Současná anglo-americká dramatika se s oblibou noří do často výstředních vnitrorodinných vztahů, aby v nich
drsně, mnohdy s cynickým výsměchem mapovala nejrůznější
nezvyklé, bizarní, ne-li přímo úchylné touhy, ať již
přiznávané nebo skrývané. Když se režisérka
Alice Nellis
ujala hry
Perfect Days, sepsané Lizy Lochheadovou, měla
již zkušenost s jejím divadelním ztvárněním. Filmovou
podobu bohužel tento rozměr, a to jak ve zjemňujícím,
jakoby smutnivém výkladu, tak inscenačně, ovlivnil.
Ústřední hrdinkou je tu čtyřiačtyřicetiletá Erika (
Ivana Chýlková), úspěšná žena, jak dokládá přepychový byt,
která vlastní vyhledávaný kadeřnický salon, dokonce se
může pochlubit zábavným pořadem v televizi - ale přesto
si s postupujícím věkem uvědomuje, jak navzdory úspěchům
selhala v tom nejpodstatnějším - v mateřství. Rozhodne
se toto nedopatření napravit, jenže v tom ji čeká spousta
pomýlených očekávání.
Selžou plány s bývalým manželem, výpomoc kamaráda
homosexuála nabývá tragikomických rozměrů a vše navíc
komplikuje tajený poměr s mladičkým barmanem Adamem.
Příběh s jemně humornou nadsázkou, ale přitom se zřetelnou
typizací těží ze sexuálních starostí odkvétající ženy,
z milostných pošetilostí jejího stárnoucího ex-manžela,
z nedorozumění s nejbližšími, z drobných skandálků i
překvapivých zvratů, přijímaných ovšem více smířeně než
naštvaně, s příměsí melancholie.
Alice Nellis svou místy spíše trapnou hrdinku obklopuje
početnou skrumáží různých postav, které vstupují do jejího
života a různou měrou jej ovlivňují, ale navíc se samy
potýkají s problémy, navzdory nicotnosti často prožívanými
velice bouřlivě. Netýká se to jen věrné kamarádky (
Zuzana Bydžovská) a jejích mužských protějšků (
Vojta Kotek,
Ondřej Sokol,
Bob Klepl,
Igor Chmela...), ale zejména
matky (
Zuzana Kronerová).
Zejména s matkou se pojí asi nejzřetelnější žánrové
kolísání, od směšných vztahovačných výčitek, ať již
se týkají pletených dárků nebo Eričina rozhodnutí být
svobodnou matkou, až k nečekanému skonu, završenému
rozprašováním popele po zesnulé. Eričin kamarád totiž
bezelstně a s jakousi odzbrojující hravostí praví ještě
nic nechápajícímu nemluvněti: "Koukej, jak babička
lítá..." Dlužno ovšem podotknout, že podobné "popelové"
výjevy nahlížené ve výrazně tragikomickém průzoru nejsou
pro anglický kulturní kontext nijak zřídkavé.
Alice Nellis se na počínání svých postav a postaviček
hladivě a láskyplně dívá jako na roztomilý mumraj, na
dění pohlíží soucitně a chápavě, se zjevně idylizujícími
tendencemi, rozhodnuta upozadit vše, co by pracně
poskládaný rodinný portrétek narušovalo. Za základní
chybu považuji už obsazení
Ivany Chýlkové do hlavní role,
této herečce totiž schází potřebné charisma k postižení
takto rozložité, nejednoznačné figury, kterou zužuje
do úrovně dojemné smolařky, jež si nedokáže pohlídat
nejvšednější záležitosti a navíc se ocitá ve vleku bezmála
konspiračních citů. Ani na okamžik jí (ani režisérce)
nepřijdou na mysl obavy z tak pozdního těhotenství.
Jenže takto dojemná, na bezbrannosti vystavěná modelace
se dosti míjí s předchozí Eričinou životní dráhou,
svého postavení (a to včetně hmotného) zajisté nedosáhla
nějakou náhodou, nýbrž cílevědomým směřováním. Tato
skutečnost, jakkoli přesazená do českého prostředí,
zůstává nepostižená.
Chýlkové schází sdělná výmluvnost
i zaujetí, s jakými podobné postavy vídáme pojednané v
anglických filmech, ať již Leighových nebo Loachových. S
tím zajisté souvisí i bezpříznakové obrazové ztvárnění
celého příběhu, ať již se odehrává v jakémkoli prostředí,
nepomáhají ani dokumentaristické vsuvky z divadelních
představení (La Fabrica). Práce kameramana
Matěje Cibulky
tak upomíná na pastelovou televizní poetiku.
Vyšumělé figurkaření postihuje většinu herecké sestavy (
Bydžovskou,
Klepla,
Kotka), občas zaznamenáme pokus vnést širší psychologický záběr (u
Kronerové). Jako
nejživotnější a herecky nejnápaditější postavu vnímám homosexuálního Eričina kamaráda, jehož bez velkého přehánění - jen v drobných, zato intenzivních náznacích
gestických, v posazení a dikci hlasu - ztělesnil
Ondřej Sokol.
Český teaser filmu Perfect Days - I ženy mají své dny
Vlastně jen on si zasluhuje plného uznání v celém tomto filmu, který zanechává spíše rozpaky než nadšení. Vhled do paradoxně utvářených mezilidských vztahů totiž ztroskotal na mělkosti a povrchnosti, na vnější líbivosti, která bránila vpádu drsnějších a deziluzivnějších prvků. Jako kdyby režisérka pořídila novodobou variaci
Pensionu pro svobodné pány...