Recenze: Nepřítel pod ochranou

Vydáno: 15.02.2012 13:00 - Vratislav Šálek | foto: Bontonfilm

Tuctový thriller s Denzelem Washingtonem, který pod ním je podepsán i produkčně, si sice na nic nehraje, příliš toho ale nenabízí. Jen variuje již stokrát viděné téma a diváka absolutně ničím nepřekvapí. Typická jednohubka.

Nepřítel pod ochranouRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 15.02.2012 13:00. Tuctový thriller s Denzelem Washingtonem, který pod ním je podepsán i produkčně, si sice na nic nehraje, příliš toho ale nenabízí. Jen variuje již stokrát viděné téma a diváka absolutně ničím nepřekvapí. Typická jednohubka. Hodnocení: 2.5
Nepřítel pod ochranou
Safe House
Tajemný / Thriller / Akční / Krimi
USA, 2012 , 115 min.

Režie: Daniel Espinosa
Scénář: David Guggenheim
Kamera: Oliver Wood
Hudba: Ramin Djawadi
Herci: Denzel Washington, Ryan Reynolds, Vera Farmiga, Brendan Gleeson, Sam Shepard, Rubén Blades, Nora Arnezeder, Robert Patrick, Liam Cunningham, Joel Kinnaman, Fares Fares, Jenna Dover, Stephen Rider, Daniel Fox, Tracie Thoms

Česká premiéra: 16.02.2012

Hodnocení: 5/10
Nepřítel pod ochranou hodnocení na Kinobox.cz: 63.28 %
Ač je Matt Weston agentem CIA, v práci se pekelně nudí. Za úkol totiž dostal správu tajného vězení v dalekém Kapském Městě, kde ale ještě nikdy nikdo nepobýval. Tím, kdo toto zařízení pokřtí, se stane Tobin Frost, o jehož návštěvu zrovna nikdo nestojí. Jde o bývalého elitního agenta tajných služeb, který před lety začal pracovat proti vlastním lidem - prodával utajené informace komukoli, kdo zaplatil, neváhal vraždit své kolegy ani podporovat teroristy po celém světě. Je tak jasné, že takovýhle úlovek nemůže zůstat bez pozornosti, a než se vůbec stačí ubytovat, dojde k útoku na věznici, při němž jde pochopitelně hlavně o Frosta a jeho informace. Shodou okolností mu život zachrání právě Weston, který se posléze stává jeho nedobrovolným ochráncem.
Zápletka thrilleru, jímž v Hollywoodu debutuje švédský režisér s nešvédským jménem Daniel Espinosa, zní dost tuctově. Naději by snad mohla vzbudit státní příslušnost filmaře, neboť ze severu Evropy toho v poslední době přichází hodně kvalitního. Bohužel ale musím napsat, že Nepřítel pod ochranou je suverénně nejhorším severským hollywoodským debutem za poslední dobu. A nic mu nepomáhá ani fakt, že Denzel Washington, jenž se v něm objevuje, je pod ním podepsán i jako producent.
Vizuálně snímek vypadá jako něco od Tonyho Scotta (často se mi vybavoval mnohem drsnější Muž v ohni), jen mnohem sterilněji. Exotická lokace Kapského Města je moc fajn, a i když se rozhodně dala využít mnohem lépe, atmosféra špinavého města, kam byste se příliš podívat nechtěli, je tu vystižena poměrně dobře. Používání filtrů a snaha o jakousi potemnělost je už samozřejmostí.
Vyloženě chválit toho moc nejde. Washington je v zápornější roli standardně dobrý a není mu co vytknout, obávám se ale, že pokud chce trošku oživit svou kariéru, měl by sáhnout po něčem výrazně jiném, neboť Tobin Frost je jen další v řadě ničím zajímavých úloh, které si snadno spletete s dalšími jeho policisty a agenty. Ryan Reynolds jako jeho protějšek je důvěryhodný v akční poloze, jakmile má přejít k citovějším a emočnějším scénám, tlačí až příliš a někdy je malinko směšný. Ani potřebná chemie tak úplně nefunguje, divák má tudíž problém si s hlavními hrdiny vytvořit nějakou vazbu.
Jelikož film stojí hlavně na těchto dvou představitelích, od ostatních se toho moc čekat nedá, což se naplňuje. Ze známějších tváří se tu objeví Brendan Gleeson, Vera Farmiga a Robert Patrick, kteří mají prostoru o hodně méně a nijak zvlášť ho nevyužívají, takže víceméně rutinní a epizodní roličky.
Tvůrci mohli nějaké ty bodíky nasbírat u akčních sekvencí, leč ani zde neuspěli. Nelze jim upřít obří adrenalinový náboj a určitou syrovost, vše je ale zabito nešťastně použitou kamerou. Espinosa se snaží ohromit "greengrassovskou" technikou, to se mu ale krutě nedaří. Rozklepaná kamera je zbytečně chaotická a nepřehledná, ruku v ruce s tím jde podobně řešený střih. Divák tak nemá absolutně žádnou šanci rozpoznat, kdo se s kým honí nebo pere. Tím je de facto vyčerpána poslední možnost, jak zaujmout.
A na scénář se tohle zkrátka uhrát nedá, protože ten je moc obyčejný a jen variuje tisíckrát viděné téma korupce v nejvyšších policejních řadách a státních službách. Nic nového nepřináší, rozuzlení víceméně odhadnete dřív, než k němu reálně dojde, a vy tak jen musíte doufat, že se třeba mezitím stane něco zajímavého, co by vás vytrhlo z letargie. Nestane se ale vůbec nic. Film tak nějak uplyne a v paměti toho z něho příliš nezůstane.

Český trailer filmu Nepřítel pod ochranou
Nepřítel pod ochranou není bůhvíjak špatný film, který by urážel divácký vkus, není ale ani natolik dobrý, aby někoho vyloženě potěšil nebo zaujal. Řadí se prostě do kolonky tuctových a snadno zapomenutelných thrillerů, kterých vidíme každý rok desítky v televizi. Zda-li do něho investovat peníze závisí tak jen a jen na vašem rozhodnutí.