Recenze: Brazilský držitel Oscara Navždy s vámi je obžalobou praktik totalitního režimu

Vydáno: 20.03.2025 07:30 - Jan Varga | foto: Aerofilms

Historicky prvního Oscara získala Brazílie za drama podle skutečných událostí, které zažívala jedna rodina v období brazilské vojenské diktatury na počátku 70. let minulého století.

Navždy s vámiRecenzoval/a Jan Varga dne 20.03.2025 07:30. Historicky prvního Oscara získala Brazílie za drama podle skutečných událostí, které zažívala jedna rodina v období brazilské vojenské diktatury na počátku 70. let minulého století. Hodnocení: 4
Navždy s vámi
Ainda Estou Aqui
Drama / Historický / Biografie
Francie, 2024 , 137 min.

Režie: Walter Salles
Scénář: Murilo Hauser, Heitor Lorega, Marcelo Rubens Paiva
Kamera: Adrian Teijido
Hudba: Warren Ellis
Herci: Fernanda Torres, Fernanda Montenegro, Selton Mello, Valentina Herszage, Maria Manoella, Bárbara Luz, Gabriela Carneiro da Cunha, Luiza Kosovski, Marjorie Estiano, Guilherme Silveira, Antonio Saboia, Cora Ramalho, Olívia Torres, Pri Helena, Humberto Carrão

Česká premiéra: 20.03.2025

Hodnocení: 8/10

Distributor: Aerofilms


Navždy s vámi hodnocení na Kinobox.cz: 83.00 %
Fernanda Torres ve filmu Navždy s vámi / Ainda Estou Aqui
© Aerofilms
Držitelem Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film se letos stal brazilský snímek Navždy s vámi režiséra Waltera Sallese, jenž natočil v rodné Brazílii na přelomu tisíciletí několik dramat, která rezonovala na světových festivalech (Hlavní nádraží z roku 1998, Motocyklové deníky z roku 2004) a později se s mnohem menším úspěchem pokoušel prosadit i v USA (horor Temné vody z roku 2005, road-movie Na cestě z roku 2012). Po mnohaleté režijní pauze nyní vybojoval Brazílii prvního Oscara za filmové drama, pro nějž nalezl inspiraci v knize spisovatele Marcela Paivy, který v ní vylíčil skutečný příběh svých rodičů a dalších členů své rodiny v období brazilské vojenské diktatury na počátku 70. let minulého století.

Na počátku sledujeme takřka idylický život dobře zaopatřené sedmičlenné rodiny Paivových, která žije ve velkém rodinném domě přímo u pláže v Riu de Janeiru. Stavební inženýr a bývalý politik Rubens (Selton Mello) a jeho žena Eunice (na Oscara nominovaná Fernanda Torres) mají pět dětí – čtyři dcery a jednoho syna (Marcela, z nějž později vyroste výše zmíněný spisovatel). Rodina tráví víkendy na pláži, pořádá večírky pro přátele, plánuje stavbu druhého rodinného domu a připravuje se na odjezd nejstarší dcery, která má strávit rok v Anglii, než nastoupí stejně jako její rodiče na vysokou školu.

Fernanda Torres ve filmu Navždy s vámi / Ainda Estou Aqui
© Aerofilms
Výjevy ze života brazilské vyšší střední vrstvy definují především láskyplné rodinné vztahy, kdy všichni rodinní příslušníci spolu výtečně vycházejí, a nejen ze zaměstnané hospodyně, ale i ze psa náhodně nalezeného na pláži se okamžitě stává další člen rodiny. Atmosféru plnou pohody jen místy narušují zlověstné ozvěny totalitního režimu, jako jsou televizní reportáže o únosech zahraničních diplomatů, zmínky o zákazu nočních vycházek nebo ojedinělé záběry na vojenské vozy, které tu a tam projedou okolo pláže.

Náladotvorný úvod filmu nesoucí se v pozvolném tempu zabírá zhruba půl hodiny. Navzdory jeho neskromné délce ale dá i tak (a ještě s přihlédnutím k počtu postav různých příbuzných a kamarádů) docela práci zorientovat se v tom, kdo všechno do rodiny patří a která z dcer je která. Téhož výsledku by navíc Walter Salles nejspíš dokázal dosáhnout i na mnohem kratší ploše – k vytvoření dojmu dokonalého harmonického soužití mu bohatě stačí pár dobových záběrů, které zachytila ruční kamerou na filmový pás nejstarší z dcer. Dlouhý rozjezd nicméně ospravedlňuje fakt, že o to více pak vynikne kontrast s událostmi, k nimž dojde záhy a které rodinnou idylu drasticky naruší.

Selton Mello ve filmu Navždy s vámi / Ainda Estou Aqui
© Aerofilms
Jednoho dne totiž zaklepe na dveře několik mužů, kteří požadují od Rubense účast u blíže nespecifikované výpovědi. Když Rubens před odjezdem na vojenské ústředí mává na rozloučenou svým dětem, tak netuší, že je vidí v životě naposledy. Další muži hlídají zbylé členy rodiny, kteří marně očekávají otcův návrat. Centrální postavou se od té chvíle stává Eunice, která se sama o pár dní později ocitá v zajetí a je pod nátlakem nucena k sérii matoucích výslechů. Po devastujícím týdnu stráveném v pusté temné cele je propuštěna a vrací se k dětem. Musí se naučit vést domácnost, která je po manželově zmizení bez finančního příjmu. A co hůř, představitelé režimu v médiích únos jejího muže popírají a zametají pod koberec.

Snímek Navždy s vámi je v tomto ohledu výpovědí o zvěrstvech totalitního režimu, v němž bylo zatýkání, unášení a vraždění politických odpůrců nebo podporovatelů revolučních hnutí běžnou praxí. V zemích s fašistickou a komunistickou historií, tedy i ve většině států střední a východní Evropy, jde přitom o dobře známé téma, se kterým se diváci snadno ztotožní. Systematické porušování lidských práv a neustálé tutlání pravdy je pouze jedním z aspektů, které prohlubují bezmoc hlavní hrdinky vůči mocenskému státně-armádnímu aparátu. Diskurz o příznacích období vojenské diktatury je v Brazílii dodnes ožehavým tématem – mimo jiné proto, že tehdejší režim byl zodpovědný třeba i za rozsáhlou genocidu původního obyvatelstva a že představitelé orgánů vinění za tyto krvavé zločiny i vraždy politických vězňů nebyli nikdy potrestáni. Období vojenské diktatury nikdy nebylo státem oficiálně odsouzeno a rodiny obětí se nikdy nedočkaly spravedlnosti ani odškodnění.

Fotografie z filmu Navždy s vámi / Ainda Estou Aqui
© Aerofilms
Silný námět vycházející ze skutečných událostí by ovšem sám o sobě neuspěl, pokud by nebyl podpořen prvotřídní filmařinou. Herecké výkony jsou skvělé, a to včetně představitelů dětí. Fernanda Torres je v hlavní roli ženy, která je odhodlaná nikdy se nenechat zlomit a nikdy nepodlehnout žalu nebo zoufalství, naprosto vynikající. Nepotřebuje na sebe příliš strhávat pozornost a její výkon je překvapivě decentní a neokázalý, ale přitom zároveň plný emocí. Vyprávění je pečlivě strukturováno a výborně pracuje s motivem paměti, kdy se snímek i jeho postavy opakovaně vrací k upomínkám na rodinnou minulost a na zmizelého otce nejen prostřednictvím fotografií a dobových domácích videí, ale i skrze dialogy.

Nutnost uchovávat v paměti vzpomínky na konkrétní (nejen příbuzné) osoby a klíčové události, protože jedině tak jsou v našich myslích zas a znovu oživovány, se zračí i v dojemných (a přitom nepatetických) scénách ve finální části filmu, která operuje s několika významnými časovými skoky. Motiv paměti je vyzdvihován, ať už spolu dva sourozenci vzpomínají na přesný okamžik uvědomění, že se jejich otec již domů nevrátí, nebo když staré a Alzheimerovou chorobou stižené Eunice znenadání prozáří myšlenky pohled na televizní reportáž, v níž se mihne fotografie jejího manžela (v tu chvíli ji hraje již Fernanda Montenegro, která hrála hlavní roli pro změnu v Sallesově Hlavním nádraží, které bylo též nominované na Oscara).

Fotografie z filmu Navždy s vámi / Ainda Estou Aqui
© Aerofilms
Film Navždy s vámi není jen dramatem ženy nacházející se ve složité situaci, ani klišovitá připomínka toho, že na zločiny minulosti je potřeba neustále upomínat proto, aby se v budoucnu neopakovaly. Počin Waltera Sallese se zaměřuje na nepříliš známou etapu v historii jedné země a v životě jedné skutečné specifické rodiny, aby tím hovořil o obecnějších problémech všech lidí, kteří se kdy potýkali nebo potýkají s agresí států, které se na svých občanech i dnes dopouštějí násilí a bezpráví. A činí tak věcným a nenuceným způsobem, jenž je místy až strhující tím, jak efektivně dovede vyjádřit emoce nebo sílu něčího aktuálního prožitku i poměrně nenápadnými prostředky.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Český trailer k filmu Navždy s vámi


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY