Téma: Pán výbuchů v říši reklamy

Vydáno: 04.07.2011 13:00 - Natálie Bergerová | foto: Bontonfilm

Víte, co mají společného push-up košíčky Victoria's Secret, americká automobilová klasika Chevrolet, džíny Levi's, americká mlékárenská asociace a transformeři? Všem těmto "hračkám" vylepšil jméno pán výbuchů a mistr awesome - Michael Bay.
"Dokonalá reklama vás omráčí: je chytrá, zůstane vám v paměti, bude se o ní mluvit a nakonec se stane součástí popkultury. Perfektní spot je ten, ze kterého je váš klient na prášky. Ale to musíte překonat. Televizní publikum je totiž ještě větší než to filmové - a to už je sakra výzva." Michael Bay.
Guru Olivier Toscani o reklamě řekl, že je to jen navoněná zdechlina. Tato říše zdechlin, klientů na zabití a soutěživých žraloků však slouží jako bohatá líheň talentovaných filmových režisérů. V reklamní branži začínal David Fincher, který od nezapomenutelných reklamních filmů zběhl k hudebním videoklipům a posléze k filmu, podobnou cestou se vyšvihl i režisér Skály a série Transformers Michael Bay. Dalšími následovníky jsou tvůrci jako Spike Jonze, režisér 500 dní se Summer a dalšího Spidermana Marc Webb nebo Mark Romanek. Výjimečnou pozici má na poli reklamní fantazie i francouzský hračička Michel Gondry, který svou trademarkovou vypiplanost a fantazii uplatnil ve velkých i malých filmech.
Dobytí Hollywoodu ale neznamená, že se režisérské hvězdy od svých reklamních kořenů odřízly, naopak je pravidlem, že si tu a tam na živobytí přilepšují. Samostatnou kapitolou jsou pak tvůrci, kteří v mládí reklamy netočili, ale dostali nabídku natočit reklamu až jako slavná jména. A reklama je i pro respektovaného režiséra výborný trénink na maraton filmového natáčení. David Fincher, přemýšlivý režisér filmů jako Sedm, Zodiac nebo Klub rváčů, založil v roce 1986 reklamní společnost Propaganda films, kde začínala celá řada dnešních filmových tvůrců.
Jeden z těch, kteří tam začínali, byl i jistý Michael Bay, který si později založil svou vlastní reklamku The Institute. Chlapík, který už v patnácti kreslil storyboardy pro George Lucase. Je zároveň také jedním z těch, kteří prošli celým koloběhem reklamní dvouminutovky od stádia bezejmenného nýmanda, aby se poté k reklamě vrátili jako velká režisérská esa.
Reklamní kampaň americké mlékárenské asociace (1993)
Michael Bay ve svých začátcích ještě nemohl spoléhat na svůj trademarkový vzorec "výbuch - západ slunce - výbuch", ani precizovat své pověstné zpomalovačky a oblety. Kdopak z fanoušků krále popcornu a obdivovatele armádní techniky by práci svého idola poznal v jedné z nejznámějších amerických reklamních kampaní na mléko Got Milk z počátku devadesátých let? Toto je Bay, kterému ještě doslova teče mléko po bradě.


Levi's, reklama Elevator Fantasy (1999)
Krásná žena, sexuální napětí, bujná mužská fantazie a stísněný výtah. Asi nejslavnější Bayova džínová reklama prokazuje, jak efektivně dokáže pracovat na zatraceně svůdném vizuálu a stále se vejít do cudných mantinelů. Stejně jako ve svých filmech používá i v této reklamě na levisky vnadidla, která rozkrok průměrného teenagera vyboulí k nesnesení. Ostatně tento talent zaútočit na pudovou stránku diváka se hodí, kdykoli pracuje na trailerové kampani ke svým filmům.


Chevrolet: American revolution, General Motors (2007)
Klasická ukázka marketingové symbiózy. Když General Motors půjčoval Bayovi svoje autíčka, chtěl výměnou několik reklam točených od země, utopených v oranžádě a trademarkově epických obletech. Michael Bay si tu natrénoval pár triků z Optimovy choreografie (otočky o 180 stupňů a další prostocviky na všech čtyřech), přidal okouzlené chlapečky za plotem (navlas stejný záběr najdete v jeho Pearl Harboru) a v létě už chevrolety létaly z garáží jako banány na předvánočním trhu. Tento spot navíc krásně vyjadřuje Bayův současný přístup k reklamnímu filmmakingu - hezké obrázky bez artových kudrlinek, které překračují předepsaný rámec jen technickou kvalitou. Doby snílků ve výtahu jsou zřejmě nenávratně pryč, ale co se týče vršení epických výjevů do úsporných časových ploch, nemá konkurenci.


Verizon FIOS (2008)
Ale tady pána výbušnin s pověstnou kšticí poznáváte osobně - tuto reklamu nejen režíruje, ale dokonce si v ní i zahraje. Michael Bay nového tisíciletí už vystupuje jako marketingový produkt sám o sobě, se svým nezaměnitelným brandingem. Proto jde o ostře toxickou koncentraci toho, co má na světě nejradši: výbuchy, transformery, techniku a slovo "awesome". A umí si to užít tak, že jako u všech skvělých reklam úplně zapomenete, na jaký produkt to vlastně bylo. Ósm.


Victoria's Secret (2010)
Fanoušci Megan Fox házeli vzteky vidle na Bayovu kalifornskou haciendu, když prostořekou sexbombu vyšoupl ze třetího dílu Transformerů a dosadil místo ní britské nedochůdče Rosie, andílka spodního prádla od Victoria's Secret. Tato vysoce explozivní reklama z loňského roku, v níž si režisér Bay z velvyslankyň dobrého pozadí udělá nebezpečnou armádu, to částečně vysvětluje. Nebo snad ne?



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY