Filmový klub: Lupič

Vydáno: 06.10.2010 12:00 - Michal Hoge | foto: facebook tvůrce

Zahajovací snímek přehlídky Das Filmfest, je příběhem úspěšného maratónského běžce a bankovního lupiče v jedné osobě. Realistické a úsporné drama, které dokáže zaujmout civilním herectvím, nečekanými momenty zvratu a emotivním koncem.
Příběh inspirovaný skutečnými událostmi, vycházející ze stejnojmenné knihy, pojednává o Johannesu Rettenbergerovi, čerstvě propuštěném vězni. Z malé cely s rotopedem v rohu vstupuje do prosvětleného, nového a snad lepšího života. Tedy další drama o podobných postavách, o které není v poslední době nouze. Asi nebude překvapením informace, že hrdina selže a pokračuje ve své kriminální kariéře. Ve druhé příběhové linii se naopak tvoří, prožívá, hroutí vztah se zaměstnankyní pracovního úřadu, u které začne dočasně pobývat.
Po formální a scenáristické stránce se jedná ze začátku o jakousi umělečtější epizodu německého krimi seriálu. Scény běhání vizuálně nezajímavé, přepadávání bank bez nápadů a bez napětí, scény z ložnice a bytu nudné a fádní. I tak lehce a jasně by se dal film ze dvou třetin shodit. Je tu ale řada detailů a sekvencí, kterými se liší od televizní produkce, a je tu stále zbývající třetina filmu, která převyšuje řadu snímků podobného typu.
Nevíme přesně, za co hrdina sedí ve vězení. Jen kradl, zabil někoho? Proč vlastně přepadává banky? Pro peníze, ale k čemu? Proč běhá, od kdy běhá, proč vůbec soutěží, když vítězství mu nic nepřináší? A jaké měl vlastně dětství, má rodiče, nějaké přátele z minulosti? Stejně jemně je zamlčeno pozadí mileneckého vztahu. Jak se poznali? Již spolu chodili? Spali spolu předtím? Co k ní cítí? Ona nedoslovnost, zrušená klasická expozice je poutající, přílišná nedialogovost potěší, nejednoznačnost diváka zaujme.
A pokud projde nudnější hodinou filmu ke scéně, kdy konečně z banky utíká skoro až v greengrassovském stylu, dostane se k momentu, kdy se maratónský běh promění do zběsilého úprku. Ten je natočen ve stranově kolmém, distancovaném a cinemascopovém záběru, kdy se dokážeme s pochopením napojit na jeho obsesi, radost z výdrže a energie z běhání, z bubnujících rytmů. Běžet nejrychleji a běžet nejdál, co to jen jde – i když je to stálé běhání v kruhu. Teprve se závěrečným honem lze pociťovat onen "thrill", bezeslovný boj o život, který se však brzy začne opětovně lámat, s jednoduchými a nelogickými scénáristickými momenty, až do hollywoodských posledních slov.
S nástupem Franzisky Weninz na scénu, herečky z Psích dnů, Hotelu nebo Habermannova mlýna, nelze nezmínit i její film Z odstupu (Distanz), kde hraje zcela totožnou, ale lépe vystavěnou roli. Debut Thomase Siebena pojednává o masovém vrahovi, který si nechodí do parku zaběhat, ale střílet lidi. Vyprázdněnost života je zalepována slepým smyslem zabíjení. Distanz však formálně drží pohromadě, je natočen nezúčastněně, minimalisticky, skromně, chladně. A o to více je vraždění děsivější, o to více je jeho milostný vztah zajímavější, pocity a motivace té dívky poutavější.


Originální trailer filmu Lupič
Ale v nekompaktním Lupiči režiséra Benjamin Heisenberg, který je i zakladatelem filmového časopisu Revolver, se jen běhá a obyčejně se vykrádají banky. Lupič nepřináší nic nového, v několika sekvencích je sice vizuálně silný, ale zase lehký v látce a příběhu. Mnoho povyku pro nic.

Das Filmfest

Lupič je zahajovacím filmem letošního Das Filmfestu, a to i s osobní účastí hlavní herečky. Festival německy mluvených filmů prezentuje od 6. do 10. října v pražských kinech Evald a Lucerna aktuální filmovou produkci z Německa, Rakouska a Švýcarska. Poté se přesune Brna, kde od 11. do 15. října obsadí kino Art. Kompletní program festivalu naleznete zde.

Z nabídky je určitě potřeba alespoň zmínit snímek Žid Süss - Film bez svědomí, líčící vznik jednoho z největších děl německé filmové propagandy, Vše o mých otcích, absolvenský dokumentární film Jana Raibera zabývající se hledáním jeho biologického otce, hudební komedii Soul Kitchen od festivalového Fatiha Akina, ale především film Březen Klause Handla, hosta festivalu. Pojednává o tragické události, sebevraždě tří přátel, o tom, jak složité je smíření se smrtí, když neznáme její motiv.
Zážitkem určitě také může být sto padesáti minutový portrét německého národa očima třinácti režisérů, setkání s několika hosty, noc krátkých filmů či hudební doprovodný program festivalu.



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY