Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Vražda v Orient Expresu

Stroj času: Vražda v Orient Expresu

Vydáno: 18.06.2012 15:40 v sekci Recenze | Stroj času - Natálie Bergerová | foto: Paramount Pictures

Nejluxusnější vlak světa, jedna mrtvola, dvanáct podezřelých a šokující pointa. Případ pro Hercula Poirota pod taktovkou režisérského chameleona Sidneyho Lumeta klade nelehké otázky o spravedlnosti, vině a morálce.

Vražda v Orient-ExpressuRecenzoval/a Natálie Bergerová dne 18.06.2012 15:40. Nejluxusnější vlak světa, jedna mrtvola, dvanáct podezřelých a šokující pointa. Případ pro Hercula Poirota pod taktovkou režisérského chameleona Sidneyho Lumeta klade nelehké otázky o spravedlnosti, vině a morálce. Hodnocení: 0
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Královna zločinu Agatha Christie a Sidney Lumet měli jednu společnou vášeň. Spravedlnost. Spravedlnost, která nebývá bezchybná, spravedlnost, platónský ideál v rukou omylného lidského soudního systému. Ve svém fenomenálním debutu Dvanáct rozhněvaných mužů Sidney Lumet rozehrál šachovou partii o dvanácti figurkách porotního systému, kdy i o vině a nevině rozhoduje dvanáct rozumných občanů, právních laiků. A i když divákovi házím jemnou indicii, právě specifický případ porotního systému se ve filmu podle předlohy Agathy Christie objeví.
Podobně jako celá řada dalších detektivních příběhů, i zápletka vraždy v proslulém luxusním vlaku se zakládala na skutečném případu Charlese Lindbergha, světoznámého letce, který jako první pokořil Atlantik. Únos a posléze smrt jeho prvorozeného syna vzbudily v roce 1932 obrovský mediální ohlas a proces s únoscem Hauptmannem, který byl nakonec popraven, se stal jedním z nejsledovanějších případů své doby. Ale ani prostředí legendárního vlaku, který spojoval civilizovanou Evropu a divoké dálavy Asie, nebylo královně zločinu neznámé. Jako velká cestovatelka s ním několikrát jela při svých cestách za archeologickými vykopávkami na východ.
Právě do prostředí exotického luxusu a oslnivých cinkrlátek zasadila příběh o milionáři Ratchettovi (Richard Widmark), který podle všeho stál za únosem a vraždou malé holčičky známého letce. Když je tedy posléze prohnilý milionář nalezen ve svém kupé rituálně zavražděn, každý ze sympatických cestujících je rázem podezřelý. Ve vlaku jako na zavolanou cestuje i geniální belgický detektiv s vejčitou hlavou Hercule Poirot (k nepoznání změněný Albert Finney) a jeho neomylné malé šedé buňky, které dokážou odhalit i to nejspletitější spiknutí. Jenže na kolejích z Istanbulu přes Balkán do Calais je podezřelý úplně každý a i Poirot, uvyklý louskat chladnokrevné vraždy jako oříšky, se na chvíli ocitá v koncích. V osazenstvu defiluje anglický komorník, americký detektiv, ctihodný plukovník, italský řidič, britská guvernérka, maďarští manželé s modrou krví, švédská misionářka, podezřelý francouzský průvodčí, německá komorná, přátelská Američanka paní Hubbardová a další. Dvanáct lidí s motivem, dvanáct lidí s příležitostí. Kdo z nich to byl? Tato vražedná kombinatorika unáší publikum na vlnách protichůdných výpovědí, falešných stop a mamutích pastí, aby přišlo překvapivé rozuzlení. To šokuje i věrné čtenáře, kteří dobře vědí, jak sama královna Christie s oblibou porušovala železný protokol detektivního žánru.
Fascinující vražedné bludiště navíc kromě atmosféry, která by se dala krájet, provázejí především nezapomenutelné výkony hollywoodských i evropských hvězd, kromě Alberta Finneyho tu exceluje Lauren Bacall, Martin Balsam, Jacqueline Bisset, Sean Connery, Vanessa Redgrave, Michael York nebo Ingrid Bergman, která oprášila svou mateřštinu a za part švédské chuděry získala Oscara za vedlejší ženskou roli. Finální scéna, kdy Poirot ve svém tradičním monologu osvětlí všechny své teorie o případu, aby poté triumfálně předložil zkoprnělým pasažérům pravdu pravdoucí, bere dech. Pro Alberta Finneyho je to dost možná jeho životní scéna. A možná právě díky práci s herci poznáte Sidneyho Lumeta, u něhož je jinak vcelku obtížné rozpoznat čitelný a jasný rukopis. Patří do onoho rodu humanistických tvůrců, kterým jsou režijní a vizuální hrátky spíše autorskou oporou než svébytným vyjádřením, i filmová řeč plná typických dlouhých záběrů je spíše prostředkem než cílem. Jinými slovy, Lumet byl vždy spíše zaujat tím, co říká, než způsobem, kterým to vyjadřuje, takže jsem z něj vždy cítila tvůrce, který je myšlenkově a morálně neobyčejně zakotvený, ale režijně působí jako chameleon.
Pod lehkovážným povrchem Vraždy se skrývá spousta nelehkých otázek a i mezi dokonalými dialogy a vybroušenými hereckými výkony se pohybuje nespočet dimenzí viny. Vina osobní, vina společenská, vina, při které nelze ukázat na nikoho prstem, vina, s níž si světská spravedlnost neporadí. A když řádný proces světské moci zklame, co je dál? Má ctihodný občan pokývnout hlavou a nechat lumpa jít, s odkazem na pomalu meloucí boží mlýny, nebo vzít spravedlnost do svých rukou a potřísnit je po středověkém vzoru krví? Mají se stát samozvanými porotci zástupci lidu a vahou hodnot lidské civilizace uložit trest smrti, když soukolí práva zklamalo? Sidneyho Lumeta témata spravedlnosti, trestu smrti a otázky viny celoživotně přitahovala. Myšlenky ohledně porotního systému a konfliktů morálky a práva vyjádřil ve Dvanácti rozhněvaných mužích, mezi řádky navázal ve Vraždě v Orient Expresu, filmem Rozsudek z roku 1982, v Soumraku nad Manhattanem nebo filmem Ďáblův advokát. Jakési postskriptum k tématu najdeme v jednom z posledních Lumetových filmů Dokažte mi vinu!. A právě tím, jak během své filmové pouti tematizoval problém individuální a kolektivní viny a tisíc rozměrů zločinu, problémy advokátů i justice, se stal nekorunovaným králem soudního dramatu.
Na Vraždu v Orient Expresu se divák může, podobně jako třeba na o několik řádů filozofičtější Jméno růže, dívat jako na prostou "whodunit" detektivku, nebo jako na žánrovější, ale přitom hloubavou sestru Dvanácti rozhněvaných mužů. Díky nezapomenutelným hereckým výkonům, skvostné výpravě, sevřenému aranžmá a suverénnímu scénáři se tak Vražda postupem času stala žánrovým rodinným stříbrem, které nestárne ani po téměř čtyřech desetiletích. Vysloužila si celou řadu filmových ostruh, ale největší pochvalou bylo uznání Agathy Christie, která prohlásila, že ze všech adaptací jejích knih je právě Lumetova Vražda nejlepší.
Lumet si dokonce dovolil Vraždu prošperkovat i několika odkazy na velkého Hitchcocka. Ale ono nevšední kouzlo tkví právě v tom, co nám Sidney Lumet našeptává mezi řádky, morální dilema, jež přinese rozuzlení a s nímž se nakonec musí popasovat nelehce nejen Poirot, ale i každý divák. Orient Expres průvodčího Lumeta je vlak, který si nesmíte nechat ujet.
Originální trailer filmu Vražda v Orient Expresu

