Hasbro po Transformers servíruje další blockbusterovou akční sci-fi, prvoplánově cílenou na popcornové publikum, které nečeká žádné velké filozofické eposy. Stačí 200 milionů, hypersexy Brooklyn Decker, drsňák Liam Neeson a velkolepá invaze emzáků může začít. A komu to nestačí, je tu Rihanna.
Bitva o Zemi začne na moři. Po rychlém zamyšlení musí každému rozumnému člověku dojít, že úspěch
Bitevní lodi s recyklovanými
Transformers efekty musí fungovat. Ve skutečnosti tomu tak do jisté míry je, jako obvykle je ale nutné vědět, na jaký film to vlastně jdete. Invaze mimozemšťanů, kteří k nám přiletí po navázání kontaktu pomocí signálu, který vyslali vědci z Havaje, zní sice šťavnatě, na druhou stranu taky jako klišé, které tu už bylo stokrát jinak.
Bergův nejnovější počin se mohl stát nepříjemným propadákem, jen kdyby nebyl tak nezdravě zábavný. A ten rodák z New Yorku dobře ví, jak ho prodat.
Peter Berg má za sebou ve své filmařské branži kromě televizních epizod nic moc neříkajícího
Hancocka a ucházející akční thriller
Království s
Jamie Foxxem a
Chrisem Cooperem. Ve svém zbrusu novém velkolepém akčňáku se nevydal úplně špatnou cestou, a to i přesto, že jeho styl silně voní kořením
Michaela Baye, i když není zdaleka tak uhlazený.
Berg ale moc dobře ví o všech stupiditách a vlasteneckých řečičkách, nebojí se je proto použít v situacích, kdy on sám ví, jak trapně zní.Perfektním příkladem je černoch, který přišel ve válce o obě nohy a který celou dobu neumí nic jiného než vlastenecky hláškovat. Nad to se nepovznáší jen režisér a film samotný, ale dokonce i herecké postavy, viz perfektní vědcův stěr na jednu z podobných vlasteneckých blbostí z úst beznohého vojáka:
"Who talks like that?"
Proto se budete v kině řezat smíchy a vězte, že se u téhle popcornovky nařežete překvapivě dost. Vtipné a akční tempo je totiž nastaveno už od samotného začátku, hned po povedené krádeži burrita se dostáváme na palubu lodi, kde startuje mezinárodní vojenské cvičení. A hned potom už vzduchem létá všechno možné a bude to bouchat v každém střihu.
Popcornovky nejsou ale jen
Bayovské superobří výbuchy, bleskové přesuny tun oceli nebo
Abramsovské modrobílé odlesky světla ze všemožných materiálů (toho všeho má film přebytek). Jde také o filmařský cit a vedení herců, vyvarování se hluchým místům (kterých se bohužel namnožilo víc a ta nejhorší je prostředních čtyřicet minut ničeho) a o další základní režisérské úkony.
Berg nesplňuje vše a proto je
Bitevní loď sice nakažlivě zábavná a nabušená, sama o sobě ale nemá šanci obstát. To je ale to skvělé na popcornovkách, a to je ten důvod, proč na podobné filmy s oblibou chodíme - za čistou zábavou. Občas v kině nechceme přemýšlet nad tím, kdo je vrah, brečet u zbabraných lidských vztahů a filozofovat nad smyslem bytí. A zábavy tu z plátna naštěstí stříká po kubících.
Do hlavních rolí dvou bratrů
Berg zlákal
Taylora Kitsche a
Alexandera Skarsgårda (velitele čety z vynikajícího
Generation Kill), jako kočku koček přidal
Brooklyn Decker a roli střelce Raikes si střihla
Rihanna, nad kterou se po celý film vznáší nevěřícný otazník. Zpěvačka to sice občas utáhla, celkově byla ovšem spíš lákadlem než nějakou samoúčelnou jistotou. Nad gagy, které z její strany létaly, jsem pozvedával obočí tak dlouho, až mi srostlo s ofinou.
Raikes je nejen čokoládově sexy, umí k tomu ještě střílet z torpédoborce, jako jediná žena z lodi hrát evropský fotbal (u něj všechny posílat do slečinek), střílet z automatické pušky a zachraňovat všechny hlavní postavy. Její obsazení je pro film tak specifické, že nevím o nikom místo ní, přesto jsem všemi deseti pro její pokračování spíše v té hudební branži.
Příjemně překvapil
Alexander Skarsgård,
Taylor Kitsch byl standardně škrobený a nic moc neukazující,
Liam Neeson zase dostal zbytečně málo prostoru. Z komparzu ještě stojí za zmínku veteráni, se kterými souvisí neskutečně vtipná scéna ke konci filmu, když hrdě nastupují na palubě své staré lodi. Super byl taky náhodný mariňák, jehož pravidelné střihy ze všemožných situací obsahovaly pouze hlášky typu
"I didn't sign up for this," "What the fuck was that?" nebo jednoduše
"Oh shit!" Boží.
Samotný koncept a design potvor taky připomíná herní sérii
Crysis, ve které je navíc cíl mimozemského útoku New York a také tam spadne nějaký ten mrakodrap. Audiovizuál je dechberoucí, pokud vyrazíte k velkému plátnu s dobrým zvukem, máte o slušný zážitek postaráno. Obzvlášť skvělý byl zhruba tříminutový záběr potápění torpédoborce, kdy šla posádka přes palubu, vše maximálně dynamické, akční, s výbuchy a bez jediného střihu.
A hudbu
Jablonsky vykrádá od AC/DC a dalších kapel, což není na škodu, pokud nejste vyloženě jejich odpůrci. Takový
Thunderstruck při nástupu na USS Missouri s oldschool posádkou tvořenou americkými veterány z druhé světové války se slovy "tuhle loď nic nepotopí" má něco do sebe. A když už nic, alespoň se zasmějete, vlastenecký kýč je totiž filmem propletený skrz naskrz. Působí ale záměrně směšně, takže ho lze odpustit.
Bitevní loď vyráží do českých kinosálů, a pokud se chcete pobavit a výborně naladit na příchozí letní blockbustery (už klepou na dveře!), návštěvou kina určitě neprohloupíte. Jinak raději nohy pryč.
Český trailer filmu Bitevní loď