Recenze: Film Napoleon zaujme velkolepostí, ke slavnému vojevůdci se staví výsměšně

Vydáno: 25.11.2023 10:30 - Jan Varga | foto: Movieplayer

Historický velkofilm režiséra Ridleyho Scotta nahlíží na život francouzského vojevůdce Napoleona Bonaparte (Joaquin Phoenix) z perspektivy jeho vztahu se šlechtičnou Josefínou (Vanessa Kirby), která byla jeho první manželkou.

NapoleonRecenzoval/a Jan Varga dne 25.11.2023 10:30. Historický velkofilm režiséra Ridleyho Scotta nahlíží na život francouzského vojevůdce Napoleona Bonaparte (Joaquin Phoenix) z perspektivy jeho vztahu se šlechtičnou Josefínou (Vanessa Kirby), která byla jeho první manželkou. Hodnocení: 3
Napoleon
Napoleon
Válečný / Drama / Historický / Akční
United States, 2023 , 158 min.

Režie: Ridley Scott
Scénář: David Scarpa
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba: Martin Phipps
Herci: Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Riana Duce, Ludivine Sagnier, Edouard Philipponnat, Miles Jupp, Scott Handy, Youssef Kerkour, John Hollingworth, Abubakar Salim

Česká premiéra: 23.11.2023

Hodnocení: 6/10

Distributor: Falcon


Napoleon hodnocení na Kinobox.cz: 69.12 %
Vanessa Kirby, Joaquin Phoenix ve filmu Napoleon / Napoleon
© Falcon
Film Napoleon natočil režisér Ridley Scott podle scénáře Davida Scarpa, s nímž momentálně spolupracuje i na pokračování populárního GladiátoraNapoleon je skutečným historickým velkofilmem ze staré školy, nejen co do epického rozsahu příběhu, jenž sleduje život korsického vojevůdce Napoleona Bonaparte (Joaquin Phoenix) v období bezmála třiceti let od jeho prvních vojenských vítězství za Velké francouzské revoluce až po smrt na ostrově Svaté Heleny, ale i z hlediska olbřímí stopáže, která čítá čtyři a půl hodiny. V plné palbě bude film časem dostupný na streamovací službě Apple TV+, jenž snímek produkovala. Do kin je nicméně uváděna jen výrazně zkrácená verze, která má „pouze“ dvě a půl hodiny.

Napoleon je tak dalším počinem v kariéře Ridleyho Scotta, jenž je do kin vyslán v sestřihu, jenž neodpovídá režisérově plné autorské vizi. Filmy jako Blade Runner nebo Království nebeské v kinech nejprve trpěly pod nánosem rozporuplných reakcí a pověst jim napravilo až dodatečné uvedení jejich režisérských verzí, doprovázených již výrazně pozitivnějšími ohlasy. U Napoleona se zdá, že se historie nejspíš znovu zopakuje. Zkrácený film se totiž na mnoha místech potýká se značnou vypravěčskou překotností a přílišnou zkratkovitostí, což ubírá výslednému dílu na koherenci a působivosti.

Joaquin Phoenix ve filmu Napoleon / Napoleon
© Sony
Od samého začátku se zhusta skáče v čase, spousta historických událostí se překlene jedinou kratičkou scénou a při znázorňování politického dění je potřeba si vystačit s náznaky. Divák je zasypáván množstvím vedlejších postav, které někdy jsou a někdy nejsou představeny v titulcích, a po vyřčení pár vět z děje zas nenávratně mizí. Z četných Napoleonových bitev snímek vyobrazuje pochopitelně jen ty nejslavnější, přičemž ale vojevůdcův postup v mocenské hierarchii je místy natolik zjednodušený až eliptický, že v jedné scéně se Napoleon klidně vrací do Francie z vyhnanství s rizikem, že bude opětovně zatčen a deportován, a hned v následující scéně místo toho opět velí obří armádě. Hektičnost a nutnost vynechat skoro dvě hodiny filmového vyprávění obírá snímek o hlubší kontext a postavy a jejich vztahy o detailnější nuance.

Oproti předchozímu Scottovu historickému filmu, jímž byl mnohem minimalističtější Poslední souboj, jenž díky postmodernímu stylu vyprávění, výraznému důrazu na propracovanost postav a práci s tématy relevantními i pro dnešní dobu působil jako svěží a živé dílo, je film Napoleon co do celkové formy a typu narace veskrze tradičním velkofilmem s epickými válečnými scénami a velkolepou dobovou výpravou, jehož postavy jsou ale o poznání plošší, a který se o jakékoli nestandardní pojetí nebo výraznější formální vybočení nepokouší. Několik inovativních prvků se v něm ale přesto najít dá.

Vanessa Kirby, Joaquin Phoenix ve filmu Napoleon / Napoleon
© Falcon
V první řadě je většina příběhu nahlížena z perspektivy vztahu Napoleona se šlechtičnou Josefínou (Vanessa Kirby), která byla jeho první manželkou, dokud si Napoleon po marném čekání na potomka nevymohl rozvod. Přestože v Napoleonově životě figurovalo předtím i poté velké množství jiných žen, tak film užívá jeho manželství a následné přátelství s Josefínou jako středobod vyprávění, což umožňuje nazírat na jeho osud zas z trochu jiného úhlu pohledu. Jejich vztah každopádně není (dost možná vinou zkrácené podoby filmu) natolik rozvinutý, jak by bylo třeba, a navíc prochází místy až absurdními dynamickými proměnami. V příběhu jsou z něj zachyceny jen ty vypjatější momenty, jelikož na romantiku a něžnosti patrně nezbyl čas. Když si pak ve druhé polovině filmu posílají již rozvedení bývalí partneři denně dopisy plné láskyplné oddanosti a jemných citů, je to v přímém rozporu s tím, že film jejich předchozí soužití vykreslil téměř výhradně skrze urážky nad neschopností počít dítě, hádky kvůli mileneckým aférám a scény vyobrazující Napoleonovu sexuální náruživost.

Druhým pozoruhodným aspektem je nápadný podvratný přístup k titulní postavě samotné. Napoleon z filmu vychází spíše v negativním světle jako ješitný a panovačný anti-hrdina poháněný touhou po moci, který se před bitvami potýká s nejistotou, a kdykoli nějak utrpí jeho ego, reaguje popudlivě, trucovitě a povýšeně. Dekonstrukci obrazu Napoleona jakožto mužné osobnosti dokonává i jeho zmíněný vztah s Josefínou, v němž vyvstávají na povrch Napoleonovy mnohé psychické problémy a komplexy. Napoleonova pozice vůči Josefíně navíc vyznívá spíše submisivně, jako kdyby ona ovládala jeho (Josefína byla ve skutečnosti oproti Napoleonovi o šest let starší, což by mnohé vysvětlovalo, zatímco ve filmu je to bohužel naopak – Joaquin Phoenix je o patnáct let starší než Vanessa Kirby a je to na něm vidět). Finální tečkou pro vítězoslavného stratéga je pak závěrečný titulek rekapitulující počty obětí na francouzské straně, které padly během napoleonských válek a při Napoleonově neúspěšném ruském tažení.

Fotografie z filmu Napoleon / Napoleon
© Deadline
Film si každopádně lze užít jako výpravný spektákl s hvězdným hereckým obsazením. Po technické stránce snímku není co vytknout, Ridley Scott si dává na dobové výpravě a na velkoleposti bitevních scén záležet (nejvýraznější je v tomto ohledu bitva u Slavkova, nabízející mimo jiné záběry zespodu zamrzlého rybníka, do nějž se skrz led tříštěný dělovými koulemi propadají těla vojáků) a neváhá místy i ohýbat historická fakta pro dosažení lepšího vypravěčského efektu. Herci a herečky podávají vesměs solidní výkony, výborné jsou kostýmy, masky, hudba i kamera rekonstruující na některých místech obrazy slavných malířů. Mnoho scén vyniká svou syrovostí, tuhle šokuje záběr na dělem prostřeleného koně, jindy zas překvapí brutalita, s níž jsou v ulicích potlačovány nepokoje.

Je klidně možné, že v nezkrácené podobě je film Napoleon komplexním a vrstevnatým mistrovským dílem, ale s jistotou to zatím tvrdit nelze. Navzdory brutálnímu zkrácení se z něj naštěstí ani zdaleka nestalo nesoudržné rozpadlé torzo, neb základní srozumitelnost si film ve většině případů zachovává, a dokonce subjektivně poměrně rychle uteče. Přesto je kvůli tomu na mnoha místech problematický a vzbuzuje pocit, že byl divák o mnohé ochuzen. Doporučení, jak s filmem naložit, je sporné. Počkat si na uvedení plné verze a vidět film v kompletní formě se sice jeví jako strategičtější tah, zas se tím ale připravíte o možnost vidět větší část Scottova eposu na velkém plátně. Což by byla docela škoda.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Český trailer k filmu Napoleon


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY