Recenze: Dungeons & Dragons: Čest zlodějů je pohodovou zábavou pro celou rodinu

Vydáno: 30.03.2023 07:30 - Vratislav Šálek | foto: Dicebreaker

Po mnoha letech do kin přichází nová adaptace populární deskovky Dračí doupě, tentokráte však pod původním názvem Dungeons & Dragons a s podtitulem Čest zlodějů. Dopadla lépe než drtivá většina předchozích?

Dungeons & Dragons: Čest zlodějůRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 30.03.2023 07:30. Po mnoha letech do kin přichází nová adaptace populární deskovky Dračí doupě, tentokráte však pod původním názvem Dungeons & Dragons a s podtitulem Čest zlodějů. Dopadla lépe než drtivá většina předchozích? Hodnocení: 3.5
Dungeons & Dragons: Čest zlodějů
Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves
Komedie / Fantazie / Akční / Dobrodružný
USA, 2023 , 134 min.

Režie: John Francis Daley, Jonathan M. Goldstein
Scénář: Jonathan M. Goldstein, John Francis Daley, Michael Gilio, Chris McKay
Kamera: Barry Peterson
Hudba: Lorne Balfe
Herci: Chris Pine, Michelle Rodriguez, Regé-Jean Page, Justice Smith, Sophia Lillis, Hugh Grant, Chloe Coleman, Daisy Head, Kyle Hixon, Spencer Wilding, Will Irvine, Nicholas Blane, Bryan Larkin, Sarah Amankwah, Colin Carnegie

Česká premiéra: 30.03.2023

Dungeons & Dragons: Čest zlodějů hodnocení na Kinobox.cz: 81.37 %
Desková hra Dungeons & Dragons (česká verze se jmenuje Dračí doupě) patří dlouhá léta k těm vůbec nejpopulárnějším, které se nacházejí na trhu. Proto není divu, že Hollywood čas od času přijde s nápadem, že by bylo dobré ji převést do filmové podoby. Skoro vždy to ale skončí katastrofou, třeba jako před třiadvaceti lety, kdy se natáčelo i v tuzemsku. O mnoho lépe pak nedopadla ani další dvě pokračování. Fanoušci hry si tak stále musí vystačit s pozapomenutým animovaným seriálem, který její podstatu vystihl asi nejlépe. Aktuálně ale mohou vyrazit do kina na adaptaci nejnovější, která ji chce důstojně přenést do jedenadvacátého století.

Chris Pine, Michelle Rodriguez ve filmu Dungeons & Dragons: Čest zlodějů / Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves
© Paramount Pictures
Jejím hlavním hrdinou je potulný zpěvák Edgin, který se krom svého hlasu živí i jako zloděj, který krade věci jedněm a přeprodává je druhým. Je to sice práce, kde každou chvilku strká hlavu do oprátky, vždy má ale štěstí a uteče. Jenže štěstěna nemůže trvat věčně a nyní ho opustila, protože sebral něco, co se vůbec nemělo dostat do cizích rukou, navíc to do těchto rukou dobrovolně vložil. Tím se spustil dominový efekt, který může otřást celým světem. Jelikož ale Edgin má přece jen trochu hrdosti, pokusí se se svými přáteli situaci napravit, což ale nebude vůbec jednoduché a výsledek je hodně nejistý.

Látky se chopilo režijní a scenáristické duo John Francis Daley a Jonathan M. Goldstein, které pochopilo, že něco podobného seriózně natočí jen velmi komplikovaně, proto se rozhodlo pro odlehčený přístup a celkový nadhled. Atmosféra je tedy od počátku hodně pohodová a je z ní znát, že tvůrci se opravdu neberou moc vážně. A je to jedině dobře, protože mají alespoň prostor pro špičkování mezi jednotlivými postavami a vršení jednotlivých atrakcí. Navíc dostali poměrně štědrý rozpočet, který je také hodně znát, takže vizuálně vše až na výjimky vypadá fantasticky.

Justice Smith, Chris Pine, Michelle Rodriguez ve filmu Dungeons & Dragons: Čest zlodějů / Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves
© Paramount
Ti, kteří by nevěděli, že film je adaptací deskové hry, mohou klidně nabýt dojmu, že originál je počítačová hra, protože příběh víc než co jiného připomíná právě tu. Není tedy nikterak celistvý, protože postavy jen a pouze plní jednotlivé úkoly, které je posouvají ke konečnému cíli, tedy splnění původní mise. A je tak vlastně jedno, že o nějaké komplexnosti nebo větší promyšlenosti nemůže být řeč. Je to dáno i tím, že tempo je mimořádně svižné, pořád se něco děje a objevují se nové a nové výzvy, které mají ke stereotypu hodně daleko.

Sympatické je i obsazení, protože titulní roli ztvárnil Chris Pine, který je zároveň jedním z producentů a nadšení pro látku je z něj vidět v podstatě v každé chvíli, protože si úlohu očividně užívá a jeho Edgin je zloděj-sympaťák, který má rošťácké charisma a pro hlášku nejde daleko. Podobně je na tom Michelle Rodriguez, která s ním má výbornou souhru a i jí se hláškování daří. Příjemným překvapením pak jsou méně známí Justice SmithSophia Lillis a Regé-Jean Page. Jen Hugh Grant je jako záporák už trochu ohraný a v tomto případě i otravný a nezajímavý, navíc úděsně přehrává. Naštěstí ale jeho přítomnost není častá a po většinu stopáže se de facto neobjevuje.

Hugh Grant ve filmu Dungeons & Dragons: Čest zlodějů / Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves
© Paramount
Na překvapivě příjemném výsledku už toho moc nezmění ani to, že i přes velký rozpočet nejsou některé triky úplně dokonalé a jejich digitální původ je dost poznat. Samotná délka pak je lehce přepálená, což je nejviditelnější v závěru, který má asi tři konce a akční scény už jsou v něm dost generické, protahované a lehce ubíjející. Ani humor nefunguje úplně vždy a některé vtipy už jsou tlačeny hodně na sílu a působí spíš křečovitě a nuceně než přirozeně vtipně.

Přes veškeré nedostatky nemohlo Dungeons & Dragons: Čest zlodějů dopadnout o moc lépe a v rámci možností z něj tvůrci vytěžili absolutní maximum. Nakonec je to typ filmu, který v kinech v současnosti chybí, protože svým způsobem uspokojí všechny - děti se budou bavit střídáním různých atrakcí a příšer a dospělí si nebudou připadat jen jako trpěný doprovod, ale i oni ocení v určitých chvílích humor, hodně slušnou akci a celkovou pozitivní (nikoli však přehnaně) energii, která se na diváka přenáší. A troufnu si říct, že o to šlo tvůrcům především.

Oficiální český trailer filmu Dungeons & Dragons: Čest zlodějů / Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves