A byla to ta nejšťastnější volba, protože ať už má Horner své mouchy a leckdy se nevyhne opakujícím se motivům v několika různých filmech, nutno podotknout, že na Titanicu odvedl mistrovskou práci. Povedlo se mu propojit lehce plynoucí orchestrální kousky s keltskými a irskými motivy, které za občasného doprovodu syntetizátorů tvoří velmi dojemnou kombinaci. Nechal se slyšet, že některé pasáže prý dokonce schválně složil tak, aby připomínaly Enyu.
Hned úvodní Never An Absolution rozezní pro Hornera velice typické dudy, které osamoceně představí jedno z hlavních témat filmu. Postupně se připojí i flétna a andělský zpěv Sissel Kjyrkjeboe, který provází téměř všemi klidnými skladbami jako Unable To Stay Unwilling To Leave, An Ocean of Memories nebo závěrečná Hymn To The Sea.
Na celém albu převažují něžné, romantické melodie, které James Horner nepřetěžuje nadbytečným množstvím nástrojů. Obvykle si vystačí s flétnou, klavírem nebo již zmiňovanými dudami. To ovšem neplatí pro čtveřici Hard To Starboard, The Sinking, Death Of Titanic a A Promise To Kept, které při nejdramatičtějších momentech snímku, kdy se do podpalubí valí voda a lidé bojují o přežití, rezonují výraznými žesťovými variacemi za doprovodu charakteristických perkusí.
Dočkáme se i momentů, v nichž Horner nechá symfonický orchestr roztáhnout křídla a rozezvučí celé spektrum nástrojů, ale přesto to v porovnání s jeho jinými pracemi - jako například v tracku Southampton - působí decentně a velkolepě zároveň. I v této skladbě hraje důležitou roli kromě sólistky Sissel také sbor, který zpěvačku střídá v některých méně nápadných pasážích.
A konečně přichází na řadu snad ta nejprovařenější titulní skladba filmové historie, přitom James Cameron žádnou písničku během filmu nechtěl. Horner si však jako už tolikrát předtím prosadil svou a se Celine Dion napsal skladbu My Heart Will Go On. Když pak Cameron slyšel demoverzi, rozhodl se ji zařadit do závěrečných titulků.
Dion si před nahráváním údajně měla dát kávu, po níž obvykle chraptí. Všem se ale taková verze, která původně měla skončit v koši, líbila natolik, že byla nakonec ve filmu použita. Později získala Titanicu jednu z jedenácti oscarových sošek.
II. Back To Titanic
A jsme u prvního ze tří bonusových disků. Back To Titanic se ze všech blíží původnímu soundtracku zdaleka nejvíce, protože rozšiřuje instrumentální úsek až o dalších osmaosmdesát minut, v nichž posluchači nabídne některé nepoužité materiály. Žádný z nich ovšem nevznikl pro druhou premiéru, všechny pochází z původního natáčení.
Nade všemi skladbami absolutně dominuje devatenácti minutový opus s názvem Titanic Suite, kde se stihnou vystřídat ty nejpůsobivější melodie, které Horner pro Titanic složil. Od úvodního tématu na dudy, přes úryvek z klavírní a flétnové balady Rose až k famózně vygradovanému závěru se smyčci a tklivými sopránovými vokály.
Několika tracky se autoři pokusili přitáhnout posluchače hlouběji do děje, když k nim zejména na začátku připojili útržky dialogů mezi hlavními protagonisty. An Irish Party In The Third Class nás zavede do podpalubí, kde Leo s Rose tančí na jednu z tradičních irských písniček. Dokonce i My Heart Will Go On se zde objeví ve speciálně upravené verzi s rozhovorem mezi Rose a Leem.
III. Gentlemen, It Has Been A Privilege Playing With You Tonight Druhý bonusový disk nabídne opravdu pozoruhodný mix ze všech klasických skladeb, které na lodi jako doprovod u večeře nebo v závěru ve smrtelné agónii hraje smyčcové kvarteto. Patnáctka tracků, mezi nimiž najdeme i Nearer My God To Thee, kterou mělo skutečné kvarteto opravdu hrát při potápění lodi v roce 1912. Místy se připojí i klavír, ale jsou to zejména housle ve spojení s vynikajícími celly, které posouvají album téměř rovnocenně mezi předchozí dva disky, protože fanoušek Titanicu ocení každou další možnost prodloužit si svůj pobyt na palubě. IV. Popular Music From The Titanic Era Poslední disk na albu přináší ochutnávku z dobové populární hudby ve stylu ragtime. Čtrnáctka interpretů je tak posledním kouskem skládačky, kdy se uzavře víc než čtyřhodinová pouť za skutečným pochopením Titanicu. A že jsou to pecky. Nebylo by to ono, kdyby na albu chyběl Duke Ellington. Ten přispěl tradiční In the Shade of the Old Apple Tree, kterou napsali už v roce 1905 Harry Williams and Egbert Van Alstyne. Píseň se objevila už před osmdesáti lety ve filmu Čaroději ze země Oz. Více než patnáct let před potopením Titanicu byla napsána další ze skladeb na soundtracku, jíž je A Hot Time In The Old Time od Miff’s Mole Molers. Ta se stala na přelomu století stejně jako hned první It’s A Long Way To Tipperary zejména u vojáků velmi oblíbenou. Za zmínku stojí také Let Me Call You Sweetheart od Halfway House Dance Orchestra, která se objevila shodou okolností ve filmu s názvem The Rose. Toť vše. Collector's Anniversary Edition 2012 je děsivě dlouhé, ale stejně jako perfektní film uteče jako voda a za chvíli už posloucháte od začátku. Jedinečná kolekce přináší něco pro každého: dvě alba výjimečné instrumentální hudby, smyčcová hodinka s The Salonisti a závěrem ochutnávka z tehdejší hudební scény. Snad jen škoda, že Horner nesložil k výročí ještě něco zbrusu nového. Album: Collector's Anniversary Edition 2012
Celkový čas: 3:51:50 I) James Horner - Titanic Original Motion Picture Soundtrack: Never An Absolution // Distant Memories // Southampton // Rose // Leaving Port // Take Her To Sea Mr Murdoch // Hard To Starboard // Unable To Stay Unwilling To Leave (James Horner) // The Sinking // Death Of Titanic // A Promise Kept // A Life So Changed // An Ocean Of Memories //Celine Dion - My Heart Will Go On // Hymn To The Sea. II) James Horner - Back To Titanic: Titanic Suite // Gaelic Storm - An Irish Party In Third Class // I Salonisti - Alexander's Ragtime Band // The Portrait // Jack Dawson's Luck //. Building Panic // I Salonisti - Nearer My God to Thee // Maire Brennan - Come Josephine, In My Flying Machine // Lament // A Shore Never Reached // Celine Dion - My Heart Will Go On - with dialogue from the film // Nearer My God To Thee // Epilogue - The Deep And Timeless Sea. III) I Salonisti - Gentlemen, It Has Been A Privilege Playing With You Tonight: Valse Septembre // Marguerite Waltz // Wedding Dance // Poet and Peasant // Blue Danube // Song Without Words // Estudiantina // Vision of Salome // Titsy Bitsy Girl // Alexander's Ragtime Band // Sphinx // Barcarole // Orpheus // Song of Autumn // Nearer My God to Thee. IV) Různí - Popular Music From The Titanic Era: John McCormack - It's A Long Way To Tipperary // Halfway House Dance Orchestra - Let Me Call You Sweetheart // Guy Lombardo & His Orchestra - Vilia // Chick Bullock & His Levee Loungers - My Gal Sal // Chuck Foster & His Orchestra - Oh! You Beautiful Doll // Adrian Rollinoi Trio - Martha // Duke Ellington & His Orchestra - In the Shade Of The Old Apple Tree // Beatrice Kay - Waiting At The Church // John Kirby & His Orchestra - Frasquita Serenade // Hal Kemp - Shine On, Harvest Moon // Mildred Bailey & Her Orchestra - From The Land Of The Sky Blue Water // Maxine Sullivan & Her Orchestra - Loch Lomond // Miff Mole‘s Molers A Hot Time In The Old Town Tonight // Nelson Eddy - Nearer My God To Thee.











