Recenze: Hunger Games

Vydáno: 23.03.2012 10:00 - Eduard Spáčil | foto: Lionsgate

Pokud se chce Jennifer Lawrence vrátit domů, bude muset zvítězit v hrůzné reality show Hunger Games. Což prakticky znamená přežít souboj čtyřiadvaceti dětí a dospívajících na život a na smrt. Adaptace celosvětového knižního bestselleru pro mládež je tu.

Hunger GamesRecenzoval/a Eduard Spáčil dne 23.03.2012 10:00. Pokud se chce Jennifer Lawrence vrátit domů, bude muset zvítězit v hrůzné reality show Hunger Games. Což prakticky znamená přežít souboj čtyřiadvaceti dětí a dospívajících na život a na smrt. Adaptace celosvětového knižního bestselleru pro mládež je tu. Hodnocení: 3
Hunger Games
The Hunger Games
Thriller / Sci-Fi / Akční / Dobrodružný
USA, 2012 , 142 min.

Režie: Gary Ross
Scénář: Gary Ross, Suzanne Collins, Billy Ray
Kamera: Tom Stern
Hudba: James Newton Howard
Herci: Stanley Tucci, Wes Bentley, Jennifer Lawrence, Willow Shields, Liam Hemsworth, Elizabeth Banks, Sandra Ellis Lafferty, Paula Malcomson, Rhoda Griffis, Sandino Moya, Josh Hutcherson, Raiko Bowman, Dwayne Boyd, Anthony Reynolds, Judd Lormand

Česká premiéra: 22.03.2012

Hunger Games hodnocení na Kinobox.cz: 72.73 %
Na troskách států Severní Ameriky se rozkládá Panem. Tvoří ho bohaté a moderní hlavní město - Kapitol - a dvanáct chudých krajů. Kraje se kdysi pokusily o vzpouru a byly poraženy. Jako trest a pro věčnou připomínku teď musí rok co rok vysílat chlapce a dívky do zvrhlé reality show s názvem Hunger Games (Hladové hry), kde dvacet čtyři mladých lidí bojuje na život a na smrt a vrátit se může pouze vítěz.
Šestnáctiletá Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) z dvanáctého, hornického kraje se dobrovolně přihlásí k účasti v okamžiku, kdy je neúprosným losem vybrána její malá sestra Primrose. Katniss se musela starat o obživu rodiny svými tajnými loveckými výlety do lesa od té doby, co její otec zemřel při nehodě v dole. Teď se jí bude její zručnost s lukem a šípy znamenitě hodit. Vždyť lidi jsou přece také zvěř. Spolu s Katniss se do Kapitolu vydává za dvanáctý kraj i pekařský synek Peeta Mellark (Josh Hutcherson). Po dvou týdnech tréninku a příprav v hlavním městě začne v lesích nemilosrdný souboj o přežití.
Vždycky jde o úhel pohledu a očekávání. Hunger Games jsou adaptací bestselleru pro dospívající mládež a podle toho také vypadají. K předloze jsem se sám dostal relativně nedávno spíš náhodou, když mi vrtalo hlavou, co že za veledílo to vede dlouhé měsíce žebříčky prodejnosti knížek na Amazonu. Nečekal jsem moc a nebyl zklamán. Velmi neoriginální, ale sympaticky přímočarý, často syrově krutý a napínavý příběh Suzanne Collins sice připomene hodně zdrojů inspirace - z těch filmových především japonskou kultovní vybíjenou Battle Royale nebo třeba osmdesátkovou béčkovou roztomilost podle Stephena Kinga Běžící muž, ale má svoje kouzlo.
V pochmurných dobách trapné twilightománie je prostě fajn najít tak ráznou, nesobeckou, obětavou, akční a skrz naskrz sympatickou mladou hrdinku. Hrdinku řešící skutečné problémy. Katniss by proto měla být vzorem dospívajících holek spíš než jistá unylá Bella, co se cítí v osmnácti příliš stará. Jestli něco obě ságy spojuje (Hunger Games jsou první částí trilogie), tak je to milostný trojúhelník holky a dvou kluků, který však v prvním díle teprve nesměle vykukuje.
Hlavní výhrou filmové adaptace je představitelka Katniss Jennifer Lawrence. Není to žádná anorektická vyzáblina, disponuje kouzlem neobyčejně obyčejné holky krev a mlíko, což v kombinaci s umírněným projevem báječně funguje. Její hrdinku jí bez problému uvěříte a nemůžete jí nefandit. Po oscarové nominaci za Do morku kosti a roli mladé Mystique v X-Men: První třída má svou kariéru nastartovánu opravdu více než slibně. Ostatní mládežníci, hlavně pak Josh Hutcherson jako Peeta, už nejsou tak jednoznačně dobře obsazení nebo prostě nemají prostor v jejím stínu zaujmout.
Filmu jako takovému se toho dá vyčítat poměrně dost. Zkušení diváci tohle všechno samozřejmě už někde viděli - většinou v zajímavějším provedení. Co zamrzí nejvíc je absence nějaké vize. Máme totiž dost kontroverzní jádro snímku (mládež na ostrově se vraždí v televizní show), ale všechno ostatní je přepečlivě obroušeno do podoby, která nemá nikoho urazit, pobouřit nebo snad donutit k přemýšlení. Hunger Games se tak obezřetně vyhýbají jakémukoliv vlastnímu názoru a naplňují poslušně všechna očekávaná klišé. Je to film bez chuti a zápachu.
Kdo tedy čeká satiru ve stylu Truman Show, je zklamán myšlenkovou plytkostí. Kdo snad chce další survival v lese ve stylu Ramba nebo násilnickou reality show jako v Běžícím muži, bude mu chybět víc krvavých detailů. A tak dále. Chápu snahu studia o vytvoření hitové podívané pro všechny puberťáky a hlavně puberťačky světa, jenže diváci, co už mají něco nakoukáno, se pak v kině cítí místy trochu nejapně. Přílišná pieta k předloze zase celý snímek natáhla na poněkud přehnaných 142 minut.
Všechno ale naštěstí není úplně špatně. Lesní akce má pořádnou dynamiku, klíčové emocionální momenty docela pěkně fungují - byť zdaleka ne tak intenzivně jako v knize - a hlavně skvělá Jennifer Lawrence je na plátně prakticky pořád. To není málo. Obzvlášť ve filmu adresovaném primárně teenagerům. A i kdyby se vám to stokrát nemělo líbit, je dost pravděpodobné, že nebudete zdaleka tolik trpět jako u víte čeho...

Český trailer filmu Hunger Games