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Box office: 8. víkend
Box office: Bob Marley stále vede Životopisný snímek o Bobu Marleym je zatím stále ve vedení, a to do doby, než bude mít příští týden premiéru druhá část velkofilmu Duna. čtěte zde
Vydáno: 26.02.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 23. 2. 2024 - 29. 2. 2024
TV tipy: Můj táta hrdina má poslední šanci si vzpomenout Ani s koncem února nepřichází v televizní nabídce zásadní změny a opět se spoléhá na otřepané reprízy, případně nezáživná béčka. Není tedy divu, že náš chudý výběr sestává z ne až tak známých a připomínaných... čtěte zde
Vydáno: 23.02.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 8. týden
Kinopremiéry: Matka je o zimních prázdninách v trapu a poslouchá hlasy mrtvých Ačkoli v aktuálním týdnu startuje v kinech hned osm premiér, větší divácký potenciál má jen pochybně vypadající tuzemská komedie Matka v trapu. Náročnější publikum ale zvolí spíše oscarového kandidáta, dramedii Zimní... čtěte zde
Vydáno: 21.02.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 7. týden
Top 20 ČR: Madam Web rekordy netrhá Tuzemská kina zejí prázdnotou a nic na tom nezměnila ani premiéra komiksové Madam Web, která vedla slabý víkend. čtěte zde
Vydáno: 20.02.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Sucho 6/10
Recenze: Drama Sucho pojednává o provázanosti přírody s mezilidskými vztahy Režisér a scenárista Bohdan Sláma se v dramatu Sucho věnuje příběhu dvou znepřátelených sousedských rodin žijících na moravském venkově, které se vyznačují odlišným přístupem ke stylu života. čtěte zde
Vydáno: 19.02.2024 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Vikingové cvičí draka, prochází uličkou přízraků a objasňují smrt na Nilu (29.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Portrét: Jane Fonda - jen hrát nestačí (16.12.2023 14:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Známý i neznámý Ludwig van Beethoven si v květnu dělá, co chce (08.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Pes v ofsajdu míří na grand prix (24.11.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Sebevražedný oddíl vypráví pravdivý příběh Neda Kellyho a jeho bandy (10.11.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Vermeera děsí v temných oknech přízraky v Benátkách (13.09.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Sommersby se vrátil kolem půlnoci a zatančil si tanec v temnotách (18.08.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Dámy v černém spustily mnoho povyku pro nic (11.08.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Velký Buster Keaton všechny zabije a vrátí se sám (04.08.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Baby Driver veze Spider-Mana a Anastázii do paralelních světů (21.07.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Freddie Mercury se vydává do casina na cestu samuraje (14.07.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Muži, ženy a děti ví, že není čas zemřít (30.06.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Assassination nabírá hvězdné obsazení (16.05.2023 08:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Neviditelní Mrňouskové se ve jménu otce ocitají v osmé třídě (12.05.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Robert Downey Jr. bude mít Vertigo (24.03.2023 10:40 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Steven Spielberg a jeho filmy: 2. část (25.02.2023 09:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Příchozí následník bojuje u Thermopyl a je ďábelsky váš (17.02.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: nejlepší filmy a seriály roku 2022 podle filmserveru (16.01.2023 12:30 v Články | Žebříčky)
- TV tipy: Grinch pořádá hon na pačlověky a chce splnit tři přání pro Popelku (16.12.2022 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   06/2024

Argylle: Tajný agent
5/10

Příběh o spisovatelce špionážních románů, která se nechtěně zaplete se skutečnými tajnými agenty, by měl být prvním dílem plánované trilogie. Přitom se ale jedná jen o generický odvar mnoha motivů z jiných špionážních filmů.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu