Léon (Leon)
Léon je profesionál. Nájemný vrah, kterého nikdo a nic nedokáže zastavit před vykonáním svěřené práci. S tváří charismatického Francouze Jeana Rena žije ve čtvrti Malá Itálie v New Yorku, kde pracuje pro svého mafiánského sicilského bosse vlastnícího restauraci Supreme Macaroni Company a jediného a nejlepšího přítele v jeho samotářském životě představuje vypiplaná květina aglaonema. Nejradši by si prostě v klidu žil svůj přímočarý, pro něj jednoduchý a vcelku spokojený život osamělého zabijáka. To by ale nesměl nikdy potkat malou Matildu, svoji dvanáctiletou sousedku, které nejprve zachrání život, když zkorumpovaní agenti vyvraždí celou její rodinu a dívka ho následně požádá o pomoc při pomstě. Symbióza této nesourodé dvojice, chladnokrevného, ale férového nájemného vraha a dívky, která tvrdohlavě jde za svou pomstou, přináší nejednu kouzelnou situaci. Dříve bezcitný muž začne díky své chráněnkyni objevovat, co je to láska a štěstí, a jeho vlastní pocity mu dokážou nejednou pořádně zamotat hlavu, a to nejen tehdy, kdy mu Matilda několikrát řekne, že ho miluje. Za to, jak ji učil zacházet se zbraněmi, jak ji připravoval na její pomstu, jak se jí stal náhradním otcem ho nemiluje ale jen ona, ale i nejeden filmový fanoušek.
Patron: Kateřina Samková
Anton Chigurh (Tahle země není pro starý)
Nadlidský ekvivalent Terminátora, Anton Chigurh z oscarové coenovky Tahle země není pro starý, určitě není chlápek do pohody, který chrlí hlášky a přitom stihne efektivně zabíjet se zapálenou cigaretou v ústech. Postava z knižní předlohy Cormaca McCarthyho je spíš chladnokrevný stroj na zabíjení s téměř dokonalou schopností vyhledat svou oběť a poté ji bezemotivně popravit. Hříšník má však ještě šanci - pokud mu padne správná strana mince, může odkráčet domů po svých. V opačném případě to ale schytá přímo doprostřed čela tlakovou puškou určenou na popravu dobytka nebo poloautomatickou brokovnicí s tlumičem. Reálné obrysy tomuto monstru dal však až herecký projev Javiera Bardema, který si za svůj děsivý výkon právoplatně odnesl Oscara. Nezúčastněný maniakální pohled, minimalistické herectví a prapodivný vlasový sestřih zajistily tomuto padouchovi čestné místo na předních příčkách různých světových žebříčků. Přes jeho na první pohled čitelnou jednoduchost je mu však kdesi zpovzdálí přidán i větší rozměr, který z něj v příběhu dělá něco navíc. Na to už si ale každý musíme hodit vlastní mincí. Call it, friend-o.
Patron: Martin Bubrín
Vincent Vega a Jules Winnfield (Pulp Fiction: Historky z podsvětí)
Ač jsou poměrně nesourodí, klape jim to solidně. Vincent Vega je zřejmě jednodušší mysli, ale když přijde na to, jaký je rozdíl mezi hamburgerem ve Francii a v USA, nenajdete lepšího odborníka. Stejně tak umí i perfektně masírovat nohy, alespoň to o sobě tvrdí. To Jules Winnfield je úplně jiný a ne jen tím, že je černoch. Vypadá sice jako intelektuál, ale rozkmotřit byste si ho rozhodně nechtěli. Pokud však chcete zemřít při citaci jednoho z biblických žalmů, neexistuje nikdo povolanější. S jejich najmutím ale budete mít velký problém. Při poslední zakázce, kdy hlídali majetek mafiána Marsella Wallace, došlo ke zvláštnímu úkazu. Jejich pozdější oběť na ně tváří v tvář vypálila celý zásobník a k údivu všech ani jednoho z nich netrefila. Jules to považoval za zázrak a s dráhou zabijáka sekl. Vincent ne a doplatil na to. Při čekání na potenciální oběť, boxera Butche, odešel na toaletu a nevzal si s sebou samopal. To se mu stalo osudným, neboť Butch ho jím bez milosti zastřelil (jak tarantinovské). Máte-li tedy eminentní zájem, zkuste vyhledat Julese a zadat mu nějakou práci. A když už s ním budete mluvit, zkuste se ho zeptat, co měl v tom kufříku. Vyřešíte tak jednu z největších záhad moderní kinematografie.
