Jackson, Jaimie Alexander, Mathew Greer, Peter Stormare, Chris Browning, Zach Gilford, Christiana Leucas, Johnny Knoxville

Česká premiéra: 07.02.2013

Konečná hodnocení na Kinobox.cz: 65.31 %
Arnold Schwarzenegger definitivně sekl s politikou a po letech guvernérování se vrací na velká plátna. Po epizodních rolích v obou Expendables ani netrvalo dlouho a objevuje se ve vlastním filmu. Ten se jmenuje Konečná a Arnie zde ztvárňuje šerifa Owense, který kdysi pracoval u policie v LA, po jedné zpackané akci ale skončil a odešel do "důchodu" do jedné zapadlé vísky v mexickém pohraničí, kde se nic neděje a největším policejním vzrušením je to, když kočka vleze na strom a nemůže se dostat dolů.
Jenomže momentálně uprchl z vězení nebezpečný boss mexické mafie Gabriel Cortez, který by se rád vrátil domů. A k přechodu hranic chce využít právě městečko Sommerton Junction, kde šéfuje Owens. A ač se agenti FBI pod vedením Johna Bannistera snaží sebevíc, nejvíc práce stejně zbyde na stárnoucího šerifa a jeho tým. Ten sice nejdříve chce od všeho dát ruce pryč, ale Owens všechny přesvědčí, že jde o otázku cti a spravedlnosti. Místní policisté, jejichž počet se dá napočítat na prstech jedné ruky, tak začínají stavět barikády a zbrojit, aby mohli mafiány zastavit a předat odpovědným osobám.
Už z nástinu děje je jasné, že Konečná je přímočarý akčňák, který si na nic nehraje. Ze všeho nejvíc působí, jako bychom se vrátili v čase někdy do osmdesátých a přelomu devadesátých let, kdy Schwarzenegger točil takových filmů jako na běžícím pásu. Režírující Kim Ji-Woon ale vše přizpůsobuje moderní době, což je jen a jen dobře. Mimo jiné to ale znamená i to, že sám Arnie tu není tolik, jak by si někteří fanoušci možná přáli. Na druhou stranu ale zaujme slušný vizuál, který vypadá na tak nízký rozpočet velkolepě.
Ostudu nedělají ani akční scény, kterých tu tedy rozhodně není nějak moc, ale jsou zvládnuty velmi solidně. Tvůrce užívá umírněný střih, takže je vše bez problému přehledné a nebojí se použít sem tam ani nápaditý záběr kamery a nějaký ten originální nápad. Typickým příkladem budiž třeba závěrečná honička v kukuřičném poli, která patří k vrcholům celého filmu a nepostrádá invenci, napětí ani humor. Možná škoda, že takových momentů tu není víc.
Konečná získává body i tím, že se absolutně nebere vážně. V každé scéně cítíte nadhled a jakési shození sebe sama. V tomto trendu pokračuje i sám Schwarzenegger, jenž si své repliky vysloveně užívá a takřka v každé scéně pomrkává na fanoušky. Je to jedině ku prospěchu věci, neboť herecký výkon od něho opravdu čekat nemůžeme. S tím se ale tak nějak počítá. Tou nejdůležitější zprávou budiž stejně to, že na to legendární svalovec ještě pořád má. Kim Ji-Woon projevil navíc dostatek soudnosti a skoro nikdy ho nenechal ve scéně s nějakou uznávanou herecou kapacitou, která by značně pokazila dojem.
Když už jsme u obsazení, nutno říct, že to je na svůj žánr ucházející a v podstatě si není nač stěžovat. Peter Stormare tu svým typickým způsobem ztvárňuje dalšího záporáka v kariéře (až si řeknete, že klidně on mohl být ústředním padouchem), příjemně potěší i Forest Whitaker, který sice nemá moc prostoru, ale své si uhraje. To se bohužel nedá říci o Eduardu Noriegovi, jenž jakožto narkomafián postrádá charisma a je značně unylý. Pravda je, že scénář mu toho příliš nedovoluje, přesto mohl být výraznější. I díky tomu nemá jeho závěrečný střet a bitka se Schwarzeneggerem takový náboj, jaký by zasloužila. Podobný problém má i Johnny Knoxville, jenž nedělá špatně vůbec nic, jeho postava je však zoufale otravná a do filmu se nehodí.
Scénář vůbec je tou největší slabinou celého snímku. Ten se totiž pomalu rozjíždí a zcela zbytečně představuje traumata a minulost všech hrdinů a také vztahy mezi nimi, což absolutně není potřeba. Konečná tak trpí značně nevyrovnaným tempem a prostříhání na klasickou hodinu a půl by jí rozhodně neuškodilo. Zejména začátek je opravdu utahaný a čekání na první větší akci je chvílemi nesnesitelné.
Konečná určitě není špatný film, jen od ní nesmí divák příliš očekávat. Fandové jedné z největších ikon akčního žánru si ale rozhodně přijdou na své a dostanou přesně to, co chtějí. V dnešní době, kdy se hodně hraje na realističnost a lidské hrdiny, je navíc příjemným osvěžením, neboť k uvěřitelnosti má daleko. Tristní tržby ze zámoří ale dávají tušit, že o něco podobného dnes už bohužel není moc zájem. Pokud tedy patříte k těm, kteří se na návrat legendy těšili, neváhejte a běžte do kina, dokud ještě máte tu možnost.

Český trailer filmu Konečná