Soundtrack: Nebezpečná metoda

Vydáno: 28.02.2012 07:00 - Amaya Tomanová | foto: Bontonfilm

Kanadský skladatel Howard Shore měl loni napilno: kromě spolupráce s Martinem Scorsesem na Hugo OST, za níž byl nominován na Oscara, složil i hudbu k Nebezpečné metodě Davida Cronenberga. Pojďme se na soundtrack podívat podrobněji.
Howard Shore spolupracuje s Davidem Cronenbergem již pěknou řádku let. Na kontě má hudbu k filmům Východní přísliby, Dějiny násilí, Moucha či Crash. Soundtrack k filmu Nebezpečná metoda, čítající devatenáct orchestrálních skladeb, stylově zapadá do počátku dvacátého století, kdy se snímek odehrává. Shore se nechal inspirovat Richardem Wagnerem, jehož symfonickou báseň Siegfried Idyll hraje v závěru alba čínský pianista Lang Lang.
V první Burghölzli po jemném klavírním úvodu, v němž se nám představí ústřední melodie, burácí kontrabas a cello, celkové temné ladění skladby odlehčují housle. Podobný melodický motiv se opakuje i v následující Miss Spielrein, která je o něco výše posazená, jemnější, dramatičtější. Podobně jako v první skladbě i zde zaznívá podprahový žesťový podtón. Třetí Galvanometer otevírá klavír, počáteční opatrné vybrnkávání postupně přejde v plynulou, melancholickou melodii.
V následující Carriage se opět setkáváme se známým motivem. Melodická a částečně instrumentální změna přichází s pátou He's Very Persuasive. Výrazněji se zde dostává ke slovu kontrabas i cello. Nejkratší skladbou celého alba je Sabina, úchvatná kombinace dechů a smyčcového tremola. V následující Otto Gross zní velmi důrazně piano, zhruba v polovině skladby se přidají smyčce, v závěru již zní klavír na první poslech mírně disharmonicky, zdánlivá nelibozvučnost však naopak dodává hře na dramatičnosti a emocionálnosti.
Howard Shore: A Dangeours Method OSTPodobně zní i devátá A Boat With Red Sails. V Siegfried se opět setkáváme s decentním, disonantně znějícím piánem, Freedom je důstojnou, vážnou souhrou klavíru a smyčců. V melodické, posmutnělé, romanticky laděné End of the Affair se opět ke slovu přihlásí dechy, Letters pro změnu skýtá prostor pro duel smyčcovo-klavírní kakofonii střídanou s táhlou, dramatickou melodií. Confession je sledem několika málo opakujících se klavírních tónů, přes veškerou strohost nepostrádá patřičnou atmosféru.
Čtrnáctá Risk of Authority je podobně jako následující Vienna ukázkou krásně melodické, bohaté skladby. Only One God patří se svými burácivými dechy, hlubokým vrčením kontrabasu, nízko posazeným smyčcům a jednotvárným dechovým doprovodem bezesporu k těm nejtemnějším kouskům celého soundtracku. Klavír v Somethin Unforgivable nám přináší opět důvěrně známou melodii, kombinovanou s dramatickými smyčci. Předposlední Reflection je precizní hudební skládačkou, složenou ze všech prvků a melodických motivů, které na albu zazněly, přičemž všechny díly do sebe zapadají se suverénní genialitou.
Závěr alba - nebo lépe řečeno druhá polovina alba - patří půlhodinové symfonické básni Siegfried Idyll Richarda Wagnera. Zvolna a v pomalém tempu ji hraje čínský pianista Lang Lang. Klavírní podání zní diametrálně odlišně od podání komorního orchestru, na jaké je většina posluchačů zvyklá. A zní překvapivě dobře. Zlatým pravidlem bývá, že "na klasiky se nesahá", ale v tomto případě si Lang ani Shore rozhodně ostudu neutrhli a Siegfried Idyll se tak stává důstojnou, kvalitní tečkou za celým soundtrackem.
Logicky se nabízí srovnání s druhým letošním soundtrackem z dílny Howarda Shorea - Hugo OST. Je pochopitelné, že hudba k žánrově tolik odlišným snímkům jednoduše nemůže znít stejně, rukopis je zde však až extrémně odlišný. A Dangeours Method OST není rozhodně žádným easy-listeningem k odpolednímu šálku kávy (nebo k večernímu poležení na gauči u psychoanalytika). Krátké, leč bravurně zkomponované skladby jsou komplikované, dramatické, emočně vypjaté, plné děje. Shoreovu práci pro Cronenberga ocení nejen fanoušci filmu, ale s velkou pravděpodobností i milovníci klasiky.
Soundtrack je v každém případě náročný na poslech, pro někoho možná příliš nejednolitý a nemelodický, jde však o precizní a dokonalé dílo, demonstrující skladatelovu invenci a rozsáhlý záběr.
Album: Howard Shore - A Dangeours Method OST
Celkový čas: 62:19
Skladby: Burghölzli // Miss Spielrein // Galvanometer // Carriage // He’s Very Persuasive // Sabina // Otto Gross // A Boat with Red Sails // Siegfried // Freedom // End of the Affair // Letters // Confession // Risk My Authority // Vienna // Only One god // Something Unforgiveable // Reflection // Siegfried Idyll


Howard Shore - Burghölzli z alba A Dangerous Method OST


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY