Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Asteroid City

Recenze: Wes Anderson ve filmu Asteroid City zvážněl, poprvé zkusil i sci-fi prvky

Vydáno: 28.06.2023 12:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: ComingSoon

Novinka Wese Andersona se odehrává v 50. letech v nevadském pouštním městečku. Krom osobité režisérovy vizuální estetiky snímek nabízí i meta-rovinu pojednávající o tvorbě fikce a o vztahu mezi umělcem a jeho dílem.

Asteroid CityRecenzoval/a Jan Varga dne 28.06.2023 12:30. Novinka Wese Andersona se odehrává v 50. letech v nevadském pouštním městečku. Krom osobité režisérovy vizuální estetiky snímek nabízí i meta-rovinu pojednávající o tvorbě fikce a o vztahu mezi umělcem a jeho dílem. Hodnocení: 3

Asteroid City

Asteroid City
Drama / Komedie / Romantický / Sci-Fi
Německo, 2023 , 105 min.

Režie: Wes Anderson
Scénář: Wes Anderson, Roman Coppola, Wes Anderson
Kamera: Robert Yeoman
Hudba: Alexandre Desplat
Herci: Bryan Cranston, Edward Norton, Jason Schwartzman, Jake Ryan, Scarlett Johansson, Grace Edwards, Maya Hawke, Rupert Friend, Jeffrey Wright, Hope Davis, Steve Park, Liev Schreiber, Aristou Meehan, Ethan Josh Lee, Sophia Lillis

Česká premiéra: 22.06.2023

Distributor: CinemArt

Asteroid City hodnocení na Kinobox.cz: 60.40 %
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Scarlett Johansson ve filmu Asteroid City / Asteroid City
© CinemArt
Nový film režiséra a scenáristy Wese Andersona (Život pod vodou, Až vyjde měsíc) se odehrává ve fiktivní nevadské pouštní lokaci zvané Asteroid City, jíž dal jméno blízký kráter vzniklý po dávném dopadu meteoritu. Oproti názvu ale nejde ani tak o městečko jako spíš o putovní místo tvořené výzkumnou laboratoří, čerpací stanicí, bistrem, motelem pro turisty a nedostavěným kusem silničního nadjezdu. Občas tudy projíždí vlak a nedaleko probíhají testy jaderných zbraní. Nejen sporadická přítomnost atomových hřibů, ale i celková dobová stylizace odpovídá 50. létům minulého století.

Do Asteroid City přijíždí čtveřice nebývale inteligentních teenagerů, aby se zde zúčastnila každoročního slavnostního vyhlášení soutěže nejlepších školních vědeckých projektů. Nadané středoškoláky doprovází rodiče (nebo alespoň jeden rodič) a případně též další rodinní příslušníci. Mezi nimi jsou i čerstvě ovdovělý válečný fotograf (Jason Schwartzman) a známá filmová herečka (Scarlett Johansson), které svede dohromady sdílená zádumčivost a vzájemné porozumění. Směsici postav různých generací doplňují vedlejší figurky úslužného ředitele motelu (Steve Carell), odměřeného dědečka (Tom Hanks), zapálené vědkyně (Tilda Swinton), svérázného automechanika (Matt Dillon) a dalších, včetně skupiny country muzikantů, školní exkurze a několika příslušníků americké armády.

Jason Schwartzman, Matt Dillon ve filmu Asteroid City / Asteroid City
© CinemArt
Děj pak sestává především z četných verbálních interakcí jednotlivých postav, jež se přibližně v polovině filmu stanou svědky setkání s mimozemšťanem a jsou následkem karantény nuceny setrvat uprostřed pouště déle, než původně plánovaly. Příběh je to jednoduchý, struktura filmu je však složitější. Anekdotické události v Asteroid City (barevné a širokoúhlé) jsou totiž ve skutečnosti dějem stejnojmenné divadelní hry, jejíž jednotlivá dějství rozdělují snímek do kapitol. Souběžně s onou hrou přitom sledujeme i příběh jejího vzniku (černobílý a ve čtvercovém formátu), doplněný o scény z divadelního zákulisí a stylizovaný do podoby starých televizních pořadů. V této meta-rovině vystupují zejména postavy dramatika a autora Asteroid City (Edward Norton), divadelního režiséra (Adrien Brody) nebo vypravěče, který diváky celým pořadem provází (Bryan Cranston). Postavy ze samotné hry jsou zde přítomny jako herci a herečky vedení učitelem herectví (Willem Dafoe).

Po filmech Grandhotel Budapešť a Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun se tak Wes Anderson opět uchyluje k rámcovému vyprávění, využívá jej však jinak než doposud. Dění v Asteroid City jím obohacuje o kontext, když ukazuje, že stejnou melancholii a existenciální úzkostí, kterou projevují jeho hlavní aktéři, prožívali též tvůrci hry, tedy její autor a režisér. Neustálé přepínání mezi oběma liniemi nicméně vede i k narušování plynulosti vyprávění, stejně jako další zcizující prvky zvýrazňující vypravěčský odstup, kupříkladu když se obě roviny jakoby omylem prolnou a herci začnou vědomě vypadávat ze svých rolí a rozebírat smysl vlastních motivací. Scény „ze zákulisí“ navíc v Andersonově podání paradoxně působí mnohem méně realisticky než bizarní dění v přiznaně umělém pouštním městečku.

Tom Hanks, Hope Davis, Tony Revolori ve filmu Asteroid City / Asteroid City
© CinemArt
Je osvěžující, že film Asteroid City v jedné své rovině předestírá intelektuální a k analýzám vybízející konceptuální úvahu pojednávající o tvorbě fikce a o vztahu mezi umělcem a jeho dílem. Tu ale snadno přebíjí rovina druhá, zasazená do nevadské pouště, která je realizovaná mnohem důsledněji a vzhledem k vyšperkovanému vizuálnímu pojetí plnému nápaditých detailů a hravých gagů i atraktivněji. Podobný nesoulad je vidět i v práci s postavami, kdy je sice do popředí stavěna dvojice posmutnělých hrdinů vyrovnávajících se s tématem smrti a marnosti života, leč citové napojení na ně znemožňuje snaha vytvořit okolo nich vděčný zdroj humoru v podobě silně kontrastního panoptika výstředních vedlejších postaviček a jejich mnohdy absurdních mikropříběhů.

Nezaměnitelný rukopis Wese Andersona je zřejmý už od úvodních titulků. Pečlivě komponované záběry, pastelová retro stylizace, nápaditá mizanscéna s drobnými vizuálními vtípky v prvním i druhém plánu, hbité košaté dialogy, plejáda slavných hereckých tváří i v těch nejmenších roličkách, roztomilá výprava těžící z viditelného používání modelů i jemný minimalistický humor prezentovaný s vážnou tváří, to vše je přítomno zcela konzistentně od začátku do konce. Krom zjevného upuštění od nadužívání středových kompozic tak změny spočívají zejména ve vyznění filmu a v používání nezvyklých žánrových propriet.

Fotografie z filmu Asteroid City / Asteroid City
© CinemArt
Komediální ladění filmu totiž tentokrát výrazně ustupuje mnohem zasmušilejší náladě, jíž se oddávají jednotliví ztrápení hrdinové řešící všelijaké osobní, rodinné, vztahové či profesní krize, čímž se Anderson v podstatě vrací ke kořenům vlastní tvorby. Žánrově zas poprvé zabrousil do sci-fi, jímž vzdává hold naivním vědecko-fantastickým filmům a televizním seriálům z 50. let. Snímek mimo to obsahuje například i prvky westernu nebo animovaných grotesek. V některých ohledech je tak oproti předchozím nedávným počinům Wese Andersona znát v jeho stylu mírný odklon, přesto ale režisér povětšinou spíše jen permutuje vlastní dosavadní postupy, než že by přicházel vyloženě s něčím novým.

Jakožto osobitý autorský filmař je Wes Anderson stále věrný své typické obrazové estetice, což je zároveň jeho předností i slabinou. Jeho filmy jsou totiž na jednu stranu pořád originální a výlučné svým jednotným stylem, na stranu druhou však čím dál znatelněji upadají do pouhé manýry, která je překážkou k hlubšímu proniknutí k postavám a jejich emocím. A právě melancholické postavy zažívající magicky poetické situace nebo lehké záchvěvy hlubokých emocí bývaly v jeho nejlepších filmech spolu s výraznou a nápaditou výtvarnou formou tou nejsilnější složkou.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Český trailer filmu Asteroid City

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Box office: 10.víkend
Box Office: Mickey 17 neoslnil Premiéra sci-fi Mickey 17 oscarového Bong Joon-hoa sesadila z vedoucí pozice Captaina Americu, ale o hvězdný start se nejednalo. čtěte zde
Vydáno: 10.03.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Moře na dvoře 4/10
Recenze: Komedie Moře na dvoře stojí na náhodách a telenovelových zvratech V novém snímku od tvůrců komedií Ženy v běhu nebo Sladký život hraje Ondřej Vetchý výrobce a opraváře houslí, kterému doktoři odhadnou po nálezu nádoru už jen dva měsíce života. čtěte zde
Vydáno: 08.03.2025 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 7. 3. 2025 - 13. 3. 2025
TV tipy: Krotitelé duchů se přes řeku a do stínu stromů vydali pro špinavý prachy V tomto týdnu je nabídka televizí poměrně zajímavá a najdete v ní hned dvě relativně atraktivní premiéry. Tou první je nejnovější počin do ságy Krotitelé duchů, druhou pak trochu netradičně pojatý horor Všechno nejhorší.... čtěte zde
Vydáno: 07.03.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 10. týden
Kinopremiéry: Věčný Mickey je queer a zakládá moře na dvoře Jasným komerčním hitem v kinech na počátku března by měla být česká komedie Moře na dvoře. Náročnější divák pak dá přednost spíše satiře Mickey 17 s Robertem Pattinsonem nebo dramatu Queer s Danielem Craigem.... čtěte zde
Vydáno: 05.03.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 9. týden
Top 20 ČR: Bridget Jones znovu na čele V kinech momentálně kraluje Bridget Jones: Láskou šílená a sekundují jí Captain America: Nový svět a domácí komedie Na plech. čtěte zde
Vydáno: 04.03.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Oscar 2025: filmem roku je Anora (03.03.2025 04:51 v Novinky | Zprávy)
- Freaky Tales (19.02.2025 14:35 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Epické drama Brutalista je hereckým koncertem Adriena Brodyho (10.02.2025 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Jurský svět: Znovuzrození (06.02.2025 09:30 v Novinky | Trailery)
- Kinopremiéry: Brutalista bez trenek zachraňuje Emmanuelle a snaží se stihnout poslední uzávěrku (05.02.2025 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Neznámý Bob Dylan doplul s vlčím mužem a Zlatovláskou na rudý ostrov (22.01.2025 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Chladnokrevní narkomani podstupují lekce neslušného chování (17.01.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: 12 nejočekávanějších filmů roku 2025 (12.01.2025 12:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Králíček Petr a hrbáč řeší vraždu v Londýně (10.01.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zlaté glóby ovládla Emilia Pérez a Šógun (06.01.2025 18:27 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Nosferatu je poctou stoleté hororové klasice, podobné horory se dnes již netočí (04.01.2025 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Za oponou velehor prožívá Nosferatu kočičí odyseu (01.01.2025 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Borat a bratři doručili francouzskou depeši a dostali doživotí (27.12.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Seveřan přišel v noci do země nomádů, kde ucítil dotek medúzy (06.12.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Heretik strávil ve vedlejším pokoji víkend v Taipei (20.11.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: Oscar 2024: jací jsou favorité? (09.11.2024 13:30 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   06/2025

Brutalista
8/10

László Tóth (Adrien Brody) býval architektem evropského věhlasu, než z něj v koncentračním táboře kvůli jeho židovskému původu udělali pouhé číslo čekající na smrt. V českých kinech se hraje Brutalista.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe