Stroj času: The Razor's Edge

Vydáno: 17.11.2011 19:00 - Jana Bébarová | foto: facebook tvůrce

V sobotu 19. listopadu tomu bude pětašedesát let, co bylo v New Yorku premiérově uvedeno Gouldingovo slavné melodrama o chorobné lásce v čele s Gene Tierney, Tyronem Powerem a oscarovou Anne Baxter The Razor's Edge. My se za ním vydáváme naším strojem času.

The Razor's EdgeRecenzoval/a Jana Bébarová dne 17.11.2011 19:00. V sobotu 19. listopadu tomu bude pětašedesát let, co bylo v New Yorku premiérově uvedeno Gouldingovo slavné melodrama o chorobné lásce v čele s Gene Tierney, Tyronem Powerem a oscarovou Anne Baxter The Razor's Edge. My se za ním vydáváme naším strojem času. Hodnocení: 0
Rok po úspěšném noirovém melodramatu Leave Her To Heaven Johna M. Stahla, které Gene Tierney představilo jako nebetyčnou vraždící mrchu, přišla do amerických kin rovněž veleúspěšná adaptace románu W. Somerseta Maughama The Razor's Edge, v níž si Tierney podobně laděnou postavu s grácií sobě vlastní zopakovala. Její sebestředná kráska Isabel Bradley z prominentní chicagské rodiny totiž také chladnokrevně ničí všechno, co jí stojí v cestě za štěstím. Středobodem jejího vesmíru je opět až chorobná láska k muži, jehož nejprve opustí, aby po něm po zbytek života s neskrývanou žádostivostí snila a přitom sobecky ničila život své kamarádce Sophii (Anne Baxter).
Dvouapůlhodinové melodrama (stále) nedoceněného hollywoodského režiséra Edmunda Gouldinga představuje průřez životem skupinky kdysi blízkých přátel (a jejich příbuzných), jejichž vztahy se během deseti let razantně vyostří a ochladnou. S Isabel (Gene Tierney) a jejím snoubencem Larrym (Tyrone Power) se poprvé setkáváme v Chicagu krátce po skončení první světové války na party pořádané dívčiným movitým strýčkem Elliottem (Clifton Webb), který se poprvé od vypuknutí války shledává se svou rodinou.
Všichni zúčastnění se na první pohled zdají být šťastní – Sophie s láskyplnou oddaností vyhlíží svého přítele Boba, který se zakrátko stane jejím manželem, a Isabel stejně tak spokojeně obletuje milovaného Larryho, který ve válce hrdinsky sloužil u letectva (obdobně jako jeho představitel Tyrone Power). Moment rozčarování však na sebe dlouho nenechá čekat – válkou zdeprimovaný a smrtí blízkých kamarádů zasažený Larry se Isabel svěřuje se svou potřebou znovunalezení smyslu života. Vdavkůchtivá dívka sice nechápe, proč její snoubenec odmítá dobře placenou pracovní pozici, která by zajistila jejich budoucnost, ale jeho rozhodnutí odjet se poflakovat do Evropy nakonec toleruje.
Po roce, kdy se Isabel v doprovodu matky a hamižného strýčka Elliotta s Larrym setkává v Paříži, jí však trpělivost nad jeho bezperspektivním pohledem na život dochází a cesty mladých snoubenců se rozcházejí. Zatímco Isabel se vrací do Států, kde si bere milionářského synka Graye (John Payne) a po jeho boku si užívá kýženého postavení a peněz (dokud nepřijde éra „velké deprese“), Larry se jen tak protlouká životem a stále hledá něco, co by jeho život naplňovalo. Osud mu však ještě několikrát zkříží cestu s jeho bývalou láskou a řekněme, že tato setkání nejsou příliš šťastná. Pokaždé mezi nimi totiž stojí úmrtí někoho blízkého...
Dílo britského dramatika a spisovatele W. Somerseta Maughama bylo u filmových diváků zpopularizováno již dávno před The Razor's Edge. Alfred Hitchcock ještě v Británii podle jeho románu natočil slavné špionážní drama Secret Agent. V Hollywoodu třicátých let byl například v režii Richarda Boleslawského zfilmován jeho román Pestrý závoj s Gretou Garbo a Herbertem Marshallem. Jedna z jeho divadelních her se dále stala předlohou Wylerova noirového melodramatu Dopis s Bette Davis v hlavní roli. V první polovině čtyřicátých let podle jeho díla taktéž vznikl další noirový snímek Christmas Holiday Roberta Siodmaka, v němž po boku Gena Kellyho excelovala Deanna Durbin.
S osobou W. Somerseta Maughama se v The Razor's Edge ostatně setkáváme prostřednictvím jedné z vedlejších postav ztělesněné Herbertem Marshallem. Právě z jeho pozice pozorovatele, který reflektuje veškeré dění na plátně, je totiž celý příběh vyprávěn. I přes tak důležité postavení v něm (a možná právě proto) je však jeho postava neskutečně plochá a nevýrazná a omezuje se jen na občasné motivování setkání ústředních postav.
Plátno zato definitivně ovládají dvě ženské herecké hvězdy Hollywoodu Gene Tierney a Anne Baxter, jejichž obsazení do rolí povahově a společensky naprosto odlišných dívek nemohlo být vhodnější. Až nadpozemská krása Gene Tierney (jíž W. Somerset Maugham psal postavu Isabel přímo na tělo) totiž ostře kontrastuje s přirozeností skromné dívky od vedle Anne Baxter, jejíž procítěný výkon osudem uštvané Sophie, kterou Isabel dožene k smrti, byl právem odměněm Oscarem. Za vedlejší roli v mužské kategorii byl za The Razor's Edge rovněž nominován Clifton Webb, jehož brilantní ztělesnění hýřivého snobství v postavě strýčka Elliotta pro změnu evokovalo jeho podobně laděnou roli v Premingerově Lauře.

Oscarová nominace na nejlepší film mimo jiné dokládá, že Gouldingův snímek byl jedním z nejúspěšnějších filmových projektů studia Twentieth Century Fox toho roku. Za zmínku jistě stojí i fakt, že na jeho úspěch se v roce 1984 (marně) pokusil navázat remake s Billem Murrayem v roli Larryho.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY