Soundtrack: Hugo a jeho velký objev

Vydáno: 11.02.2012 19:00 - Amaya Tomanová | foto: Bontonfilm

Při inventuře soundtracků, které se letos utkají v boji o Oscara za nejlepší filmovou hudbu, se tentokrát zaměříme na Howarda Shorea a jeho příspěvek ke Scorseseho na devět dalších Oscarů nominovaného filmu Hugo a jeho velký objev.
Howard Shore - Hugo OSTHugo a jeho velký objev, nescorseseovská Scorseseho adaptace románu Briana Selznicka, sklízí zatím nadšené kritiky. Jakou mírou se na jeho úspěšnosti podílí soundtrack? Na svědomí jej má ostřílený oscarový skladatel Howard Shore, autor hudby k Pánovi prstenů. Hugo OST stylově osciluje mezi valčíkem, tangem a klasickým pohádkovo-velkofilmovým soundtrackem, v celkem jednadvaceti skladbách zní kromě orchestru i akordeon, akustická kytara či piáno.
The Thief začíná pozvolnou houslovou melodií a v první minutě přejde v šarmantní francouzský valčík. Orchestr a akordeon se střídá s klavírními pasážemi, občas zazní flétna a posluchači se derou na mysl vzpomínky na dnes již legendární hudební doprovod k Amélii. Druhá The Chase se také nese ve tříčtvrťovém taktu, její zvuk je díky převažujícímu akordeonu již o poznání více "francouzský" a zní autentičtěji.
Ve třetí The Clocks dominuje příjemná klavírní melodie, která se střídá s nostalgickou souhrou smyčců a harmoniky. Coby rytmický podklad zde slouží tikání hodin, které celé písni dodává charakteristické kouzlo. I zde se setkáme opět s další valčíkovou variací, stejně zajímavou a chytlavou jako ty předchozí. Přestože se v relativně krátké The Clocks prostřídá hned několik melodií i rytmů, je píseň konzistentní a uchu lahodící.
Ve čtvrté Snowfall zdánlivě pokojný duet smyčců a piána v závěru doplní temnější, dramatičtější basové tóny. Hugo's Father pokračuje v témže vážnějším duchu a svým laděním zapadá mezi scéničtější, čistokrevně "filmové" kousky na albu. V Ashes smyčce dovedně vykouzlily dramatickou atmosféru, která však nepostrádá stále onen pohádkový nádech. Poprvé zde slyšíme akustickou kytaru, která zní s orchestrálním doprovodem sice nezvykle, ale nádherně.
The Station Inspector je pohříchu krátkým, ale geniálním nádražním tangem s nádechem pochodu a osmá Bookstore zabrousí zpět do valčíkových vod. Následující The Movies zase dýchá nostalgickou atmosférou staré dobré Francie. Desátá The Message patří se svými téměř pěti minutami mezi nejdelší skladby na albu, ale nudit se u ní rozhodně nebudete. Je libo houslový valčíček? Akordeonové trylkování? Fanfáry či klavírní kouzlení? To vše v jediné skladbě zvládl Shore bravurně obsáhnout.
The Armoire patří se svými úsečnými smyčci a častými pomlkami mezi dramatičtější skladby, podobně zní i Purpose, která zvolní až ve své druhé polovině s příjemným klavírním závěrem. Ve třinácté The Plan si autor krásně vyhrál s atmosférou, nástroji i melodií. Výrazné bubnování, úderný zvuk, rázné tóny, které záhy přejdou v další roztančenou pohádkovou melodii. Čtrnáctá The Plans i následující Papa Georges Made Movies jsou z podobného soudku - převážně smyčcové, precizně provedené.
A Ghost in the Station nabídne šest minut napětí i zábavy, valčíku i tanga, dramatického svištění smyčců, hrozivého vrčení basy, odlehčenějších dechů i trylkování kytarových strun. Téměř o polovinu kratší A Train Arrives zní velmi podobně. Devatenáctá The Magician je různorodou směsicí uvolněných i napínavějších melodických variací s ultrakrátkým, leč famózním závěrem.
Dvacátá Coeur Volant v podání mladé Francouzky Isabelle Geffroy alias Zaz je jedinou skladbou na albu, ve které zazní zpěv. Rozhodně nepůsobí rušivě, příjemný, uvolněný alt je v kombinaci s libozvučnou francouzštinou balzámem pro (d)uši. A Winding it Up je důstojnou tečkou za celým soundtrackem. Shore nám v ní ukázkově sesumíruje vše, čím nás na albu okouzlil - a můžeme se do poslechu pustit znovu...
V Hugo OST je obsažena veškerá magie, hravost, pohádkovost i dobrodružství - zkrátka vše, co nám nabídl film. Je libo zatančit si, zasnít se, zavzpomínat? Toto album je ideální pro všechny příležitosti. Vynikajícím způsobem evokuje představu Paříže třicátých let i celkovou atmosféru filmu. Ano, dalo by se říci, že ničím nepřekvapí, v ničem není převratné. Je ovšem skvělým příkladem poctivě, nadmíru precizně odvedené skladatelské práce, která rozhodně nenudí, nelze jí nic vytknout a čestné místo ve sbírce soundtracků jí právem náleží.

Howard Shore - The Thief z alba Hugo OST

Album: Howard Shore: Hugo OST
Celkový čas: 1:07:34
Skladby: The Thief // The Chase // The Clocks // Snowfall // Hugo's Father // Ashes // The Station Inspector // Bookstore // The Movies // The Message // The Armoire // Purpose // The Plan // Trains // Papa Georges Made Movies // The Invention of Dreams // A Ghost in the Station // A Train Arrives in the Station // The Magician // Coeur Volant (Performed by Zaz) // Winding it Up


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY