Blu-ray: Star Wars: The Complete Saga (1/3)

Vydáno: 12.10.2011 19:00 - Eduard Spáčil | foto: Bontonfilm

George Lucas se konečně dokopal k vydání všech dílů Star Wars v HD a svět mu opět leží u nohou. Recenzi kompletní ságy na devíti discích si rozdělíme na třikrát. A začneme s částí nejkontroverznější - Epizodami I až III.
Pozn.: Druhou část recenze si můžete přečíst zde.
BD obal filmu Star Wars: Epizoda I - Skrytá hrozbaPohrdat druhou, resp. první trilogií Star Wars není kdovíjak těžké. Přímočarost mýtu byla nahrazena tak trochu mechanickým odškrtáváním povinných zastávek na cestě k Nové naději. Prequely jsou logicky svázány faktem, že musí skončit tím, co už známe. Naše užívání si filmu se tak mění z očekávání toho, jak to celé dopadne, na zkoumání, proč to celé takhle dopadlo. A to není to samé. Originální trilogie spoustu věcí jen naznačila, teď se dozvíme do detailů, jak to všechno bylo. Je to výhra? Lucas se samozřejmě dostává do vlastní pasti, když musí složitě vyvažovat zajímavost a působivost děje samotného s nutností intenzivního vysvětlování a směřování do původního konce. Tedy vlastně začátku.
Star Wars: Epizoda I - Skrytá hrozba z toho vychází jednoznačně nejhůř. Dodnes si pamatuji na nepřiznané zklamání z kina před dvanácti lety, kdy jsem byl na jednu stranu nadšený z úžasných triků, skvělých bojových scén nebo fascinujícího závodu kluzáků, ale umíral nudou při věčném rozumování a politických debatách a cítil se za tvůrce trapně při žvatlání Jar Jar Binkse. Strašně tam chyběl někdo, kdo by vyvažoval nudnou ušlechtilost Jediů, nesnesitelnou infantilnost Binkse i dalších animovaných postav a zbytečnou složitost zákulisních machinací. Prostě nějaký normální pacholek jako Han Solo nebo rázná Leia. Padmé je proti ní aspoň ze začátku muší váha a Anakin je jen malé roztomilé děcko. Binksovo šlápnutí do h... exkrementu mi přišlo jako úplné dno, kam se milovaná sága kdy propadla. Zkoušel jsem to s jedničkou víckrát, ale nikdy jsem si ji nezamiloval. Prostě to nešlo a ani vysoké rozlišení na tom nic nezměnilo. (6/10)
Star Wars: Epizoda II - Klony útočí je naštěstí jiné kafe. Méně politiky, mnohem méně Binkse, více dobrodružství. Jistě, Hayden Christensen nebude nikdy patřit k nejlepším hercům naší ani jiných galaxií, ale to Mark Hamill taky ne. Prostě jaký filmový syn, takový otec. Na puberťácky rebelujícího, věčně nedočkavého Anakina jsem si v originálním znění už zvykl. Vůbec všechno to Anakinovo tokání, které mě iritovalo kdysi v kině, se bez dabingu dá bez úšklebků přežít a v daném vesmíru funguje. Hlavní je, že tempo nepolevuje, dočkáme se mnoha úžasných scén a hlavně celá ta mýtická omáčka začíná konečně fungovat. I nešťastník Jar Jar konečně najde svou dramatickou funkci v ději, byť si myslím, že to pořád ještě nevykoupí divácké utrpení v jedničce. Účast legendy Christophera Leeho má stejně nostalgický nádech, jaký budí Alec Guinness nebo Peter Cushing v původní trilogii. S odstupem vnímám druhou epizodu jako o dost lepší film než kdysi v kině. A to i přesto (nebo možná právě proto), že tu občas hodně hapruje triková stránka - mám na mysli souboj s příšerami v aréně, resp. všechny záběry, kdy je herec přilepen na nějakou poskakující příšeru. (8/10)
Star Wars: Epizoda III - Pomsta Sithů stejně jako další osudová, pátá, mění popcornovou zábavu v temné drama. Nebo aspoň temné popcornové drama. Christensen samozřejmě stále ještě není žádný Olivier, ale když se může držet solidního textu, podává klíčovou proměnu Anakina na Darth Vadera více než přesvědčivě. Oproti předchozím dvěma dílům potěší hlavně skutečnost, že akce už není to nejdůležitější a diváka opravdu zajímá šťavnaté drama. Na druhou stranu v leteckých i jiných akčních scénách se toho děje zároveň tolik, že má člověk chuť pouštět si je okamžitě znova. Je vtipné, že se sice Lucas snaží na jednu stranu o co nejhladší navázání na originální trilogii, vizuální obžerství, zběsilost a choreografie akce a samozřejmě celková nákladnost novějšího projektu pracuje proti němu. A je vcelku jedno, o kolik nových příšer a přeplněných měst klasické díly doplní. Každá trilogie prostě vznikla v úplně jiné době a vždy to na ní bude znát. (8/10)
Blu-ray edici provází kontroverze a netýká se jen Lucasova dalšího vylepšování klasických filmů. I v těch nových se šťourá, tentokrát to odnesl Yoda, který byl ve většině scén Epizody I ještě loutkový a teď dostal kompletně digitální podobu. Zrovna s tímhle ale problém nemám. Mimochodem, přehled úprav v jednotlivých dílech naleznete zde. Co mě jako platícího zákazníka trápí víc, je fakt, že první dvě epizody nedisponují úplně referenční kvalitou obrazu. Nemusíte být odborníci, abyste si nevšimli, že hlavně u jedničky a částečně u dvojky je obraz měkčí a barvy vybledlejší než u skvostné trojky.
Může zato nejspíš nechvalně proslulé DNR (digital noise reduction - čili digitální redukce šumu). Zatímco velké trikové záběry tím tolik netrpí, obličeje herců v detailech vypadají jako z vosku. Epizoda II nabízí sytější barvy a o trochu lepší je to i s kresbou detailu, ale když si poté pustíte díl třetí, dojde vám, o co všechno jste byli u prvních dvou částí ochuzeni. Neuvěřitelná ostrost, krásně vykreslené vrásky herců či detailů oblečení, fascinující sytost a živost barev, mnohem větší hloubka záběrů na města i v leteckých scénách - prostě pokud chcete někomu ukázat, jak skvěle může současný film ve vysokém rozlišení vypadat, předveďte mu Epizodu III.
Jestliže na video můžete trochu nadávat (samozřejmě oproti DVD je to krok vpřed, ale zrovna od Lucase čekáte prostě maximum), co se audio složky týče, těžko lze něco namítat. DTS vás prostě ohromí. Báječné je všechno - od úžasně majestátního a zároveň nádherně čistého podání Williamsovy hudby přes typické Star Wars zvuky (laserové meče a pušky, stíhačky) až po specifické vykreslení každé planety i prostoru.
Český dabing je v pořádku, ale pouze v Dolby digital (DVD edice obsahovala dabing jen u třetí epizody), takže není moc co řešit. Navíc jak už jsem zmínil, hvězdně-válečná romantika v češtině působí křečovitěji než v originálním znění.

Star Wars: Kompletní sága - český Blu-ray trailer
Co se bonusové výbavy jednotlivých disků s filmy týče (tři bonusové disky probereme kvůli jejich obsáhlosti ve speciálním článku), obsahují pouze z předchozí DVD edice známé komentáře (Lucas, producent Rick McCallum a převážně tvůrci triků) a nově zkompilované komentáře z různých interview, kde promluví víc účastníků natáčení. Zatímco jednička v komentářích řeší převážně triky a problémy s natáčením (a nebavila mě prostě proto, že ódy na dokonalost animace Jar Jar Binkse vydržíte poslouchat jen omezenou dobu), dvojka a trojka je mnohem zajímavější, protože režisér víc řeší, co chtěl kterou scénou říct a jakými filmovými prostředky se toho snažil dosáhnout.
Historky typu kterak Lucase až po natáčení napadlo, že ve scéně sbližování (v druhém dílu), kde Anakin u jezera pohladí Padmé holá záda, by měl předcházet ještě záběr, kterak jí hladí ruku, a tak museli odborníci z ILM zasáhnout a celé pohlazení dodatečně počítačově přidělat, stojí prostě za to. Kompilované komentáře aspoň ze začátku obsahují dost opakujících se informací, byť jsme je slyšeli třeba v podání někoho jiného, takže si jejich důkladné prostudování nechám na jindy.
Každopádně je příznačné, že herci se v tomhle světě moc neřeší. Problém trikařů a výtvarníků Star Wars s herci je hlavně ten, jak jim věrohodně "ukrást obličej" a nasadit ho na hlavu někoho jiného, případně ho použít pro čistě počítačem vytvořené scény (a nejde zdaleka jen o v době natáčení osmdesátiletého Leeho). Kdo ale neumí pořádně anglicky, tak má prostě smůlu, protože anglické titulky obsahují pouze informace o tom, kdo zrovna mluví, zatímco titulky v češtině absentují úplně. U takhle vysokoprofilového titulu je to opravdu ostuda.
TECHNICKÉ SPECIFIKACE:
Zvuk: 6.1 DTS-HD MA angličtina, 5.1 DTS italština, ruština, 5.1 Dolby Digital čeština, turečtina, slovenština
Titulky: české, anglické, italské, ruské, chorvatské, české, rumunské, turecké, slovenské