Recenze: Paranormal Activity 3

Vydáno: 29.10.2011 14:00 - Eduard Spáčil | foto: 2011 Bontonfilm

Kvalitativní křivka hororových sérií nemusí mířit vždy strmě dolů. Třetí díl Paranormal Activity dává dvojce na frak a svého diváka nejen vystraší, ale často i rozesměje. Co si může fanoušek série přát víc?

Paranormal Activity 3Recenzoval/a Eduard Spáčil dne 29.10.2011 14:00. Kvalitativní křivka hororových sérií nemusí mířit vždy strmě dolů. Třetí díl Paranormal Activity dává dvojce na frak a svého diváka nejen vystraší, ale často i rozesměje. Co si může fanoušek série přát víc? Hodnocení: 3.5
Stručně: ano, pseudodokumentární horory typu Záhada Blair Witch, REC nebo Monstrum mám rád a nestydím se za to. Ne, nevěřil jsem nikdy, že jde o skutečně nalezená videa. Jednoduše mě baví hra na autenticitu zapojená do známých žánrových schémat. Stejně tak mnohdy vysmívaná Paranormal Activity mě prostě nadchla, snad proto, že jsem ji poprvé viděl v noci sám doma. Tento typ filmů je pro půlnoční osamělé projekce jako stvořený.
Kdo se nudil u prvního i druhého dílu, se nemusí vůbec obtěžovat. Je to pořád to samé. A pořád to funguje. Tedy pokud přistoupíte na pravidla hry. Ano, hrdinové leckdy natáčejí i ve chvílích, kdy by každý normální člověk pustil kameru a snažil se zachránit si kůži. Jistě, postavy otevírají dveře, i když za nimi bezpochyby něco číhá. Samozřejmě, pokud vás nevystraší práskání dveří či rozhoupaný lustr v nočním domě, neužijete si příjemného mrazení v zádech. Rozhodně, pokud nemáte rádi v žánru povinné lekačky, jděte raději do jiného sálu.
Přiznávám, že druhý díl série mě zklamal podstatně nižší mírou napětí a intenzity strašidelného zážitku vůbec. Na druhou stranu jsem ocenil elegantní navázání na děj prvního snímku. Paranormal Activity 2 prostě trochu docházel dech a na trojku jsem se nijak zvlášť netěšil, slušné hodnocení na Rotten Tomatoes mi ale dalo naději, že by to i na potřetí mohla být slušná zábava.
Děj se tentokrát odehrává v roce 1988, tedy osmnáct let před událostmi z jedničky a dvojky. Hlavními hrdinkami jsou opět Katie a Kristi, které v předchozích dílech naznačovaly, že je démon provázel už od dětství. Kristi má neviditelného přítele Tobyho a v domě se začínají dít podivné věci. Nezbytnou záminku natáčení na video poskytne přítel matky obou dívek, který se živí filmováním svateb. Při pokusu o domácí porno přeruší slibně se rozvíjející scénu zemětřesení, nadšený videomaniak ale posléze zjistí, že se mu podařilo zachytit ducha. A tak nainstaluje kamery po celém bytě...
Míru mého očekávání zvýšil i fakt, že producenti angažovali na režisérský post dvojici Henry Joost a Ariel Schulman, tvůrce skvělého dokumentu o "nástrahách internetu a složitosti života" Catfish (o snímku jsme psali zde). Těžko říct, co přesně do scénáře autora druhého dílu Christophera B. Landona vnesli, ale trojka příjemně překvapí svižnějším tempem, několika prima nápady, rozšířením mytologie a akcentováním humoru.
Nejlepší nápad je zapojení záběrů z oscilující kamery, která se na podstavci z rozmontovaného větráku pomalu pohybuje zleva doprava a zpět a zachycuje dění v kuchyni i obýváku. Tvůrci si samozřejmě mnohokrát vyhráli s tím, co divák nevidí během chvíle, kdy kamera zabírá jinou část místnosti než tu, kde se něco "zlého" děje. Mučivě monotónní pohyb sem a tam vás zdržuje od chvíle, kdy "to" konečně spatříte. Divák by nejraději pohyb zrychlil nebo naopak odvrátil, ale nezbývá mu než čekat. Chápu, že pro někoho to může být agonie slastná, pro někoho bolestivá.
Celá mytologická omáčka je zvládnutá s přehledem, byť závěr nemůže nepřipomenout jiný, dle mého názoru také zdařilý "ruční" horor Poslední vymítání ďábla. Otázkou tak zůstává, kterým směrem se vydá díl další (a při rekordních tržbách trojky o jeho vzniku není pochyb). Stylizace do osmdesátých let potěší (byť třeba Dům ďábla je v tomto ohledu vypiplanější), ale bylo by škoda nevytěžit nic z faktu, že na konci dvojky máme posedlou Katie s malým děckem v náručí prchající kdovíkam...

Český trailer filmu Paranormal Activity 3
Když se na Paranormal Activity 3 podíváme střízlivě, jde jednoznačně o nastavovanou kaši. To je hororový úděl. Jenže ve srovnání s odpornými torture porno filmy série Saw a jejími klony jde ještě o relativně sofistikovanou zábavu, která vám v ideálním případě nažene husí kůži, v nejhorším vás bude prostě nudit. Nehrozí, že by vám mělo být špatně od žaludku. A to je v dnešních nejistých hororových časech pozitivní zjištění.
P. S.: Trailery jsou nejzajímavější tím, že většinu záběrů v nich ve filmu samotném nenajdete. Snad se jednou v bonusech na DVD dozvíme proč.

• Miluji tě! Sdílím ten samý názor a štvou mě... (Anonym, 30.12.2013 22:08) Reagovat

Miluji tě! Sdílím ten samý názor a štvou mě recenze, které tento film ponižují, ale ty mi mluvíš z duše.