K tomu zajímavějšímu, co televize v tomto týdnu nabídnou, určitě patří premiérová uvedení dvou méně nápadných a v kinech příliš nenavštěvovaných českých dramat Chyby a Marťanské lodě. Výraznější tip tentokrát nehledejte.
Samé štěstí (
Pure Luck) (pátek 3. 3., Nova Cinema, 16.35 - 18.20 / neděle 5. 3., 07.10 - 09.00 / pondělí 6. 3., 05.00 - 06.45)
© Movie Poster Shop
Kriminální komedie z počátku devadesátých let je hollywoodským remakem francouzské komedie
Kopyto, čemuž výsledek také odpovídá. Režírující
Nadia Tass se v ní originálu drží skoro doslova a moc odboček si nedovoluje, což je na jednu stranu dobře, protože atmosféra je tím pádem poměrně solidní a příběh zábavný, na tu druhou ale rázem nemá moc co nabídnout, protože ti, kteří ho znají, nemají být čím překvapeni a jen se utvrdí v tom, že předloha je ve všem lepší. Tempo je naštěstí dost svižné a stopáž natolik střídmá, že se nuda dostaví jen málokdy. Titulní role dostali na starost
Martin Short a
Danny Glover, kteří rozhodně nejsou špatní, ale neprobíhá mezi nimi potřebná chemie a nefunguje ani ztřeštěnost jejich postav. Nenáročná, ale ne úplně zajímavá oddechovka na páteční podvečer.
Zajímavost: Jde o první a vůbec jediný film režisérky, který natočila pro americké studio.
Originální trailer filmu Samé štěstí / Pure Luck
Roxana (
Roxanne) (pátek 3. 3., Paramount Network, 20.00 - 22.25 / neděle 5. 3., 15.30 - 17.55)
© Amazon.com
Romantická komedie z druhé poloviny osmdesátých let je hodně zajímavou variací na slavnou hru
Edmonda Rostanda Cyrano z Bergeracu. Režírující
Fred Schepisi ji sice neadaptuje úplně přesně, nicméně dostal k dispozici scénář hlavní hvězdy filmu
Steva Martina, který si bere ty nejdůležitější prvky a dává je dohromady ve velmi chytrý, inteligentní a lehce ironický příběh, který bez problému funguje. Pak už stačilo dodat jen příjemnou a odlehčenou atmosféru, slušnou romantickou linii a několik výborně zrealizovaných scén, které jsou zábavné, pobaví a v hlavě zůstanou ještě dlouho po skončení. Pozitivem budiž i rozumná stopáž, v níž není prostor na nudu a v kombinaci se svižným tempem rychle uteče. Ústřední hvězdu v hlavní roli doplňuje výborná
Daryl Hannah a mezi oběma probíhá potřebná chemie, dále se objeví třeba
Rick Rossovich,
Shelley Duvall nebo
John Kapelos. Nepříliš známý tip.
Zajímavost: Martin se krom scénáře a hlavní role podílel i na produkci.
Oficiální trailer filmu Roxana / Roxanne
Egypťan Sinuhet (
The Egyptian) (sobota 4. 3., ČT2, 20.00 - 22.25)
© IMDb
Historické drama z první poloviny padesátých let je v tuzemsku známé jen velmi málo a oficiálně se nikde sehnat nedá. Režírující
Michael Curtiz v něm adaptoval slavný román
Miky Waltariho, který ale vzhledem k jeho tloušťce dost zásadně zjednodušil a soustředil se jen na jednu dějovou linii. To je kámen úrazu pro znalce předlohy, kterým budou chybět značný filozofický přesah, podrobné cestopisné pasáže a silnější romantická linie, vadit jim naopak bude velké množství zbytečně patetických dialogů, které mnohdy nikam nevedou. Výprava je nicméně na svou dobu velkolepá, lokace značně atraktivní a kostýmy nádherné, chybět pochopitelně nesmí typické syté barvy, za zmínku stojí i na Oscara nominovaná kamera. V obsazení vyniká
Peter Ustinov, kterému dělají společnost třeba
Victor Mature,
Jean Simmons,
Gene Tierney,
Bella Darvi nebo
Edmund Purdom. Samozřejmostí je trochu přetažená délka, která byla pro toto období typická. Tip pro milovníky klasického Hollywoodu.
Zajímavost: Studio plánovalo natočit i seuqel snímku, jeho finanční úspěch ale nebyl dostatečný, tudíž se od této myšlenky upustilo.
Originálnmí trailer filmu Egypťan Sinuhet / The Egyptian
To je Elvis (
This Is Elvis) (sobota 4. 3., ČT art, 20.15 - 21.55 / pondělí 6. 3., 00.00 - 01.40)
© IMDb
Hudební dokument z počátku osmdesátých let obecně moc známý není, což je rozhodně škoda. Režírující a scenáristická dvojce
Andrew Solt a
Malcolm Leo v něm totiž velmi citlivě zkombinovala hodně unikátní a nikdy neviděné archivní záběry ze života hudební ikony a několik hraných pasáží, které nepůsobí navíc, ale jen dotváří velmi specifickou atmosféru, především ale po celou dobu není mezi oběma přístupy poznat rozdíl. Velmi svižné tempo a střídmá stopáž zapříčíní, že výsledek nemá slabé místo, je chvílemi hodně strhující a přináší neznámé informace i zpěvákovým věrným fanouškům. Oba tvůrci navíc celý jeho příběh odvypráví chronologicky a natolik atraktivně, že divák nemá pocit, že něco zásadního chybí. Pozitivem budiž i to, že ačkoli jde o autorizovaný portrét, nevyhýbá se temnějším momentům a je poměrně bez příkras. Diváci se pak pochopitelně dočkají i legendárních hitů v mnohdy trochu jiném koncertním podání. Tip nejen pro fanoušky hudební legendy.
Zajímavost: Natáčení začalo v květnu 1980.
Originální trailer filmu To je Elvis / This Is Elvis
Marťanské lodě (sobota 4. 3., ČT art, 21.55 - 23.10)
© Falcon
Předloňské tuzemské romantické drama se objevilo i v kinech, velkou stopu v nich ale nezanechalo. Debutující režisér
Jan Foukal ale velké ambice neměl, protože se soustředil na hodně nenápadný, ale působivý příběh, který je atraktivnější tím, že se skutečně stal brněnskému hudebníkovi
Martinu Evženu Kyšperskému, jenž si také zahrál hlavní roli, čímž z něj udělal poměrně autentickou podívanou, která se asi dá částečně chápat jako terapie. Jeho partnerku ztvárnila
Eliška Křenková, která je herecky lepší a přirozenější, nicméně zvláštní chemie mezi nimi probíhá a jejich křehká romance je zachycena velmi dobře. O to víc mrzí, že s postupujícím časem se atmosféra vytrácí, děj se zvláštně tříští a tvůrce jako by si ukousl větší sousto, než dokáže snést a výsledek tak působí trochu prázdně. A je to škoda, protože tempo je hodně příjemné a z tvůrčího přístupu lze cítit vnitřní poctivost a snahu o empatii. Trochu náročnější tip.
Zajímavost: Podtitul filmu zní:
O lásce, odplouvání a múzách.
Originální trailer filmu Marťanské lodě
Chyby (sobota 4. 3., ČT1, 22.25 - 00.00)
© kfilmu
Dva roky staré tuzemské romantické drama kiny spíše prošumělo a zůstalo tak trochu nedoceněné. Na Českého lva nominovaný režisér
Jan Prušinovský v něm znovu zachytil typicky vesnickou svéráznost, ale udělal to tak, že nikoho neuráží ani nekarikuje. O něco silnější je v první polovině, kdy buduje nepravděpodobný, ale křehký vztah dvou lidí, kteří o sobě pochybují a moc se do něj pouštět nechtějí. Když se odhalí tajemství hlavní hrdinky, děj se začne stáčet k očekávatelným zápletkám a klišé, která ale naštěstí nejsou moc otravná a tvůrci umožní pohrát si s charaktery některých postav. Výsledku výrazně pomáhá neokoukané obsazení, jemuž dominuje Českým lvem oceněná
Pavla Gajdošíková, jejímž partnerem je na stejnou cenu nominovaný a velmi dobrý
Jan Jankovský, nominace se pak dočkala i
Eva Hacurová. Tempo asi mohlo být o něco svižnější, největším problémem ale zůstává silně nerealistický závěr. Příjemný a nenápadný tip, o němž se více dočtete v naší
recenzi.
Zajímavost: Natáčení probíhalo mimo jiné v Příbrami, Berouně nebo v Žilině.
Originální trailer filmu Chyby
Denní světlo (
Daylight) (sobota 4. 3., Nova, 23.35 - 01.35 / středa 8. 3., Nova Cinema, 00.55 - 03.00)
© Impawards
Dobrodružné drama z druhé poloviny devadesátých let je matným pokusem o thriller, které se tehdy točily ve velkém množství. Režírující
Rob Cohen v něm zaujme především zvukovou stránkou, která je perfektní a vysloužila si i oscarovou nominaci. Atraktivní je i samotný úvod, která má hutnější atmosféru a vrcholí velmi dobrou scénou havárie v tunelu. Následně ale diváka zavalí tuny očekávaných klišé a předvídatelný příběh, v němž opravdu není žádné překvapení. Přestává fungovat i atmosféra a snímek se tak mění v čekání na generický závěr. Výsledek tak krom technické stránky drží nad vodou pár akčních momentů, svižné tempo, hodně solidní soundtrack a
Sylvester Stallone v titulní roli, který je sice toporný, svým charismatem to ale do značné míry kompenzuje, vedle něj se pak objeví třeba ještě
Amy Brenneman,
Viggo Mortensen nebo
Jay O. Sanders. Naprosto nenáročná záležitost na sobotně-nedělní noc.
Zajímavost: Všechny scény v tunelu byly natáčeny ve slavných římských studiích Cinecitta.
Originální trailer filmu Denní světlo / Daylight
3:15 zemřeš (
The Amityville Horror) (neděle 5. 3., Nova Cinema, 23.00 - 00.40 / úterý 7. 3., 00.30 - 04.35)
© The Movie Database
Téměř dvě dekády starý thriller je hodnocen dost rozporuplně, za což jednoznačně mohou divácká očekávání. Tehdy debutující režisér
Andrew Douglas v něm totiž vychází ze skutečných událostí, které se odehrály v městě Amityville a byly už mnohokrát zfilmovány. On je ale pojal po svém a prakticky rezignoval na přímočaré hororové podání, ale pokusil se o psychologické drama, v němž vraždy nejsou zobrazovány a zabíjení v něm není tak důležité. To se mu bohužel úplně nepovedlo, protože ačkoli mu funguje hutná a nepříjemná atmosféra, v níž výborně pracuje se zvuky a ruchy a snaží se prodat duchařský motiv, tak sám sobě trochu podřezal větev naprosto zbytečným akčním závěrem, který právě splňuje ony slasherové požadavky, a ještě zbytečnějším dovětkem, který nefunguje po žádné stránce. Titulní roli si zahrál velmi dobrý, ačkoli místy prkenný
Ryan Reynolds, jemuž sekundují třeba
Melissa George,
Jesse James,
Philip Baker Hall nebo
Chloë Grace Moretz. Tip, který doplácí na to, že by rád uspokojil všechny.
Zajímavost: Reynolds v mnoha scénách nosil kontaktní čočky, aby jeho oči vypadaly tmavěji a strašidelněji.
Oficiální trailer filmu 3:15 zemřeš / The Amityville Horror
Stavisky (
Stavisky) (pondělí 6. 3., Prima Max, 15.35 - 17.55 / úterý 7. 3., 13.50 - 16.05)
© IMDb
Francouzsko-italské drama z první poloviny sedmdesátých let je v našich končinách známé jen minimálně a skoro vůbec se nevysílá. V tomto případě je důvod zcela jasný, neboť pro jeho plné pochopení je potřeba být lehce obeznámen s francouzskými reáliemi třicátých let a znát tehdejší významné postavy. Režírující
Alain Resnais na tom totiž do značné míry postavil děj, který kombinuje flashbacky, později flashforwardy a právě velké množství charakterů, v nichž je dlouho obtížné se orientovat. Problémem také může být, že hlavní postava je často opomíjena a ve filmu vůbec nevystupuje. Dobová atmosféra ale funguje báječně a některé dialogy jsou výborně napsané, jen je škoda, že zvolený režijní postup se do podobného typu filmu úplně nehodí a brzdí ho pomalé tempo. Na lehkém nadprůměru výsledek nicméně udržuje výborný
Jean-Paul Belmondo v titulní roli, který je překvapivě umírněný, nemá tu jedinou akční scénu a skoro úplně se vyhýbá humoru, přesto svým charismatem vše bez problémů zvládá, dále ho pak doplňují třeba
François Périer,
Anny Duperey,
Michael Lonsdale nebo
Charles Boyer. Tip pro trochu tolerantnější publikum.
Zajímavost: Belmondo byl i producentem filmu, zařídil to ale tak, aby o tom režisér nevěděl.
Originální trailer filmu Stavisky / Stavisky
Sladké hry minulého léta (pondělí 6. 3., ČT art, 22.35 - 23.45)
© CSFD
Málo známé a zapomenuté československé televizní drama z konce šedesátých let je ryze slovenské a mnohé překvapí. Režírující
Juraj Herz v něm totiž zadaptoval povídku
Guye de Maupassanta Muška a zvolil úplně jiný přístup, než na jaký u něj byli diváci zvyklí. Místo hutné atmosféry a hrůzy totiž vsadil na specifickou poetiku a lyrickou atmosféru, která je jen těžce uchopitelná. Podřídil jí úplně vše, takže na příběh zcela rezignoval a zápletka je jen záminkou k nádherným výjevům a záběrům, které jsou záměrně stylizovány do impresionismu a připomínají malíře tohoto stylu a společně s bohatými barvami a kouzly rozkvetlé přírody výborně fungují. Autor se nebojí ani otevřené nahoty, která je na svou dobu nebývale častá, leckdy odvážná a plná erotického jiskření. Z obsazení utkví rozhodně
Milan Lasica a
Július Satinský, kteří ty, kteří je mají zafixované jako komiky, taktéž skoro šokují. Vzhledem k opravdu střídmé stopáži tak tak dosahující celovečerní délky navíc není moc prostoru pro nudu. Tip pro náročnější publikum.
Zajímavost: Snímek měl kvůli otevřené nahotě a údajně i kvůli skryté alegorii na okupaci v roce 1968 velké problémy, byl označen za pornografický a prakticky se nepromítal.
Televizní spot filmu Sladké hry minulého léta