Čekání končí a Hobit jakožto poslední blockbuster letošního roku vstupuje do kin. Je návrat do Středozemě předčasným vánočním dárkem, splněnou povinností, nebo jen velikým zklamáním? To vše odhalí naše recenze.
Před nějakými deseti lety pobláznil režisér
Peter Jackson svět a natočil komplexní trilogii na základě románu
J. R. R. Tolkiena. Úspěch zaznamenala nejen komerční, ale také u odborné veřejnosti, o čemž svědčí i to, že poslední část s názvem
Pán prstenů: Návrat krále získala rekordních jedenáct Oscarů. A vzhledem k tomu, že téma nebylo úplně vyčerpáno, bylo jen otázkou času, kdy se k němu tvůrce znovu vrátí. A ta chvíle přišla právě teď.
Ve středu dění se tentokráte ocitá Bilbo Pytlík, který má rád svůj klid a nejraději by jen pokuřoval dýmku před svým baráčkem. To mu ale nedopřeje čaroděj Gandalf Šedý, který ho přemluví k účasti na dobrodružné výpravě, jejímž cílem je získat zpátky trpasličí království Erebor, které před mnoha lety zničil Drak Šmak. Bilbo se tak setkává s třinácti trpaslíky, které vede hrdinný Thorin. Cesta to ale bude daleká a plná nejrůznějších nástrah. Tou asi největší se pro Bilba stane setkání s šíleným Glumem, které mu změní život, protože se mu podaří získat prsten nezměrné moci.
Hobit, který dějově předchází epickému Pánovi prstenů, je útlá kniha, která je laděna spíše pohádkově a zaměřena je na mladší čtenáře. Když bylo proto ohlášeno, že i z něj vznikne trilogie, začaly se objevovat první rozpaky. A nutno říct, že zcela oprávněné. Jestli něco bije na úvodním dílu prequelové trilogie
Hobit: Neočekávaná cesta do očí, je to fakt, že příběh je až nezdravě prodlužovaný. Takřka tříhodinová délka trpí zejména v rozjezdu, který je vskutku pomalý a místo třičtvrtěhodiny by klidně mohl zabírat pouhých deset minut. Veškeré povídání v tuto chvíli není tolik záživné a vyloženě brzdí vše, co se děje později. Snaha natahovat za každou cenu je tu hodně znát.
Pokud bych měl prvního
Hobita charakterizovat pár slovy, použil bych termíny sázka na jistotu a úlitba fanouškům. Jen oni asi plně docení
Jacksonovu snahu křečovitě obě ságy propojit. Když se na začátku objeví starý Bilbo (
Ian Holm) a na pár vteřin i Frodo (
Elijah Wood), je to pro zaryté tolkienovce asi roztomilé připomenutí toho, co se nastartovalo před deseti lety, Význam v ději je ale nulový. Stejně tak veškerá setkávání už známých postav jsou tu víceméně kvůli natažení stopáže a jakési nostalgii.
A je paradoxní, že ač film trvá takřka tři hodiny, tvůrce nedokáže nové charaktery nějakým způsobem pořádně představit a odlišit. Zatímco ve
Společenstvu měl každý člen uskupení něco osobitého, zde vás zaujmou tak maximálně tři trpaslíci. Ostatní jsou víceméně do počtu. A to bohužel platí skoro o všech. Osobně tu postrádám hlubší psychologii a částečně i motivaci, která není tak úplně jasná.
Snímek se mění ve sled epizod, v nichž se opět odněkud někam putuje a mezi tím se hodně povídá. Pokud tohle v předchozích filmech fungovalo, zde už se to nedá tak úplně říct, proto
Hobit: Neočekávaná cesta nedrží pohromadě a dost se tříští na minipříběhy, které jsou tu více, tu méně zajímavé. Tempo je z toho důvodu hodně nevyrovnané a na dvě našlapané akční scény připadá jedna příliš pomalá a ne moc zajímavá.
Když už jsem zmiňoval akci, která tu pochopitelně nechybí, sluší se říct, že
Peter Jackson ji zvládá velmi dobře. Kvůli 3D, které mimochodem není překvapivě tak zásadní a až na výjimky není příliš znát, je ale většinou zahalena do tmavých barev, tudíz z ní není moc vidět a tím pádem je značně kontraproduktivní. Nápad, že nechá bojovat dvě oživlé skály, je možná fajn, pokud z toho ovšem vidíte jen dvě tmavé skvrny, není to dobře a tvůrce z toho pak vychází jako poražený.
Je také veliká škoda, že
Jackson tentokráte neukočíroval své megalomanství a epické bojové scény se místy mění v přehlídku digitálních efektů, které jsou sice na velmi vysoké úrovni, pořád ale poznáme, že je vše vytvořeno jen na základě počítačů. Pokud tedy patříte stejně jako já k příznivcům decentní pomoci jedniček a nul, tady budete hodně trpět. Navíc se v průběhu stopáže akce příliš neobměňuje a za chvíli upadá do stereotypu a nabízí pořád ty samé kamerové průlety a oblety, tu samou choreografii a v podstatě tytéž aktéry. Oním neustálým opakováním a blouděním v kruhu bychom mohli argumentovat vlastně i ve zbytku filmu. I ty sebekrásnější panoramatické záběry na opět uchvacující Středozem (čili Nový Zéland) brzy omrzí a tvůrci bohužel nepřijdou s ničím novým nebo alespoň nápaditým. Pravověrným fandům ale tohle asi opravdu vadit nebude.
S obsazením nemá cenu ztrácet příliš místa -
Martin Freeman je v titulní roli velmi dobrý, ačkoli jeho úloha v příběhu zatím není tak zásadní (ačkoli se to z názvu může zdát) a "starou gardu" v čele s
Ianem McKellenem netřeba komentovat. Nikoho výraznějšího už tu vlastně nenajdete, a i když se
Richard Armitage hodně snaží, ve srovnání s podobnou rolí
Vigga Mortensena v původní trilogii však drtivě prohrává.
Tuzemského diváka může mrzet i to, že pokud půjde na 3D verzi filmu, uvidí ji dabovanou (nezvolí-li tedy IMAX, kde běží jako jediná u nás v originále). Dabing je pouze průměrný a jinak velmi slušnou atmosféru poměrně zabíjí příliš rutinním přednesem dabérů. Ti ani v emotivnějších scénách nepřitlačí a stále znějí, jako když pouze předčítají text. Asi nejmarkantnější je to u jinak skvostně zvládnuté scény s Glumem, jehož české znění přechází do nechtěné parodie a brilatní herecký výkon
Andyho Serkise tak dost devalvuje.
Nezaujatý pozorovatel může litovat toho, že pro režii původně plánovaný
Guillermo del Toro nakonec z projektu vycouval.
Hobit: Neočekávaná cesta je totiž filmem pouze pro fanoušky Tolkiena a předchozích snímků. V rukou
Petera Jacksona se z něj stal velmi slušný biják, který je ale dost zaměnitelný s libovolným dílem Pána prstenů. Nový přístup by v tomto případě byl jen a jen ku prospěchu věci.
Český trailer filmu Hobit: Neočekávaná cesta