Patron: Vratislav Šálek
Victor Maynard (Wild Target)
Práce nájemního zabijáka je sice vysoce výnosná a rozhodně není nudná, má však i své nevýhody, z nichž tou největší je určitě osamělost. Své o tom ví i Victor Maynard, elitní zabiják a uhlazený gentleman, který právě prožívá krizi středního věku. Žádný div, že když se mezi jeho kontrakty objeví vražda sexy krásky Emily Blunt, tak mu zaváhá prst na spoušti. Skvělý Bill Nighy s nalepeným knírkem se tak z nebezpečného snipera mění spíše v úchylného voyeura a najednou zjišťuje, že se proti své vůli ocitá na druhé straně barikády a sám se stává lovnou zvěří. Konfrontace upjatého profesionála a rozjívené mladice samozřejmě přináší spoustu skvělých gagů a člověk se musí ptát, proč tahle povedená britská komedie tak trochu zapadla. Takže pokud jste ještě neviděli, koukejte to rychle napravit. Mimo jiné se dozvíte, že problémy s vlastní sexualitou a složité vztahy s matkou nejsou jen výsadou hormony zmítané mládeže a že podcenit pravidelnou údržbu zbraně se opravdu nevyplácí.
Patron: Jan Srp
Vincent (Collateral)
Vincent je nájemný vrah, kterého poslali do Los Angeles, aby zabil pětici nepohodlných svědků. Na letišti nasedne do taxíku, který řídí Max (Jamie Foxx) a nabídne mu sedm stovek za pět zastávek - přičemž jejich bohulibý účel mu pochopitelně neprozradí. Pak ale Maxovi spadne první mrtvola na auto a krytí je prozrazeno. Na rozdíl od nájemných vrahů-sadistů, které baví porcovat oběti na geometrické útvary, je Vincent profesionál z rodu disciplinovaných sociopatů, jehož postoj k zabíjení je zcela lhostejný a distancovaný. Vystihuje ho věta Já ho nezabil. To ta pistole. Collateral, majstrštyk Michaela Manna, je pod tím vším akčním nánosem psychologický konverzační thriller, plný geniálních verbálních přestřelek mezi zabijákem a taxikářem. Šedý vlk Vincent je inteligentní a výkonný popravčí, muž bez vlastností. Odkud přišel? Proč se vydal na krvavou dráhu? Nevíme. Nevíme nic o jeho minulosti ani motivaci, dozvíme se jen pár střípků a i ty mohou být jen klamnou zástěrkou. Víme ale, že je s ním legrace a dokáže být až nečekaně příjemný pasažér. Právě ona rozdvojenost nelítostný žralok vs. okouzlující společník mu propůjčuje dráždivou auru gentlemana a mezi vražednými monstry a řeznickými psy je tenhle muž s ocelovým pohledem spíše bondovským protipólem. Zabíjí bez výčitek, nezná pojem svědomí a rozlišení dobra a zla podle něj patří do pohádek od Disneyho. Při tom všem zábavně relativizuje svoje počínání: "Ve Rwandě umírají miliony lidí denně - a tobě vadí jeden tlustej chlap?! obrátí se, spravedlivě rozhořčen, ke zděšenému taxikáři. Je amorální. Láme vazy na potkání. A má smysl pro humor. Černější než noc v Los Angeles.
Patron: Natálie Bergerová
Jaký je váš oblíbený zabiják? Napište nám svůj názor v diskuzi pod článkem.