Vánoce jsou časem tradic a zvyků, což platí i v případě televizních programů. Americká komedie Lapeni v ráji se vánočním evergreenem nikdy nestala, ačkoliv drží kromě klasických klišé a moralizování v ruce i hutnou dávku svérázného humoru.
Nutno ale dodat, že české televizní stanice se této relativně neznámé sváteční krimikomedie z roku 1994 nikterak neštítí. Domácí kritikou i diváky vesměs zavržený komerční propadák, jenž svou pouť americkými kiny zakončil s výdělkem ubohých šesti milionů dolarů, sice nevídáme každý rok, ale minimálně jednou za pětiletku na něj v programu narazíte. Většinou ovšem v čase, kdy dospělí už upadají ovínění punčem a svařákem do postelí a vysílání je v čase vánočním potřeba vyplnit také něčím jiným než věštírnou a teleshoppingem. Na dopoledne a odpoledne jsou totiž tyto smolařské eskapády tři bratrů kriminálníků příliš málo výchovné, na večerní prime time málo populární. A ač rozhodně nejde o převratné veledílo, zasloužilo by si větší pozornost. Alespoň během stereotypních Vánoc.
Bratři Bill, Dave a Alvin Firpovi jsou známé, ale opovrhované newyorské kriminální živly. Na zlodějíčkovskou dráhu nastoupili prakticky už v dětství, nepřímo podporováni ráznou vlastní matkou, která vždy vřele přivítala v domácnosti jakoukoliv technickou vymoženost, bez ohledu na to, jak k ní její chlapci přišli. Momentálně je Bill (
Nicolas Cage), nejmladší, ale nejrozumnější bratr, na svobodě a pokouší se vyrazit na neprobádanou a nelehkou cestu poctivého pracujícího a zodpovědného plátce daní, zatímco notorický lhář Dave (
Jon Lovitz) a jednoduchý nevyléčitelný kleptoman Alvin (
Dana Carvey) se připravují na podmínečné propuštění z basy.
Sotva natvrdlá dvojice projde vězenskou branou, ihned vlákají nic netušícího Billa do další ilegální akce, maskované za projev dobré vůle pro jednoho uvězněného kamaráda, jehož dceři od něj mají vyřídit láskyplné pozdravy. Firpovic trojice se tedy na svátky vydává do zapadákova jménem Paradise, kde se původně zamýšlený dobrý skutek mění v problémové, ale nakonec úspěšné vyloupení místní banky.
Ukrást peníze je jedna věc, ale opustit městečko, které mezitím sněhová bouře odřízla od světa je věc druhá. Dobrosrdeční místní se tří zdánlivě neškodných smolařských turistů, kterým počasí překazilo Vánoce, ujmou a zahrnou je takovým množstvím nezištné dobroty, až se sourozeneckému triu začne do jejich menších mozků zahryzávat svědomí. A aby bylo schéma klasické chaotické taškařice dokonale naplněno, po brašně s penězi nebo krku jejích nositelů prahnou kromě městských policajtů ještě drsní federálové, dvojice místních buranů a skupina uprchlých trestanců, kteří s sebou do zapadlého Paradise přivlekli i hrdinovic přisprostlou matku.
Jak samotný nástin děje napovídá,
Lapeni v ráji není žádné sofistikované umění. Nehýří originalitou ani netradičním námětem a už vůbec se nesnaží vymanit ze škatulky pohodičkové vánoční komedie s tuctovým morálním poselstvím, že láska k bližnímu je tou nejcennější hodnotou na světě. Přímočarý tah na branku, kde sympatičtí zloději po zkoušce ohněm přejdou na dobrou stranu, hnusní lotři dostanou co proto a dokonale američtí místní obyvatelé si zase užijí šťastné Vánoce, je však protkán nečekaně dospělým a peprným humorem (vynecháme-li několik povětšinou trapných dětinských výstupů přehrávajícího
Carveyho v roli kleptomana Alvina - nejslabšího článku celého snímku).
Slovní přestřelky Billa a Davea (
"Já si hraju se sejfem, ty si hraj s ptákem!"), jejich matky s vlastními únosci (
"Kdybych byla čarodějnice, narvala bych ti koště do prdele!") nebo s nadhledem jednajícího federálního agenta s dvojicí místních tupých křupanů (
"Spolkni to!") jsou příjemně obhroublým odklonem od jinak uhlazeného vánočního mluvnického standardu. Nikdy se sice nedostaneme na "fuckovací" úroveň
Zwigoffova Santa je úchyl!, ale lepší než nic. Černější oproti neškodné sváteční konkurenci je i atmosféra snímku a jednání postav. Naprostá většina děje se odehrává v noci venku během husté sněhové vánice a kromě absolutně bezelstných místňáků o jednoznačně kladný charakter takřka nezavadíte.
Jak v obsazení hlavní trojice drhne neustále napřesdržku vykulený a upištěný
Dana Carvey (který prý svůj charakter založil na mladém
Mickeym Rourkeovi - chudák Mickey), tak
Jon Lovitz a
Nicolas Cage byli sázka na jistotu.
Lovitz je jako vždy vtipný už jen svou snahou vypadat seriózně a
Cage v nejlepší formě skvěle navázal na svého zlodějíčkovského prosťáčka H.I. Donnougha z coenovky
Zmatky v Arizoně, jen o pár let v base zkušenějšího.
Velice "chvályhodný" je také fakt, že Bill kouří jednu cigaretu za druhou, kdykoliv a kdekoliv, aniž by to ve filmu mělo nějaký hlubší smysl - neumře, nezapálí sebe ani nikoho jiného, nerozhodně se demonstrativně přestat, dokonce to ani nikdo nekomentuje, on si prostě jen hulí jako fabrika. Přiznejme si, že to se ve vánoční komedii u hlavního hrdiny často nevidí. Vedlejší postavy jako hláškující federál Shaddus Peyser v podání
Richarda Jenkinse, svérázná matka Firpová (
Florence Stanley) nebo bankovní úřednice Sarah Collinsová s tváří (a tělem) mimořádně pěkné
Mädchen Amick pak děj spolehlivě popohání kupředu, když hlavní trojici dojdou vtipy.
Scenárista a režisér
George Gallo se bohužel nedokázal vyhnout hluchým místům, především v první třetině filmu. Než se bratři vydají na svou misi, skutečně není moc na co koukat a v pozdních nočních hodinách se nelze divit žádnému divákovi, že dá přednost něčemu zábavnějšímu, jako je třeba spánek. Jakmile ale trojice mine ceduli "Welcome to Paradise" dostaneme jako na podnose neutuchající smršť karambolů, která nás dovede až do klasického divokého finále, kde se všechny propletené skupinky sejdou v jedné místnosti a hromadně si vyřizují účty.
Technické zpracování zde hraje až druhé housle a je to vidět v téměř každém záběru. Kromě dost laciných akčních kousků (auto vezoucí čtyři lidi je při nárazu do stromu nehorázně očividně obsazeno pouze jedním kaskadérem) je celá noční vánice nechutně umělá - sníh netaje ve vodě ani hercům na tvářích a sype se v podivných přívalech podle toho, jak to zrovna támhle Venca hází do větráku. Hudba je naprosto tuctový zaměnitelný podkres.
Ale takové už ty raně devadesátkové komedie bývaly, hlavní je pobavit - a to se nakonec
Lapeným v ráji podařilo na výbornou.