Během pěti březnových zastávek uctíme v naší rubrice Stroj času krále béčkové hrůzy a vychytralého marketingu Williama Castlea. Vítejte na výpravě za dílem producenta a režiséra laciných béček, na které se díky marketingovým trikům hrnuly davy diváků.
"Santa mě v dětství nezajímal. Vždycky jsem chtěl sedět na klíně Williama Castlea," prohlásil král obskurnosti
John Waters.
Robert Zemeckis po tomtéž muži pojmenoval svou produkční společnost Dark Castle Entertainment a
Joe Dante mu složil hold natočením filmu
Matiné, komedie o producentovi a režisérovi laciných béček, na něž se díky marketingovým trikům hrnuly davy. Že jste o
Williamu Castleovi přesto nikdy neslyšeli?
Vězte, že byl inspirátorem
Wellesovy Dámy ze Šanghaje,
Hitchcockova Psycha i
Polanského Rosemary má děťátko. Sám režíroval bezmála šedesát filmů - westerny, noiry i komedie. Doopravdy se ale proslavil horory a thrillery, které ve vlastní produkci a režii realizoval od konce 50. do poloviny 70. let. Jméno
William Castle se tehdy stalo synonymem pro levné strašidelné filmy, uváděné s nebývalou pompou a obvykle propagované nepřehlédnutelným reklamním trikem, takzvaným gimmickem.
Castle totiž úspěšně vyvolával dojem, že jeho filmy jsou interaktivní. Při projekcích
Domu hrůzy nechal hledištěm poletovat kostlivce. Jindy divákům před představením rozdal tabulky s palcem nahoru a dolů a slibem, že před koncem filmu
Mr. Sardonicus rozhodne jejich hlasování o osudu hrdiny. Během projekce
Třaslavce pouštěl do sedadel slabé elektrické výboje a vyzýval publikum k hlasitém křiku, který jediný prý může zabránit jisté smrti hrůzou.
Březnové čtvrtky v rubrice Stroj času zasvětíme pěti filmům tohoto
Alfreda Hitchcocka pro chudé. Zapomenutý, leč kvalitní noir
Neznámí lidé připomene režisérovy začátky. Horory
Macabre a
Třaslavec (s úspěchem uváděný na letošním Festivalu otrlého diváka) reprezentují
Castleův průlom mezi divácky hýčkané tvůrce. Konec měsíce bude patřit thrillerům
Homicidal a
Strait-Jacket, ambiciózním a dnes bezděčně zábavným variacím na
Hitchcockovo Psycho.