Joseph Gordon-Levitt má zabít své starší já s tváří Bruce Willise. Co když ale zaváhá? Chválené sci-fi Looper konečně přichází do našich kin a my se tedy můžeme přesvědčit o tom, zda jde o tak inteligentní film, jak se píše.
Sci-fi
Looper to má velmi těžké. Tuzemskou premiéru předcházejí veskrze pozitivní ohlasy ze zahraničí a pověst jednoho z nejinteligentnějších filmů v tomto žánru za poslední roky. A jak dobře víme, taková očekávání se nenaplňují lehko. Jak to tedy dopadlo v tomto případě?
Pro snímek spíše neznámého
Riana Johnsona platí, že čím méně víte o jeho ději, tím je to pro vás lepší. Z toho důvodu napíšu jen to nezbytně nutné. Loopeři jsou nájemní zabijáci, kteří pracují pro zločineckou organizaci. Jejich práce je tradiční - nepohodlní lidé jsou zlikvidováni a jejich tělo navždy zmizí. Jedním ze zabijáků je také Joe, který si užívá bezstarostný a luxusní život. To se ale změní v momentě, kdy se před hlavní jeho pistole zjeví on sám ve starší podobě. Organizace looperům totiž posílá klienty z budoucnosti. Jak se zachová Joe? Dokáže zastřelit sám sebe?
Jak jste možná pochopili, s příběhem to není až tak jednoduché.
Johnson ho má vskutku promyšlený do toho nejmenšího detailu a ač jde o nízkorozpočtový snímek (něco kolem třiceti milionů dolarů), strká mnoho dražších kolegů do kapsy. Tvůrce tak vcelku logicky rezignuje na nějakou opulentní výpravu a dojem blízké budoucnosti vytváří pouze pomocí pár vznášedel a futuristických počítačů.
Nečekejte ani žádné velkolepé akční scény, tudíž se nenechte zmást fotkami
Bruce Willise s kulometem, které jsou hodně zavádějící, neboť podobné výjevy tu jsou opravdu tak maximálně dvě minuty. Všechno je spíše komornější a umírněnější. Vyčítat mu nevyužitost prostředí tak není úplně fér, protože je jasné, že o něco takového tu ani jít nemá.
Hlavní síla
Loopera tkví v něčem jiném. Má zvláštní až neuchopitelnou atmosféru, která pohltí od první do poslední minuty. Již zmiňovaný promyšlený příběh zaujme stejně tak a nelogičností je v něm jen pomálu. Veškeré možné časové paradoxy navíc
Johnson umně (a pro některé možná trochu alibisticky) smete ze stolu jedinou údernou větou. Je tedy víceméně jasné, že dialogy vyžadují hodně pozornosti a maximální soustředění. Vysvětlují totiž většinu souvislostí, bez nichž lze celek pochopit jen těžko.
Rian Johnson navíc vše doplňuje až překvapivě vyzrálou režií, která skvěle ladí s menšími finančními prostředky - je výtečně minimalistická. Tak efektní a efektivní zpomalovačky už tu hodně dlouho nebyly. Stejně tak hudba využívá jen pár motivů a skvěle kooperuje se zbytkem snímku. Všechno zkrátka tak nějak zapadá do sebe a divák vlastně nemá důvod si příliš stěžovat.
Trefou do černého je jednoznačně i casting.
Joseph Gordon-Levitt (jenž film i spoluprodukoval) sice vypadá divně, hraje ale výborně a dokonale postihuje veškeré emoce a proměny své postavy. Že mu nechybí charisma, je pochopitelné.
Bruce Willis je jako jeho mladší já taktéž přesvědčivý a menšího prostoru využívá na maximum. Roli má napsanou přesně tak, aby ji "uhrál" a nepůsobil směšně. To přesně se daří. Postupem času se k nim přidá ještě krásná
Emily Blunt, které to s brokovnicí moc sluší :-).
V neposlední řadě potěší i menší role
Jeffa Danielse. Opomenout ale nesmíme ani malého
Pierce Gagnona, který umí být roztomilý i děsivý a přechody mezi těmito polohami zvládá během zlomku vteřiny a s mnohem zkušenějšími kolegy drží krok bez větších problémů.
Johnsonovi se za malé peníze podařilo natočit film, který je přesně na hranici mezi tím, že je chytrý, zároveň však není "přechytračelý" a nedělá z diváka hlupáka. Autor zkrátka vytvořil univerzum, v němž jeho nikterak originální příběh funguje. Samozřejmě není bezchybný a třeba i přes svižné tempo scenáristicky pomalý začátek a poté vlažný a zbytečně natahovaný prostředek se mu rozhodně dá vyčítat. O nudě ale nemůže být ani řeč.
Looper určitě není film, který by bořil nějaké mýty nebo redefinoval žánr moderní sci-fi. Jeho tvůrce ale dokázal výborně vzít to nejlepší z podobných snímků, které zná a sestavit to dohromady ve fungující celek, který donutí diváka k zamyšlení a nepochybně vzbudí bouřlivou diskuzi na různých fórech a blozích. Tam se bude řešit hlavně to, zda je tak inteligentní, nebo přece jen má nějaké nedostatky. Odpověď už ponechám plně na vás.
Český trailer filmu Looper: Nájemný zabiják
Eda Spáčil: MNOHO POVYKU PRO NIC
Miluju chytrá sci-fi, ta o cestování časem možná úplně nejvíc. Když se proto v kuloárech mluvilo a psalo o Looperovi jako o nových 12 opicích, začal jsem se těšit. Bohužel zbytečně, protože filmový divák s pamětí toho v novém filmu Riana Johnsona moc k nadšení nenachází.
Vezmu to stručně: Chybí mi originalita, vize, osobitý rukopis režiséra, hravost, překvapení, nastavení nějakých pravidel, se kterými se bude pracovat (minimálně co se samotného cestování časem týče) - chybí mi toho opravdu hodně. Celý film na mě působí jako indie odvozenina slavnějších scifáren dávnější i nepříliš vzdálené minulosti. A ústřední nápad s loopery a jejich likvidací je prostě nedomyšlený a v závěru popírá sám sebe.
Neříkám, že všechno je špatně - potěší hlavně drobnosti: Joseph Gordon-Levitt kopírující typické willisovské škleby a styl řeči, Bruce Willis ve svých dvou minutách, kdy je za opravdu ultradrsňáka, líbil se mi i blond přeliv Emily Blunt. A líbil by se mi víc i celý Looper, kdyby měl místo dvou hodin jen jednu a půl a vynechal rádobydojemné melodrama.
Neříkám abyste na něj nechodili, ale moc se raději netěšte. Obzvlášť vy s dobrou pamětí.
Verdikt: 6/10.