Recenze: RED

Vydáno: 26.10.2010 12:00 - Redakce | foto: Summit Entertainment

Nechtějte naštvat důchodce! Navíc když se jedná o bývalého agenta CIA, který je určen k likvidaci. Jestli vás nezabije svým šarmem, tak pěstí ano. Bruce Willis je ve výslužbě, extrémně nebezpečný.

RedRecenzoval/a Redakce dne 26.10.2010 12:00. Nechtějte naštvat důchodce! Navíc když se jedná o bývalého agenta CIA, který je určen k likvidaci. Jestli vás nezabije svým šarmem, tak pěstí ano. Bruce Willis je ve výslužbě, extrémně nebezpečný. Hodnocení: 3.5
Na počátku byla kniha. Tedy časopis. Přesněji tři díly komiksové minisérie Red. Pánové v Summit Entertainment asi rádi čtou DC Comics, a tak zakoupili licenci na film. Původní námět zůstal, scénář od bratrů Hoeberových ale universum i příběh hodně pozměnil a rozšířil. Hlavní postavou zůstává Frank Moses, black-ops agent CIA v důchodu. A nikoho lepšího než Bruce Willise do role obsadit nešlo.
Frank žije sám v pěkném domečku a i když má klid a pohodu, cítí, že pravý život pro něj bez práce agenta skončil. Jedním z mála pojítek se společností je zaměstnankyně sociálky Sarah, kterou zná pouze po hlase. Pravidelně a rád jí volá o nové šeky na důchod. Jednoho dne má cestu do města, a tak se osmělí ji pozvat na schůzku.

<#obrazek "1211,1212,1213,1214,1215,1216,1217,1218,1219,1220">
Noc před plánovaným výletem ho ale doma probudí nevítaná návštěva: jednotka zabijáků CIA. Frank však žádný ze svých triků nezapomněl a v divácky atraktivní akční sekvenci všechny útočníky s klasickým bruceovským úsměvem na tváři přemůže. Agentura ho chce z neznámých důvodů zklikvidovat a dojde mu, že Sarah tím pádem může být také v nebezpečí. Překvapí ji přímo doma a doslova unese. Když se jí povede další den Frankovi utéct, chytne jí falešný policista, ale Frank naštěstí na poslední chvíli zasáhne a Sarah mu tak může začít věřit.

Roztomilou Sarah hraje Mary-Louise Parker, kterou většina bude znát ze seriálu Tráva, a je vítaným elementem ve filmu. Na čtyřicet šest let vypadá parádně a její přerod z vystrašené oběti únosu do obdivovatelky charismatického agenta je vtipné sledovat. Stejně jako celý herecký ansámbl "důchodců". Frankovy první kroky míří za Joem (Morgan Freeman), který v domově důchodců kouká mladým sestřičkám na zadek, ale ze svého bývalého agentského umění nic nezapomněl.

Přijít celému spiknutí na kloub mají pomoci ještě tři veteráni: ruský agent Ivan (Brian Cox), vražedkyně-špiónka Victoria (Helen Mirren), která stále občas bere melouchy, a Marvin (John Malkovich), který dostával od armády jedenáct let LSD, a tak je "lehce" excentrický a trpí stihomamem. Ale oprávněným, brzy totiž zjistí, že ortel smrti byl vyřčen nad všemi z týmu, který se účastnil před lety vojenské akce, ve které měl prsty armádní dodavatel a kandidát na vysokou politickou pozici. Celá zápletka je tu ale navíc, film staví hlavně na kolekci trefných rozhovorů, vtipných situací a někdy až komiksově nerealistické akce. A to ve velmi svižném tempu.

Koláž akčních scén je pestrá. Dočkáte se přestřelky s raketometem, vystupování z auta za smyku a současného střílení, zničení domu automatickými zbraněmi, ostřelování sniperkou, vkradení se do sídla CIA i drsné ruční bitky v kanceláři, a to vše s příjemnou nadsázkou díky týmu, mezi jehož členy chemie opravdu funguje. A správně to jiskří i proti nepřátelům: mladý ambiciózní agent William Cooper si totiž myslí, že nad děduly dokáže vyzrát, ale brzy si odnese pořádnou lekci. Karl Urban si za jeho zpodobnění zaslouží velké plus.

<#video "1326">
Red baví i z pohledu filmového řemesla: režisér Robert Schwentke si jako kameramana vybral německého krajana Floriana Ballhause a střihem pověřil Angličana Thoma Nobla, s kterými už spolupracoval na předchozích snímcích Tajemný let aZakletý v čase, a oba odvedli opravdu dobrou práci. Jednotlivé scény jsou tak zdařilé i díky svižnému střihu a nevšedním pozicím plynule se pohybující kamery.

Je jen škoda, že film neobsahuje takové akční pasáže, z kterých bychom oněměli (jak se to daří třeba Bourneovi), a vyvrcholení snímku je docela zmatené a uspěchané. Celých sto minut je tak "pouze" konzistentně velmi dobrých, ne však výborných. Pro pokračování ale určitě hlasuji.